Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju ett rätt vanligt fenomen att den/de som försöker göra något alls, får skit för hur de gör det och för vad de inte gör.Förstår inte varför så många snöar in på den totala mängden CO2e som Greta släppte ut under sin segling till USA. LYFT BLICKEN! Det handlar om en gigantisk aktion för att belysa den stora klimatförändring vi befinner oss i.
Det är ju ett rätt vanligt fenomen att den/de som försöker göra något alls, får skit för hur de gör det och för vad de inte gör.
Jag tänker på allt från kvinnors rösträttsrörelse till veganer till klimataktivister som Greta.
Någon gång har jag läst något om hur sådana personer liksom blir vårt dåliga samvete, och därför måste vara mer än perfekta. Det kan det kanske ligga något i?
Jag tror att Gretas totala brist på inställsamhet spelar in. Hon fjäskar inte för någon, hon bara mal på. Kommentarfältstrollen verkar otroligt provocerade av det, en liten tjej ska inte förhäva sig. Och om man påpekar det gräsliga i massivt hat mot ett barn svarar många ”men det är inte henne jag kritiserar, det är de som använder henne och pushar fram henne för sina syften”. Det framgår sällan vilka dessa ”de” är men jag gissar att en av dem är Malena Ernman. Hon ska väl inte heller förhäva sig, antar jag, och hade redan trollen på sig efter sitt tidigare engagemang för flyktingar.Det är ju ett rätt vanligt fenomen att den/de som försöker göra något alls, får skit för hur de gör det och för vad de inte gör.
Jag tänker på allt från kvinnors rösträttsrörelse till veganer till klimataktivister som Greta.
Någon gång har jag läst något om hur sådana personer liksom blir vårt dåliga samvete, och därför måste vara mer än perfekta. Det kan det kanske ligga något i?
De där "de" är uppenbarligen väldigt aktiva när det gäller Greta, ja.Jag tror att Gretas totala brist på inställsamhet spelar in. Hon fjäskar inte för någon, hon bara mal på. Kommentarfältstrollen verkar otroligt provocerade av det, en liten tjej ska inte förhäva sig. Och om man påpekar det gräsliga i massivt hat mot ett barn svarar många ”men det är inte henne jag kritiserar, det är de som använder henne och pushar fram henne för sina syften”. Det framgår sällan vilka dessa ”de” är men jag gissar att en av dem är Malena Ernman. Hon ska väl inte heller förhäva sig, antar jag, och hade redan trollen på sig efter sitt tidigare engagemang för flyktingar.
Jag tror inte heller att hon är pushad. De ser ju sin dotter lycklig, har Ernman sagt. Snarare än att pusha skulle jag gissa att de dagligen sliter med frågan hur mycket de ska låta henne orka. (Jag är själv bekymrad på den punkten)De där "de" är uppenbarligen väldigt aktiva när det gäller Greta, ja.
Jag tror ju inte att Greta är pushad av sina föräldrar. Men till skillnad från flertalet andra föräldrar har de resurser och kapacitet - och vilja - att följa henne.
Malena Ernman har ju också den oförlåtliga egenskapen att vara kvinna. Det provocerar ju extra mycket.
Sen finns det ju skäl att fundera på det här med barn som bärare av politiska budskap. Alltså att att alla inklusive FN ger ett barn den rollen.Det här omslaget är så oerhört coolt. Snacka om genomslag som opinionsbildare. Visa bifogad fil 37054
Ja, det är lurigt. Barn kan bli en gullig maskot att fokusera på i stället för att göra något.Sen finns det ju skäl att fundera på det här med barn som bärare av politiska budskap. Alltså att att alla inklusive FN ger ett barn den rollen.
Men det kan man för min del även säga om Jesus som bebis.
Något händer när vuxenvärlden lägger starka positioner på barn. Det har dock INGENTING med kommentarsfälttrollens konspirationsteorier att göra.
Vad jag förstår är Gretas pappa med i USA.Jag tror inte heller att hon är pushad. De ser ju sin dotter lycklig, har Ernman sagt. Snarare än att pusha skulle jag gissa att de dagligen sliter med frågan hur mycket de ska låta henne orka. (Jag är själv bekymrad på den punkten)
Jag tror att Gretas totala brist på inställsamhet spelar in. Hon fjäskar inte för någon, hon bara mal på. Kommentarfältstrollen verkar otroligt provocerade av det, en liten tjej ska inte förhäva sig. Och om man påpekar det gräsliga i massivt hat mot ett barn svarar många ”men det är inte henne jag kritiserar, det är de som använder henne och pushar fram henne för sina syften”. Det framgår sällan vilka dessa ”de” är men jag gissar att en av dem är Malena Ernman. Hon ska väl inte heller förhäva sig, antar jag, och hade redan trollen på sig efter sitt tidigare engagemang för flyktingar.
Jamen precis. Hon valde det minst dåliga alternativet. En bild av henne på väg ombord på ett flyg hade aldrig dött. Den hade blivit internets kackerlacka, dvs den enda överlevande efter undergången.Jag är helt övertygad om att Greta hade blivit ungefär exakt lika mald genom trollens kvarnar också om hon bokat den där flygbiljetten som enligt vissa var 5 gånger mer klimatsmart än båtresan. Vill man hitta fel så gör man det och hittar man inga så påstår man ändå. Att man inte gillar eller hyllar gimmicken med båtresan är väl en sak, men att kritisera hennes gärning på grund av den? Man upphör inte att förvånas över prioriteringsförståelsen som verkar ligga långt bort.
Jag ska läsa den, har bara glömt bort att köpa den. Det jag läst om barnens påverkan på familjen har gjort mig nyfiken.Vad jag förstår är Gretas pappa med i USA.
I berättelserna om Greta i Ernmans klimatbok, känner jag igen min egen familjekrets arga barn, inkl mig själv. Arg betyder något annat än vanligt arg där. Hade mitt arga krisande barn på sin tid velat göra det Greta gör, hade jag inte haft kapacitet att stötta. Tex vaktade ju pappan på avstånd när hon började strejka.
Öht är jag så imponerad av deras föräldraskap som det skildras. Barnet vägrar äta. Under bukandning och lågaffektivt bemötande klarar pappan att sitta med medan hon tar 2.5 timme på sig att äta sex styck gnocchi.
Eller lyssna! Ernman läser själv. Underbart bra!Jag ska läsa den, har bara glömt bort att köpa den. Det jag läst om barnens påverkan på familjen har gjort mig nyfiken.
Hennes pappa är alltid med, såvitt jag förstår. Hon gör inget utan honom i ryggen.
Det tycker jag att hon verkar medveten om också. När politiker har velat glänsa sig lite i solen i närheten av henne så har hon inte direkt sparat på orden ändå. Utan satt press på dem oavsett vad för fina ord de använt. Hon är den som jag är allra mest säker på av alla aktivister/politiker/etc att hon inte är korrumperad, det märks i hennes tal.Ja, det är lurigt. Barn kan bli en gullig maskot att fokusera på i stället för att göra något.
Ja, hon verkar inte särskilt mottaglig för maskotrollen.Det tycker jag att hon verkar medveten om också. När politiker har velat glänsa sig lite i solen i närheten av henne så har hon inte direkt sparat på orden ändå. Utan satt press på dem oavsett vad för fina ord de använt. Hon är den som jag är allra mest säker på av alla aktivister/politiker/etc att hon inte är korrumperad, det märks i hennes tal.
Greta om Trump: "Ingen har lyckats övertyga honom om klimatkrisen, så varför skulle jag lyckas? Jag ska fokusera på att öka medvetenheten i allmänhet och få folk i allmänhet att börja bry sig och förstå hur allvarlig krisen är."
Hon sparar inte direkt på orden![]()
Jag tänkte nog annorlunda, dvs att man även påverkar sin arbetsplats genom att strejka. Vi jobbar bara med rättigheter så det finns liksom inget grejs, prylar att påverka och företaget har ingen makt att påverka någon annan eftersom det är så litet. Samtidigt så ska man ju självklart demonstrera för att väcka uppmärksamhet genom mycket folk. (och jag har ingen semester kvar heller).Hur spelar arbetsplatsens storlek roll? Vad jobbar du med?
Jag gillar att när den amerikanska kongressen bjöd in henne (troligen för att verka som att de lyssnar på de unga och bryr sig om klimatet) så sa hon kort och slätt att hon inte förberett något tal utan att forskningen var hennes vittnesmål. Lite som att hon visste hur lite de skulle ändra på sig av hennes ord. Hon får de flesta politikerna ur balans med sina ord, vilket är imponerande för vemsomhelst!Ja, hon verkar inte särskilt mottaglig för maskotrollen.
Att hon lever som hon talar gör nog en del baktalare frustrerade, svårare att hitta något att kritisera. Fast de verkar ju inte ha svårt att hitta något annat ändå.Jag är helt övertygad om att Greta hade blivit ungefär exakt lika mald genom trollens kvarnar också om hon bokat den där flygbiljetten som enligt vissa var 5 gånger mer klimatsmart än båtresan. Vill man hitta fel så gör man det och hittar man inga så påstår man ändå. Att man inte gillar eller hyllar gimmicken med båtresan är väl en sak, men att kritisera hennes gärning på grund av den? Man upphör inte att förvånas över prioriteringsförståelsen som verkar ligga långt bort.