Bukefalos 28 år!

Klimakteriet är på gång.

Arndis

Trådstartare
Åldern slipper ingen från, heter det ju. Det här är en gnälltråd speciellt för medelålders kvinnor. Dels för att vi ska kunna prata av oss men också för att kunna tipsa varandra om vi hittat något som lindrar, och uppmuntra varandra att bevara värdigheten trots att många tycker vi liksom har gått ut på datumet. För oss kvinnor så börjar klimakteriet vid lite olika åldrar, och jag som nu är 48 har märkt av olika tecken ett bra tag. Till ex så är mensen nere i bara en och en halv dag med normala blödningar och sedan blir det lite småkladd då o då ett par dagar till. Förbränningen är lägre än förr. Unnar jag mig ett halvt kilo kakor och gottis en festdag så går jag upp ett helt kilo av det - i alla fall om det är en av de två sista veckorna i cykeln för då är det lättast att gå upp. Och det senaste är att brösten ömmar och ibland till och med värker från och med två veckor innan mens tills den börjar. Förut var det så de sista dagarna innan och det kan man väl stå ut med. Kan det vara någon slags hormonbrist, eller vad beror det på?
 
Jag vill gnälla! För jag har blivit en gnällspik utan dess like senaste tiden och det måste vara åldern, I'm sure of it. Alldeles snart blir jag 44 år och jag märker det kraftigt. På pms! På mens och på mensvärk! Och dessa allmänna olustkänslor inblandat i detta :cry:

Detta är nytt. Tyvärr har min mens börjat adda på fler dagar med storblödning. Förut var det första dagen och sen började det avta till hanterlig nivå. Nu flödar det friskt nästan en vecka. Eller friskt, tycker snarare det ser ganska sjukt ut, färgmässigt, jämfört med förr i tiden.

Vad gör man?
 
Åhhh vilken bra tråd :bow:.
Jag vill genast vara med och gnälla... jag hade mens till och från i hela december :arghh:.

Jag har haft lite småkänningar ett längre tag, hela förra året led jag av att vara varm och svettig för minsta lilla :down: inte så att det stämde in på "vallningar" men det var tillräckligt otrevligt för att jag skulle känna mig glad och fräsch :crazy:. Just nu verkar det vara lagt på is - haha :angel:.
Redan när jag var 46 (blir snart 48) så började jag fråga mamma om hur hon hade haft det, för det kändes i kroppen att det var något som inte stämde. Sen kom lite spänningar i brösten, svetten mm...
 
Jag läser och stämmer in i gnället lite tyst för mig själv. Har ingen lust att outa precis hur jag har det men jag är snart 53 och jag trodde det skulle vara klart vid det här laget.
 
Jag är 57 och det är först det senaste året vallnngarna har satt igång på allvar. Inte kul att bli först brännhet och sen genomsvettig sådär 10 ggr/dygn.:rage:
 
Gnäll på, det är överjävligt! Jag hamnade i ett tillfälligt klimakterie som 28-åring. Tog tre veckor för mig från fertil till fullkomligt klimakterie. Vallningar, mardrömmar, svårt att sova, halva håret försvann, ledvärk, torra slemhinnor etc. Men det var det värt, bästa året jag haft på mycket länge :)
 
Lyssna med fördel på Agnes Wolds Vinterprogram i P1. Studier visar enligt henne att åldern 45-55 är de lyckligaste i kvinnors liv, och det förvånar mig inte.

Jag lyssnade också på det programmet. Väldigt intressant! Inte minst eftersom hon tog upp klimakteriet som en period att "bekämpa", samtidigt som vi accepterar tonårens alla hormonsvall.

Något med att inte längre vara fertil, skapar en föreställning om att det är ett problem, antydde hon.

Jag har funderat en hel del på det.

/Priffe som ser fram emot större barn och mer frihet i åldrarna framöver
 
Jag lyssnade också på det programmet. Väldigt intressant! Inte minst eftersom hon tog upp klimakteriet som en period att "bekämpa", samtidigt som vi accepterar tonårens alla hormonsvall.

Något med att inte längre vara fertil, skapar en föreställning om att det är ett problem, antydde hon.

Jag har funderat en hel del på det.

/Priffe som ser fram emot större barn och mer frihet i åldrarna framöver
Själv känner jag nog närmast en frihet i att inte längre vara fertil.

Äntligen återövrar jag min kropp från Biologins Bojor, ungefär. :D

Stora barn är inte heller så dumt. Även där en klart märkbar frihet från band.
 
Jag lyssnade också på det programmet. Väldigt intressant! Inte minst eftersom hon tog upp klimakteriet som en period att "bekämpa", samtidigt som vi accepterar tonårens alla hormonsvall.

Något med att inte längre vara fertil, skapar en föreställning om att det är ett problem, antydde hon.

Jag har funderat en hel del på det.

/Priffe som ser fram emot större barn och mer frihet i åldrarna framöver
Jag lyssnade också på Agnes Vold och tyckte det var mycket intressant hur hon lyfte upp betydelsen av "klimakteriekvinnan" för familj och samhälle.
För mig och många som jag pratat med är det inte bristen på fertilitet som är ett problem. Vi har inte heller gått i i klimakteriet med några speciella föreställningar, det har bara överrumplat oss med alla sina fysiska besvär. Själv har jag haft olika klimaktieriebesvär i över 10 år. Jag har mått hyfsat bra psykiskt och levt som vanligt, men det har samtidigt varit fruktansvärt jobbigt periodvis.
 
Jag lyssnade också på Agnes Vold och tyckte det var mycket intressant hur hon lyfte upp betydelsen av "klimakteriekvinnan" för familj och samhälle.
För mig och många som jag pratat med är det inte bristen på fertilitet som är ett problem. Vi har inte heller gått i i klimakteriet med några speciella föreställningar, det har bara överrumplat oss med alla sina fysiska besvär. Själv har jag haft olika klimaktieriebesvär i över 10 år. Jag har mått hyfsat bra psykiskt och levt som vanligt, men det har samtidigt varit fruktansvärt jobbigt periodvis.

Det låter tråkigt med tio år. :( Men hur vet man att man inte skulle ha mått sådär ändå? Jag menar att det kanske inte bara har med hormoner att göra?
 
Är mardrömmar också ett typiskt tecken? Sambon har haft mardrömmar på sistone och är mitt uppi klimakteriet.
För min del var det ett "symtom" iallafall, samma för min kollega. Jag frågade henne om det när mina mardrömmar började och hon sa att hon också fått betydligt mer sedan klimakteriet.
 
Jag vill gnälla! För jag har blivit en gnällspik utan dess like senaste tiden och det måste vara åldern, I'm sure of it. Alldeles snart blir jag 44 år och jag märker det kraftigt. På pms! På mens och på mensvärk! Och dessa allmänna olustkänslor inblandat i detta :cry:

Detta är nytt. Tyvärr har min mens börjat adda på fler dagar med storblödning. Förut var det första dagen och sen började det avta till hanterlig nivå. Nu flödar det friskt nästan en vecka. Eller friskt, tycker snarare det ser ganska sjukt ut, färgmässigt, jämfört med förr i tiden.

Vad gör man?
Be din läkare om recept på cyklo-F. Du kan även köpa det receptfritt men då blir det mycket dyrare. Du kommer få blodbrist tillslut annars. Jag trodde att jag hade fått hjärtfel eller nått eftersom jag var helt orkeslös. Visade sig att jag hade ett blodvärde på 82. Men fick både järntabletter o cyklo-F på recept o piggade på mig snabbt. Slipper dessutom mer eller mindre förblöda varje månad.
 
Det låter tråkigt med tio år. :( Men hur vet man att man inte skulle ha mått sådär ändå? Jag menar att det kanske inte bara har med hormoner att göra?
Eftersom symptomen varit typiska för klimakteriet så är jag helt övertygad om att det har med hormoner att göra. Regelbundna vallningar/svettningar dag och natt, torra slemhinnor, ökad risk för urinvägsinfektioner, i början av klimakteriet hade jag också störtblödningar.
Innan trodde jag aldrig att klimakteriet skulle drabba mig särskilt, men jag råkade vara en av dem som får ett besvärligt klimakterium. För en del går det snabbare över.
 
Tyvärr, tyvärr. Men Wold sa inget om någon drastisk försämring efter 55 i alla fall.
För många blir det ju bättre efter 55 år. De värsta klimakteriebesvären börjar klinga av runt 60 år. Jag (60+) mår mycket bättre nu än jag gjorde när jag var 55. En fördel med att bli äldre är också att man har lättare att ta plats och inte bryr sig lika mycket om vad andra ska tänka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp