Klinikbesök #4 - skada i hasen mm

C

cerrox

Jaha nu har vi ännu en gång kommit hem från kliniken & precis som jag trodde så vart det något fel på killen min. :(

Kort historia om min killes klinikbesök & skador:

22:e mars - Klinikbesök #1 Åkte in till veterinären på kliniken då hästen kändes ofräsch hade bla problem med höger galopp, fick diagnosen knäledsinflammation båda bak, jag orolig över vänster bak has (gammal skada där) men den röntgades UA & han behandlades in i knälederna med DMSO. Igångsättning efter schema.

13:e april - Klinikbesök #2 Återbesök då konstaterades det att han vart fri från knäledsinflammationen, dock hade han en inflammation i 3 glidleder i vänster hasen, behandladades med DMSO i 3 leder. Igånsättning efter schema.

19:e maj - Klinikbesök #3 Återbesök igen, friskförklarad!

28:e maj Kändes ofräsch höger bak? Sträckning? Vila. Ringer kliniken får en tid 15:e juni.

2:e juni Känns fräsch igen, rider lugnt.

15:e juni Jag åkte på majsjuka kunde inte få honom till kliniken. Känns fortfarande fräsch, bokade dock om tiden till 5:e juli, något säger mej att jag borde göra det.

2:e juli Har han en stenhård(!) galla på kotsenskidan höger bak + lite under kotan (svampigt), vilar det benet hela tiden, men är inte halt.

3:e juli Longerar/tömkör & han är ovillig till rörelse speciellt i trav & galopp, framförallt i höger bak, han ser inte halt ut, men han rör sej inte riktigt bra, märks att han har ont. Han ställer gärna huvudet utåt (vänster) i höger varvet. Sparkar när jag driver på honom vilket inte är likt honom.

5:e juli - Klinikbesök #4 Återbesök #4 Visar tydligt en 'rörelsestörning' nästan lite spatt 'steg' i höger bak på hältutredningen, veterinären tror att det kommer från hasen + ev. knät. In på röntgen & där ser man någon som tyder på att brosket i ena rullkammaren insidan i höger hasen är skadat & vi utesluter direkt spatt. In på ultraljudet där man ser tydligen hur brosket är skadat, dock tror inte veterinären att det borde ge honom ondhet. Ser även en kraftig inflammation i hasens 2 glidleder höger bak + en liten i knäleden höger bak. Blir behandlad med DMSO i lederna. Veterinären pratar om ev. en operation om inte inflammationerna ger med sej & om behandlingen inte tar. Men tror att det är inflammationerna som gör ont & inte själva skadan, men antagligen har skadan gett dessa inflammationer då det irriterar i rullkammaren. Återbesök är inplanerat om 3 veckor. Hoppas på att han blir bättre. Ska ta det lugnt nu med ett speciellt igångsättningsschema.

Nu undrar jag om det är någon som har varit med om något liknande? Som vill berätta hur det var i erat fall & vad ni gjorde osv. Jag skulle även vilja ha bilder på själva hasen där man ser rullkammaren & allt det där, någon som har som vill dela med sej?
 
Sv: Klinikbesök #4 - skada i hasen mm

Alltså finns det något som heter rullkammare? När man söker på det finns det inget.

:confused:
 
Sv: Klinikbesök #4 - skada i hasen mm

:p Då är det kanske inte såå konstigt att jag inte hittar nått när jag har skrivit fel ord. :D

Men din herres defekt sitter på den rullkam som är på utsidan? Är det också brosket? Min har ju sin på den rullkam som är på insidan & han sa, veterinären alltså & pekade på något ojämnt svart på ultraljudet att så ska det inte vara han har en antagligen gammal skada & brosket är ojämnt där & visst ingen annan rullkam vart likadan som denna, alla andra vart jämna & fina. Det förklarar ju en hel del alla inflammationer & konstiga rörelsemönster. Det ojämna i rullkam måste ju irritera, han rör ju sej lite som om benet 'fastnar', lite 'spatt' liknande som veterinären sa, men finns inga tecken på det, men så hittade han denna skada.

Men då är det väl den andra rullkam som du inte har ritat på som är på insidan som min kille har sin skada på. Vore intressant & se mer i närbild på hur själva rullkam fungerar & ser ut, jag tycker att det vart så svårt att se på ultraljudsbilderna där vart det ju bara olika svart & vitt. :p Men det konstiga är att min veterinär inte vart speciellt 'orolig' över denna skada, utan han tycker att hästen inte borde ha problem med det. Men bara vi får bort inflammationerna så lär vi ju snart upptäcka om han fortsätter att vara ofräsch, då är det nog operation som gäller. Vad gjorde dom på din herre när dom opererade? Skrapade lite?
 
Sv: Klinikbesök #4 - skada i hasen mm

38 tittar & ingen mer som vill svara!?
 
Sv: Klinikbesök #4 - skada i hasen mm

Min herres defekt sitter på den inre rullkammen. Det saknas brosk där och det underliggande (subkondrala) benet är blottat (det finns alltså inget brosk ALLS på defektstället), ser ut på röntgen som om någon tagit en glasskopa och gröpt ur en halvcirkelformad del inåt, på den del som ju är formad ( egentligen. När hasen vinklas (benets lyfts) så hakar defekten i vad det nu heter som är ovanför (urusel på att förklara i ord, lättare med bilder), och därav min känsla att någonting 'hakar fast' ibland i galopp och han måste knixa för att få 'loss' det. Och det var ju just precis det som hände insåg jag ju när jag såg plåtarna.

När defekten hakar i och mekaniskt nöter så triggas en ledinflammation igång i hasleden.

Vet var inte så bekymrad ang min heller från början. Känns taskigt att säga det, men jag hoppas det går bättre för din herre. Men min hade ju varit symptomfri i 8 år, så vet var inte alls bekymrad. Men vi vet ju tyvärr hur historien slutade.

(jag fick se och förklarat på rent skelett av hasleden, plättlätt med det + röntgenbilderna att fatta hur allt hängde ihop, bättre än några bilder)

De gick ju in i leden i rent diagnostiskt för att se hur brosket såg ut (förvånansvärt bra, de var häpna veterinärerna), om det fanns sekundära ledskador som inte syntes på röntgen, hur ligament etc såg ut, och om det (trodde de inte på själva iofs) fanns något att göra. Defekten var större än den såg ut på röntgen, men inga sekundära skador, såg utmärkt ut i övrigt, normal bentäthet och benkvalitet på det blottade benet (trodde de inte) etc. De skrapade lite mest för syns skull, men kunde i princip inte göra mer än att beklaga. Leden spolades också upprepade gånger och så deponerade de tuppkam i den.
 
Sv: Klinikbesök #4 - skada i hasen mm

Att ingen svarat Cerrox beror knappast på ointresse, utan att det är en ovalig typ av skada/defekt. MIn valacks plåtar tilldrog sig STORT intresse från hela klinikens veterinärer, och vet att de var på turne lite på andra kliniker för att se om NÅN hade sett något liknande förut. Vilken ingen hade..
 
Sv: Klinikbesök #4 - skada i hasen mm

Aha ok. Riktigt så mycket skada som din har tror jag inte att min har, veterinären verkade ju inte direkt chockade över det, tyvärr så såg jag inte röntgenplåtarna. (Han kanske inte vågade visa dom :eek: ) Utan han skickade ju oss till ultraljudet direkt efter han hade kollat plåtarna, där visade han ju för mej, men jag fattar inte så jätte mycket, mer än att på en rullkam vart det väldigt ojämnt i brosket, syntes tydligt, för att han visade hur dom andra såg ut & dom vart jämna & fina allihop. Det är det jag är rädd för att min killes skada ska irriteras hela tiden så att nya inflammationer dyker upp, det sätter ju sej på andra ställen då också när han försöker att avbelasta det onda benet. Det vart väl därför han hade andra inflammationer i andra ben som 'doldes' lite av den riktiga skadan, men som kom upp nu när inflammationerna vart borta. Men vi får se hur han ser ut om 3 veckor hos veterinären, får prata om det där med operation mer om han inte ser bättre ut, för jag menar om det ploppar upp inflammationer hela tiden pga den skadan så är det inte så kul, OM dom kan fixa till det så han slipper bli irriterad så är det ju kanon. Min är ju 5 år nu, har ju vart symptomfri hela tiden, riden ca 1 år utan symptom, det är först när jag började 'kräva' lite mer av honom som det kom, men undrar när skadan uppkom. Tråkigt när han är så ung, pigg & vaken & vara konvalecent.

Ska också be veterinären förklara bättre för mej nästa gång, tror nog också att det är en bra idé, vet att dom har ett skelett, dum som jag va hade jag inte det i tanke då.

Kom på en sak nu, han hittade även en liten liten skada på miniskern (stavning?), men nu har jag glömt bort var den satt? Vet du?
 
Sv: Klinikbesök #4 - skada i hasen mm

Jo det är klart, börjar inse att det kanske inte är en sådan vanlig skada direkt. Ska väl vara glad att du kan ge mej svar. :p
 
Sv: Klinikbesök #4 - skada i hasen mm

Ingen aning vilken menisk det är tyvärr.

Håller som sagt tummarna att det går bättre för dig än för min herre =) (och japps, hans defekt är stor). Nyfiken fråga bara, sa veterinärerna något om vad de trodde var orsaken? Trauma, OCD, medfött etc?
 
Sv: Klinikbesök #4 - skada i hasen mm

Det är ju inte säkert att det är samma sorts skada dock. Det finns en OCD-typ som sitter 'långt ner' på rullkammen, och antar att den inte är lika ovanligt t ex som min herres my(s)tiska 'grej'.
 
Sv: Klinikbesök #4 - skada i hasen mm

Kom på nu veterinären sa nog att miniskern vart 'retade' eller så i bakknät pg knäledsinflammationen eller nått. Jaja, det vart iallafall inget han talade mycket om direkt.

Veterinären trodde trauma, att han har fått den av en skada. Jag vet att han gick omkull, halkade på isen för ett par år sedan & gled en rejäl bit & fick ett djupt & rejält sår på hasen. Dock säger förra ägaren att det är vänster has, men där är han ju fin, så jag vet inte. Sedan kollade dom ju inte upp skadan på klinik utan bara med hemmaveterinären som plåstrade om honom & gav han medicin. Egentligen skulle dom kanske kollat det ordentligt då det tog hårt åt hasen. Så jag tro att det är höger hasen, men som sagt förra ägaren är säker på att det är vänster. Går ju inte att bevisa direkt. :smirk:
 
Sv: Klinikbesök #4 - skada i hasen mm

Nä samma är det nog inte, men liknande, sitter ju typ på samma ställer iallafall. ;) Men OCD pratade vetinären inte om utan att det vart antagligen efter en 'gammal skada'.

Vad är din killes skada från då, samma fråga till dej, trauma, OCD, medfött etc?
 
Sv: Klinikbesök #4 - skada i hasen mm

De vet inte, eftersom de inte sett något liknande förr. Teorierna gick kring trauma, medfött, rester av gammal cysta eller rester av gammal OCD.

Tillslut var de ju tvugna att bestämma sig för något att kalla det för, och valde att kalla det för en 'OCD-defekt'.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 445
Hästvård På dagens klinikbesök hittades en aktiv röntgenförändring på rullbebenet i vänster has. En diffus kant syns på röntgen samt en cysta...
Svar
9
· Visningar
1 736
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 501
Senast: Linda_A
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 161
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp