"Klimatta"?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare StephanieH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 4 270
S

StephanieH

Är det någon som har erfarenhet av en så kallad "klimatta"? Funderar på att sätta upp något liknande till min valack som håller på att fälla som bara den nu och gärna kliar sig där han kommer åt. Vill dock inte att han kliar sönder sig mot prylen heller... Eller kliar sönder prylen för den delen!
Biforgar länk till H**ks som har en variant, så alla fattar vad jag menar ;).
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=710087&deptid=116&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Tack för alla eventuella svar :).

Sv: "Klimatta"?

Medryttarhästen har en sådan där. Hon kliar sig på den titt som tätt, för man får nu innan vi inte hunnit klippa henne än tömma den på päls ibland.

Min häst uppskattar sin klimatta väldigt mycket och använder den varje dag. Synd bara att de är så små (hööks). Min häst hade säkert uppskattat att ha flera uppsatta bredvid varandra så själva kliytan blev större.

Eksemshettisen i stallet har tre klimattor uppsatta i boxen. En hööks och två hemmagjorde av gamla gummidörrmattor. De är snart utslitna.

Summa summarum: min erfarenhet är att klimattan är en uppskattad inredningsdetalj i hästboxen. Tips är att tänka till lite på var i boxen du sätter den, på vilken höjd etc, så det passar din pålle bäst. Samt skruva upp den med minst sex skruvar (fyra räcker inte) med stora brickor mellan skruv och klimatta. Påfrestningen på klimattan kan bli stundtals hård.

Min häst uppskattar sin klimatta väldigt mycket och använder den varje dag. Synd bara att de är så små (hööks). Min häst hade säkert uppskattat att ha flera uppsatta bredvid varandra så själva kliytan blev större.

Eksemshettisen i stallet har tre klimattor uppsatta i boxen. En hööks och två hemmagjorde av gamla gummidörrmattor. De är snart utslitna.

Summa summarum: min erfarenhet är att klimattan är en uppskattad inredningsdetalj i hästboxen. Tips är att tänka till lite på var i boxen du sätter den, på vilken höjd etc, så det passar din pålle bäst. Samt skruva upp den med minst sex skruvar (fyra räcker inte) med stora brickor mellan skruv och klimatta. Påfrestningen på klimattan kan bli stundtals hård.

Ja men se där. Låter riktigt bra faktiskt, tycker dock också att den verkar lite liten. Är ju en början om inte annat. Tack för tipset med skruvarna också, kommer garanterat komma i användning. Killen har visat vilka krafter han använder när han vill att man ska komma åt en viss fläck att klia lite extra på så jag vet vad mattan har att se fram emot när den väl kommit upp... ;)

Alla mina 3 hästar har en sån i sin box. Valacken älskar sin, stona är lite mer skeptiska.:p

Jag har köpt mina på hööks och man får med 6st skruvar. :)

Alla mina 3 hästar har en sån i sin box. Valacken älskar sin, stona är lite mer skeptiska.:p

Jag har köpt mina på hööks och man får med 6st skruvar. :)

Haha :P. Och du har inte sett någon form av överanvändning, från han som använder den i alla fall? :)

Hur menar du med överanvändning? Han har aldrig kliat sig kal eller liknande nånstanns om det är så du menar. :)

KL

Det var ju rätt smart att göra av dörrmattor, mina hästar går ju på lösdrift men kanske man kunde sätta på ligghallen?

Framförallt den lilla älskar att gnugga rumpan :D

Jag har en till min som gillar att klia sig. Har dock inte lyckats få honom att bli särskilt intresserad av den. Kanske har jag satt upp den på ett otaktiskt ställe, får fundera igen om den uppskattas bättre på annan plats.

Samma här. Antingen så gillar han den inte, den sitter på fel ställe eller så har han inte insett fördelarna med den.
Får nog flytta den.

Kanske ska ta loss mattan och ge pållen en ordentlig massage med den så han fattar... Enklare än att gnugga hästen mot mattan :D

Ha varför har jag aldrig tänkt på att köpa en sådan!? Har en häst som älskar att klia sig så det blir till att åka till Hööks och köpa en såndär matta helt klart! Tack för tipset :)

Hur menar du med överanvändning? Han har aldrig kliat sig kal eller liknande nånstanns om det är så du menar. :)

Det var väl ungefär så jag menade med överanvändning, att hästen står där hela tiden och kliar sig tills den blir nästan kal :). Verkar inte vara någon som sett sådana tendenser dock :).

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 396
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 677
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 176
Senast: Filippa99
·
Utrustning Letar efter en billig allround sadel (ren allround eller mot hopp) och hittade denna...
Svar
17
· Visningar
9 822
Senast: Adolfine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025