Kliig häst

R

roper

Vi har en häst som börjar hata allt vad borstning coh sadeljord heter från det att han sätter vinterpäls. Vad göra?? Vill inte klippa honom och sätta honom i täcke utan helst behålla honom med hår och allt.
tacksam för svar!!
 
Är det bara när han sätter pälsen? Eller är det så hela vintern?
Om det håller på hela vintern undrar jag om det är så att sadeln glider mycket när han har vinterpälsen? Det har jag märkt på min lilla håris :crazy: med gamla sadeln. Om sadeln glider lättare på "kudden" av vinterpäls så blir ju håren undersadelgjorden helt felvända.. inte så skönt kan man tänka... Det verkar som om sadeln lättare glider fram på lång päls än på korta sommarpälsen.. Kanske borde ni ha en annan sadel?
 
Förmodligen går det över av sig själv när vinterpälsen är på plats.

Min kallblodstravare får en fruktansvärd klåda varenda höst när hon sätter päls. Eftersom hon går ute i lerhage på dagarna och står i kallstall på nätterna vill jag gärna att hon ska ha täcke. Dock försöker jag låta henne stå utan täcke ett par timmar varje kväll så att hon får möjlighet att klia sig ordentligt.
Hon är inte alls irriterad på borstar, tvärtom. Hon älskar att bli borstad när det kliar...

Immer
 
Han kliar sig hela vintern igenom. Det är inte bara där sadel ligger utan på hela kroppen.
:confused:
 
Kollat att den inte har löss?

Vad är det för ras på hästen?
 
Nej, det har jag inte. Han har alltid blivit sådan över vintern, sedan försvinner det vid fällningen på våren.
:confused: :confused: :confused:
American Painthorse
 
Hm ok. Jo det är så att löss trivs bättre i tät päls. En korsningsfjording i mitt förra stall fick löss pga bl.a. det enligt veterinär.

Så tänkte att ni kanske skulle kolla det noggrannt. Har hästen fått små kala fläckar nån gång t.ex.?

Annars kanske ni kan raka den?
 
Hej,

När hästen kliar sig som din kan det ofta vara relaterat till magproblem, dvs problem med foder etc. Om jag var du skulle jag låta analysera fodret. Ta dessutom bort salthaltiga mineraler och betfor, det kan ge jäsningsproblem soms sätter sig i huden..
 
Min häst blir också lite kinkig när fällningsperioden sätter igång.
Jag byter då till en borste som är väldigt mjuk och använder händerna mycket istället för boste. Sen borstar jag inte riktigt lika länge och tar även pauser så att han får vila lite från det och då gör vi andra saker som han tycker är roligare.
Angående sadelgjorden så kan du ju klappa honom där innan du lägger imot gjorden. Låt handen ligga kvar tills du byter ut den till gjorden istället. Och spän löst.
Har tyvärr inga andra förslag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
457
Senast: misswilma
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
551
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 528
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
7
· Visningar
327
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp