Klimatstrejk

Han missade att för att kunna segla den här båten med Greta Thunberg krävdes en besättning på fem person som flögs fram och tillbaka över Atlanten eftersom de skiftades inför hemfärden. Dessutom är båten i sig så extrem att mycket av materialet måste bytas ut med korta intervall och det krävde vad jag läste en hel container med serviceprylar som flögs från Europa till USA för att kunna segla hem igen. Hennes resa gav enbart baserat på detta i storleksordningen tio gånger större utsläpp än om hon tagit ett reguljärflyg (som i sig är en miljömarodör av stora mått).

Ett illustrativt exempel på dagens "miljöarbete".

Ett illustrativt inlägg på hur man kan kasta ur sig påståenden utan att visa en enda tillförlitlig källa och därmed riskera sprida vidare myter och påhitt.

Men något säger mig att du inte har så stora samvetskval över det senare.
 
Absolut! I morse nådde nyheterna mig från aus media (obviously sett det här innan).
Även på fastlandet närmsta från min lilla ö har det strejkats.

Jag är dock "tve-hjärtad" i frågan. Samtidigt som jag tycker dessa protester är jättbra och viktiga så är jag inne på samma spår som @ginnies och undrar om denna unga generation (mig själv och min generation inräknd)är beredda själva att göra något istället för att be andra att göra de åt en? Tex är var och en beredd att lägganer sin mobil 4h per eftermiddag? Stänga av datorer och tv samtidigt? Läs en bok.
Byta ut kött mot sallad ett par dagar i veckan?
Här i Aus: sluta använda AC?

Istället för att misstänkliggöra (är det ens ett ord?) sin egen och framtida generationer så kan man ju börja med sig själv.

Sen vill jag också lägga till:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unga-skippar-kottet-for-klimatet

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/gladjebeskedet-allt-fler-koper-klader-i-andrahand/

Som ett par exempel, på vad ökad diskussion och medvetenhet uppenbarligen kan bidra till.
 
Greta är 16 år, det kan inte vara hennes uppgift att leverera de tekniska och politiska lösningarna.

Det är ingen som kan leverera de tekniska och ihop med det politiska lösningar som fungerar, däremot tycker jag det borde pratas mer om( ja även från hennes sida) hur mycket som måste göras och hur oerhört svårt det kommer bli.

Det finns ex ännu aldrig något samhälle som lyckas hålla en ekonomi växande eller bara om jämn och skulle det göras som behöver göras skulle ex väldigt väldigt många onödiga arbetstillfällen försvinna och bara det vore ohållbart och hur löser någon det? när det är faktum att dagens levnadsstandard vad gäller det sociala bärs upp av överkonsumtion och då till stor del helt onödiga arbeten som allt gynnar stadskassan ( /orna.
 
De som står med protestplakat om de blir personligt ”drabbade” är företrädesvis vuxna människor, i synnerhet män. Inte ungdomar eller unga vuxna. Om det finns något som drar ut gubbar till torgen så är det höjda bensinpriser ...

Mem allt" onödigt" måste bort för att rädda planeten, hos alla,, tror du verkligen att det bara är gubbs som dras till torget? hur många arbetstillfällen tror du finns kvar om överkonsumtion - rent hypotetiskt- skulle stoppas?
 
Jag är dock "tve-hjärtad" i frågan. Samtidigt som jag tycker dessa protester är jättbra och viktiga så är jag inne på samma spår som @ginnies och undrar om denna unga generation (mig själv och min generation inräknd)är beredda själva att göra något istället för att be andra att göra de åt en? Tex är var och en beredd att lägganer sin mobil 4h per eftermiddag? Stänga av datorer och tv samtidigt? Läs en bok.
Byta ut kött mot sallad ett par dagar i veckan?
Här i Aus: sluta använda AC?

Tanken är god men det kommer inte hjälpa något det är för lite åtgärder.
 
Det var det som var Gretas poäng när hon pratade i kongressen, just att det är inte hon som sitter inne med svaren utan forskningen. Och att det är politikerna som är ansvariga för att ta de nödvändiga besluten.

Javisst men hur tror du någon i en demokrati kan göra tillräckligt?
 
Javisst men hur tror du någon i en demokrati kan göra tillräckligt?

Ett bra steg är kanske att, enligt demokratiska principer, rösta fram politiker som är beredda att inte förneka eller förminska klimatförändringar? Att vi som har förmånen att leva i en demokrati använder den makt vi har. Även om det sker på bekostnad av vårt egen materiellt välstånd? Bl.a återinför värnskatten så inte de som tjänar allra mest får sänkt skatt, vare sig undersköterskor som tjänar en bråkdel är parasiter på samhället eller inte. Använd de pengarna till ökade miljöåtgärder. Som ett förslag.
 
@ginnies ja om vi istället för att se till att den enda planet vi har är bebolig funderar på hur arbetstillfällena kommer utveckla sig om vi ska behålla den bebolig och därmed skiter i att se till det så kommer problemet raskt att lösas eftersom det inte kommer behövas några arbetstillfällen alls då vi som sagt inte kan leva här.
Det där snacket om ekonomi som viktigare än en bebolig planet är något jag kräks på. Kan vi inte leva här så har vi inte heller någon ekonomi att oroa oss över.
 
Ett bra steg är kanske att, enligt demokratiska principer, rösta fram politiker som är beredda att inte förneka eller förminska klimatförändringar? Att vi som har förmånen att leva i en demokrati använder den makt vi har. Även om det sker på bekostnad av vårt egen materiellt välstånd?

Jo men det kommer inte fungera så. Visst kommer de en period få vissa röster, men vad tror du händer när vääldigt många arbeten försvinner och folk inte kan försörja sig? Alltså "lite materiellt välstånd", för att rädda planeten krävs att det där materiella välståndet tas bort helt och mer därtill.
 
Det är ingen som kan leverera de tekniska och ihop med det politiska lösningar som fungerar, däremot tycker jag det borde pratas mer om( ja även från hennes sida) hur mycket som måste göras och hur oerhört svårt det kommer bli.

Det finns ex ännu aldrig något samhälle som lyckas hålla en ekonomi växande eller bara om jämn och skulle det göras som behöver göras skulle ex väldigt väldigt många onödiga arbetstillfällen försvinna och bara det vore ohållbart och hur löser någon det? när det är faktum att dagens levnadsstandard vad gäller det sociala bärs upp av överkonsumtion och då till stor del helt onödiga arbeten som allt gynnar stadskassan ( /orna.
Jag förstår inte vart du vill komma?

Vill du säga att det är kört, vill du peka på en strategi så radikal att ingen ännu har yppat den, eller vart är du på väg?

Jag frågar, för jag märker att jag reagerar som om du skuldbelägger mig. Vilket ju är orimligt och nog ett symtom på att jag inte fattar nåt.
 
@ginnies ja om vi istället för att se till att den enda planet vi har är bebolig funderar på hur arbetstillfällena kommer utveckla sig om vi ska behålla den bebolig och därmed skiter i att se till det så kommer problemet raskt att lösas eftersom det inte kommer behövas några arbetstillfällen alls då vi som sagt inte kan leva här.
Det där snacket om ekonomi som viktigare än en bebolig planet är något jag kräks på. Kan vi inte leva här så har vi inte heller någon ekonomi att oroa oss över.

Jag håller med, och jag har inte sagt att ekonomin är viktigare- bara det att det är en stark kraft där den stora mängd som blir arbetslösa inte får något att leva på eller betala räkningar med, hur löser du det?

Låt säga att alla som håller på med hår, skönhet, skönhetsprodukter direkt enligt lag skulle upphöra. Jag menar allt det är ju helt onödigt och kostar på miljön och resurser en hel del . ( det finns massor av liknande exempel som man kan dra in samtidigt). Vad tror du händer bara med det scenariot?
 
Vill du säga att det är kört, vill du peka på en strategi så radikal att ingen ännu har yppat den, eller vart är du på väg?

Radikal inte alls , och jag förstår problemet,många blir glada och tror det räcker med sopsortering och handla lite mindre kläder, skulle de förstå så kanske de skiter i allt.
 
Nej, då skulle de förstå att det krävs radikal politik på systemnivå och att försöken att lägga ansvaret på individers val hindrar sikten.
Jag tror dock inte att den politiken är förnlig med kapitalism, så som vi känner den.

Det är däremot miljö som individuell livsstil.
 
Det är en spott i havet och kommer inte hjälpa eller hinna rädda planeten.
Greta säger att det fortfarande finns tid, synd, i dubbel bemärkelse men det finns det inte.

Jag har inte sagt ett ord om Greta eller vad som hinns med eller ej. Det var en anmärkning till de som är av åsikten att lyftet av klimatdiskussionen inte bidrar till något. Det gör det, litet som stort.
 
Ett illustrativt inlägg på hur man kan kasta ur sig påståenden utan att visa en enda tillförlitlig källa och därmed riskera sprida vidare myter och påhitt.

Men något säger mig att du inte har så stora samvetskval över det senare.
Varför är det okej för dig att vara så otrevlig?


Här några snabbgooglade länkar. Jag tycker att det är lika viktigt att belysa och diskutera om miljömedvetenhet är en klassfråga eller inte och att hållbarhet är mer än halva grejen.

Greta & Co seglade i en € 4 miljoners-båt enbart av symbolisk anledning, med falskargument om emmissionfri resa. Det säger sig självt att det är det inte. Idag finns inget sätt att resa som samvetsren globalist mellan kontinenterna, så krass är sanningen oavsett.

https://www.spiegel.de/wissenschaft...am-wehrt-sich-nach-pr-desaster-a-1282393.html

https://www.thesun.co.uk/news/9739595/greta-thunbergs-carbon-free-yacht-trip-flights/

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...ro-carbon-yacht-generate-emissions-saves.html

https://theconversation.com/greta-t...-yet-hold-the-key-to-low-carbon-travel-122518

You do the math.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 419
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 104
Senast: Maltise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp