Bukefalos 28 år!

Klimakteriet är på gång.

För många blir det ju bättre efter 55 år. De värsta klimakteriebesvären börjar klinga av runt 60 år. Jag (60+) mår mycket bättre nu än jag gjorde när jag var 55. En fördel med att bli äldre är också att man har lättare att ta plats och inte bryr sig lika mycket om vad andra ska tänka.

Du får vända dig till Wold med den invändningen. Jag citerar bara vad hon sa på radio i sitt Vinterprat.

Ditt påstående, att det blir bättre för många efter 55, omöjliggör inte på något sätt att åldern 45-55 är den bästa statistiskt.
 
Jag lyssnade också på det programmet. Väldigt intressant! Inte minst eftersom hon tog upp klimakteriet som en period att "bekämpa", samtidigt som vi accepterar tonårens alla hormonsvall.

Något med att inte längre vara fertil, skapar en föreställning om att det är ett problem, antydde hon.

Nej det känner jag inte igen mig i. Jag har inget problem med att bli äldre och jag har gjort mitt i fertilitetsbranschen. Klimakteriet som sådant är inte ett problem. Däremot att ha rikliga blödningar flera veckor i månaden så man får järnbrist kan kännas som ett problem. Att aldrig veta när dessa blödningar ska komma är inte så roligt heller. När detta slutade uppstod andra svårigheter som inte var helt skojiga heller. Och när mensen varit borta ett år - ja då kom den tillbaka. Allt detta är naturligt och inget som skrämmer mig - men man bli lite trött på det. Trots allt är det 10 år som det har hållit på..
 
Nej det känner jag inte igen mig i. Jag har inget problem med att bli äldre och jag har gjort mitt i fertilitetsbranschen. Klimakteriet som sådant är inte ett problem. Däremot att ha rikliga blödningar flera veckor i månaden så man får järnbrist kan kännas som ett problem. Att aldrig veta när dessa blödningar ska komma är inte så roligt heller. När detta slutade uppstod andra svårigheter som inte var helt skojiga heller. Och när mensen varit borta ett år - ja då kom den tillbaka. Allt detta är naturligt och inget som skrämmer mig - men man bli lite trött på det. Trots allt är det 10 år som det har hållit på..
Håller med dig! Har inte heller problem i att bli äldre (och klokare...) och klimakteriet är ju en fas som går över - MEN det är en tröttsam fas i livet.
Det är mer som ett irritationsmoment i ett liv som annars är riktigt trevligt ;).
 
Du får vända dig till Wold med den invändningen. Jag citerar bara vad hon sa på radio i sitt Vinterprat.

Ditt påstående, att det blir bättre för många efter 55, omöjliggör inte på något sätt att åldern 45-55 är den bästa statistiskt.
Jag menade inte att ifrågasätta vad Agnes Vold sa. Däremot att ge lite hopp för dem som har svåra klimakteriebesvär, då kan åren 55-65 innebära att man mår bättre.
 
Jag har inte alls problem med blödningar, tvärt om. Mensen är ju snart borta, verkar det som. Skulle det plötsligt vända så att jag får störtblödningar så skulle jag bli överraskad. Men till yngre som blöder mycket brukar man rekomendera minipiller. Skulle det inte funka för de i övergångsåldern också? Ingen verkar ha något gott råd angående mina ömmande och ibland värkande bröst. Jag har inga vallningar och hoppas jag slipper. Min mamma och storasyster hade vallningar men förhållandevis lindriga.
 
Men till yngre som blöder mycket brukar man rekomendera minipiller. Skulle det inte funka för

Medelålders som har stora blödningar har ofta myom i livmodern. Det kan behandlas med skrapning men kommer ofta tillbaka. Man kan ta bort livmodern men eftersom myomen minskar i klimakteriet kan man vänta ut det.
 
Ja, jag vet vad myom är. Vet flera som fått livmodern borttagen för att dom fått myom långt innan menopausen och blött alltför mycket. Men det som flera skriver om här tror jag inte beror på myom utan hormoner som är i olag.
 
Medelålders som har stora blödningar har ofta myom i livmodern. Det kan behandlas med skrapning men kommer ofta tillbaka. Man kan ta bort livmodern men eftersom myomen minskar i klimakteriet kan man vänta ut det.

Jag har tagit bort livmodern pga kraftigt blödande myom i storlek med ett 4-månaders foster. Det var för snart tre år sedan och livet blev verkligen mycket BÄTTRE efter! Men jag hade tur så de sydde ihop mig snyggt, vilket visst inte alltid är fallet med 45+. :meh:

Eftersom jag har äggstockarna kvar hamnade jag inte i klimakteriet, så jag får återkomma när de problemen uppstår. Det borde väl inte dröja allt för länge då jag har ett år kvar till 50.
 
Be din läkare om recept på cyklo-F. Du kan även köpa det receptfritt men då blir det mycket dyrare. Du kommer få blodbrist tillslut annars. Jag trodde att jag hade fått hjärtfel eller nått eftersom jag var helt orkeslös. Visade sig att jag hade ett blodvärde på 82. Men fick både järntabletter o cyklo-F på recept o piggade på mig snabbt. Slipper dessutom mer eller mindre förblöda varje månad.
Tack! Ska kolla upp detta, absolut.

Jag hade redan innan dessa blödningar krångel med järnet för min kropp vill inte ta upp järn som den ska och därför blodbrist mellan varven. Särskilt sommarhalvåret när jag springer och snittar 3-4 mil i veckan, då blir det tydligast hur snabbt järndepåerna tar slut.

Tack än en gång :)
 
Men det som flera skriver om här tror jag inte beror på myom utan hormoner som är i olag.

Varför tror du det? För mig var det myom som orsakade riklig blödning och hormoner som orsakade täta blödningar. Kombinationen var ganska besvärande men jag valde att vänta ut det utan operation eftersom det trots allt skulle vara ett övergående problem.
 
Jag tror det pga jag har hört flera berätta om oregelbundna och rätt kraftiga blödningar utan att dom haft myom. Och dom har haft svårt att få hjälp.
 
Jag tror det pga jag har hört flera berätta om oregelbundna och rätt kraftiga blödningar utan att dom haft myom. Och dom har haft svårt att få hjälp.

Brukar inte hjälpen bestå av just hormonpreparat av olika slag som du själv föreslog? Tillsätta östrogen är väl standard. Men alla kan och vill ju inte det.
 
Ordet klimakteriekærring ær bland de fulaste man kan sæga till en medelålders kvinna. Har någon sagt något nedlåtande till er pga att humøret kanske inte ær på topp då værmevallningarna kommer som dom gør och førstør nattsømnen och får kvinns att kænna sig ofresha. Testeoronivån sjunker med svagare muskler och minskad sexlust till føljd. Ækta mæn som tænker varat trogna kan ændå inte låta bli att få något drømmande i blicken ibland... Hur ska vi bæst førsvara oss? Mitt valspråk ær "Seek inner beauty" dærfør att mitt livs enda hund hette Beauty och enligt utstællningsdommaren hade hon diverse små skønhetsfel. Men hon hade allt -tonvis med livsglædje och charm, høgt eq precis som pudlar brukar ha och hon ælskade stora som små reservationsløst på vovvars vis. Hon levde frisk och lycklig ænda tills hon fick cancer, blev 15 år minus tre veckor. Inre skønhet ær viktigast och minskar inte med åren om man "lært sig livets svåra gåta, ælska glømma och førlåta".
 
För många blir det ju bättre efter 55 år. De värsta klimakteriebesvären börjar klinga av runt 60 år. Jag (60+) mår mycket bättre nu än jag gjorde när jag var 55. En fördel med att bli äldre är också att man har lättare att ta plats och inte bryr sig lika mycket om vad andra ska tänka.
Japp, min lyckligaste tid inföll efter klimakteriet alla gånger. De fysiska besvären har inte med att göra att man skulle sakna sin fertilitet eller andra psykiska anledningar. Däremot reagerar olika kroppar olika på hormonförändringarna och mina tio klimakterieår var otroligt jobbiga fysiskt. Temperaturskillnaderna som inträffade minst 30 ggr på en dag berodde inte på att jag saknade mitt gamla liv. Jag lovar!
Numera sammanfaller min kropp med min själ igen och livet leker faktiskt. Hav hopp ni som är mitt i och har det jobbigt!
 
Numera sammanfaller min kropp med min själ igen och livet leker faktiskt. Hav hopp ni som är mitt i och har det jobbigt!
Så bra. :)

För mig har det mer blivit att jag är ett "det". Mest pga kroppsligt förfall. Allt är sämre. Inkl mina slemhinnor. Sexlusten är totalt försvunnen också. Känns mest äckligt att tänka tanken. Jag - som varit kåt jämt...

Däremot är det inte lika lätt att trampa på mig. Men det har nog inget med klimakteriet att göra utan mer ålder och visdom.
 
Tanten, själv började jag träna aktivt under klimakteriet och är hyfsat vältränad nu, i bättre form än förr faktiskt. Det är aldrig för sent!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp