Klinikchefen om hästsmittan: Läget exceptionellt

Beskedet att Universitetsdjursjukhuset inte kan ta emot fler svårt sjuka hästar som behöver intensivvård i isoleringsbox är ett dråpslag för hästnäringen.
– Vårt ansvar är att vårda alla hästar vi kan. Men vi kan ju inte göra något när det är fullt på isoleringen, säger klinikchef Karin Holm-Forsström.
 
Vadå nä? Läser du mitt inlägg så skriver jag ju att jag vet att dte är ovanligt med kombon isolering och hängmatta men att hade man gjort rätt borde man ju ha förberett balkar i taket från början. Med facit i hand borde man ju ha gjort det, det har t o m klinikchefen själv sagt. Sen ÄR det ingen stor kostnad rent teoretiskt att sätta in balkar i efterhand heller men rent praktiskt så har vi att göra med en statlig institution vilket gör att det blir både krångligare och dyrare än det hade kunnat vara.
Efterklokhet är ju alltid lätt. Om hängmatta används ytterst sparsamt så tänker givetvis ingen på att man plötsligt ska behöva stora mängder sådana. Det blir löjligt att klaga på gamla beslut när man har ett facit som inte var förutsägbart
 
Vadå nä? Läser du mitt inlägg så skriver jag ju att jag vet att dte är ovanligt med kombon isolering och hängmatta men att hade man gjort rätt borde man ju ha förberett balkar i taket från början. Med facit i hand borde man ju ha gjort det, det har t o m klinikchefen själv sagt. Sen ÄR det ingen stor kostnad rent teoretiskt att sätta in balkar i efterhand heller men rent praktiskt så har vi att göra med en statlig institution vilket gör att det blir både krångligare och dyrare än det hade kunnat vara.

Var har klinikchef sagt det? *nyfiken*

Enligt klinikchef kräver att sätta in balkar i efterhand ombyggnation av hela isolerongsstallet.
 
Jo, det är fakta. Det är lustigt hur folk som inte är insatta i det aktuella fallet kan ha så mycket åsikter om något de inte har någon aning om :grin: Jag skrev inte "bara de hade haft en matta" utan "hade de haft en matta". Det är fatiskt stor skillnad i de två uttrycken. I just det här aktuella fallet hade antagligen tre av hästarna överlevt om de hade haft hängmatta att tillgå. Det har faktiskt t o m klinikchefen erkänt.

Du säger klinikchef sagt si och så. Men samma klinikchef säger upprepat en annan sak i olika media?
 
Efterklokhet är ju alltid lätt. Om hängmatta används ytterst sparsamt så tänker givetvis ingen på att man plötsligt ska behöva stora mängder sådana. Det blir löjligt att klaga på gamla beslut när man har ett facit som inte var förutsägbart

Det är ingen som klagar utan konstaterar bara fakta.
 
Var har klinikchef sagt det? *nyfiken*

Enligt klinikchef kräver att sätta in balkar i efterhand ombyggnation av hela isolerongsstallet.

https://ridenews.se/nyhet/285849/
https://sverigesradio.se/sida/artik...lG0iG1vhssPw3YcQUQVpM9PJ2IzBoA5AxtPVJQzxAK4vY

Enligt byggare som gör sådant här dagligen så är det rent tekniskt inte svårta tt sätta in hållbara balkar i efterhand men som sagt, vi pratar om en statlig institution och då är det ju inte "bara" att anlita någon att göra något.
 
Jo, det är fakta. Det är lustigt hur folk som inte är insatta i det aktuella fallet kan ha så mycket åsikter om något de inte har någon aning om :grin: Jag skrev inte "bara de hade haft en matta" utan "hade de haft en matta". Det är fatiskt stor skillnad i de två uttrycken. I just det här aktuella fallet hade antagligen tre av hästarna överlevt om de hade haft hängmatta att tillgå. Det har faktiskt t o m klinikchefen erkänt.
Det jag såg från kliniken var en dementi på just det. Dvs att det fanns inga som helst garantier för att hästarna skulle blivit hjälpta av att det funnits hängmattor. Bara för att det i normala fall läker ut till slut om hästen får hjälp så att den inte blir liggande så verkar den här varianten ovanligt aggressiv.
 
Det jag såg från kliniken var en dementi på just det. Dvs att det fanns inga som helst garantier för att hästarna skulle blivit hjälpta av att det funnits hängmattor. Bara för att det i normala fall läker ut till slut om hästen får hjälp så att den inte blir liggande så verkar den här varianten ovanligt aggressiv.

Klart det inte finns några garantier, det är det ju ingen som påstått heller. Chanserna att överleva hade dock funnits om man hade haft tillgång till hängmatta.
 
Ja, lyssna och läs i de länkar jag lagt in.

Vi läser tydligen olika...

Men menar du klinikchef ljuger eller blivit gravt felciterad t ex här?

Gällande om hängmattorna skulle funkat säger klinikchefen såhär:
– På någon av hästarna skulle det kunna ha gjort skillnad faktiskt. Det kanske skulle hjälpt någon av dem

...
Inte heller är det lätt att installera fler i de åtta isoleringsboxarna som finns.
– Det är inte brist på hängmattor som är problemet. I de boxar som har upphängningsmöjligheter är det särskilt kraftiga balkar i taket, det måste hålla om hästen kastar sig. Det handlar om en stor ombyggnation om fler isoleringsboxar ska kunna användas för hängmattor, säger Karin Holm Forsström.


https://ridenews.se/nyhet/285849/
 
Och i artikeln tråden startar med:

Därför kan man inte bara montera upp nya hängmattor i befintliga isoleringsboxar, förklarar Karin.
– Det kräver ombyggnad av hela isoleringsstallet.”


...

”Samtidigt menar hon att de hästar som gått bort varit så illa däran att det är osäkert om tillgång till hängmatta hade hjälpt.
– Det kan hända att tillgång till hängmatta varit den yttersta räddningen för någon häst, det kan vi inte veta. Men vissa av de hästar som gått bort kunde inte stå och hade därför inte heller kunnat stå i hängmatta”


VAR står det du säger att klinikchef sagt de borde byggt fästen i varje box från början och det är lätt att lägga till i efterhand samt att tre hästar skulle överlevt med matta??
 
Vi läser tydligen olika...

Men menar du klinikchef ljuger eller blivit gravt felciterad t ex här?

Gällande om hängmattorna skulle funkat säger klinikchefen såhär:
– På någon av hästarna skulle det kunna ha gjort skillnad faktiskt. Det kanske skulle hjälpt någon av dem

...
Inte heller är det lätt att installera fler i de åtta isoleringsboxarna som finns.
– Det är inte brist på hängmattor som är problemet. I de boxar som har upphängningsmöjligheter är det särskilt kraftiga balkar i taket, det måste hålla om hästen kastar sig. Det handlar om en stor ombyggnation om fler isoleringsboxar ska kunna användas för hängmattor, säger Karin Holm Forsström.


https://ridenews.se/nyhet/285849/

Har du lyssnat på klippet där hon pratar själv?
 
Och i artikeln tråden startar med:

Därför kan man inte bara montera upp nya hängmattor i befintliga isoleringsboxar, förklarar Karin.
– Det kräver ombyggnad av hela isoleringsstallet.”

Ja, det kräver att man sätte rin extra balkar i taket på de andra boxarna. Vill man kalla det för obyggnad av hela isoleringsstallet så visst.

...

”Samtidigt menar hon att de hästar som gått bort varit så illa däran att det är osäkert om tillgång till hängmatta hade hjälpt.
– Det kan hända att tillgång till hängmatta varit den yttersta räddningen för någon häst, det kan vi inte veta. Men vissa av de hästar som gått bort kunde inte stå och hade därför inte heller kunnat stå i hängmatta”
VAR står det du säger att klinikchef sagt de borde byggt fästen i varje box från början och det är lätt att lägga till i efterhand samt att tre hästar skulle överlevt med matta??

Jag har mig veterligen inte påstått att klinikchefen sagt att man borde byggt fästen i varje box och att dte är lätt att lägga till i efterhand. Det var mitt eget konstaterande. Däremot säger hon att behovet finns ju nu med facit i hand. Det andra antar jag att hon ändrat sig om eller så har hon blivit felciterad här ovan för hon säger ju inte riktigt så nu iaf.
 
Har du lyssnat på klippet där hon pratar själv?

Ja.

Där säger hon bland annat kring hängmattor att hästen måste kunna stå på sina ben, men den är ett stöd om de är vingliga så de inte kan lägga sig och bli liggande. Att man sannolikt kunnat hjälpa ytterligare någon häst med fler hängmattor.

Dvs exakt samma sak som i artikeln. Ann säger flera hästar kunnat räddas. Karin säger NÅGON häst kunde räddats. Hon pratar två gånger om det och säger NÅGON häst båda gångerna.


Ja, det kräver att man sätte rin extra balkar i taket på de andra boxarna. Vill man kalla det för obyggnad av hela isoleringsstallet så visst.

...



Jag antar att hon ändrat sig eller så har hon blivit felciterad här ovan för hon säger ju inte riktigt så nu iaf.

Jag har inte läst en enda artikel där hon säger något annat än det citerat ovan. Därför jag undrade om källa?
 
Ja.

Där säger hon bland annat kring hängmattor att hästen måste kunna stå på sina ben, men den är ett stöd om de är vingliga så de inte kan lägga sig och bli liggande. Att man sannolikt kunnat hjälpa ytterligare någon häst med fler hängmattor.

Dvs exakt samma sak som i artikeln. Ann säger flera hästar kunnat räddas. Karin säger NÅGON häst kunde räddats. Hon pratar två gånger om det och säger NÅGON häst båda gångerna.




Jag har inte läst en enda artikel där hon säger något annat än det citerat ovan. Därför jag undrade om källa?

Men alltså, nu blir jag lite trött här. Självklart är det ju inte säkert att alla hästarna hade kunnat räddas, det har jag heller inte påstått. Självklart kan ju inte klinikchefen heller säga att de hade kunnat räddas till 100%, däremot erkänner hon ju nu att hängmatta hade kunnat rädda någon av dem. Ska man ordmärka så är ju "någon" åtminstone en men kanske fler.

Det jag VET är att tre av de hästarna som dött stod upp när de kom till Ultuna men lade sig ner efter 1-2 dygn där inne och orkade inte ta sig upp på egen maskin. Den fjärde stod också upp men fick som ett epileptiskt anfall samma kväll hon kommit in och hade troligtvis inte varit hjälpt av matta. Hade dessa andra tre då placerats i hängmatta redan när de kom in - som gjorts med alla de andra som fått hängmatta - ja, då hade de kanske överlevt. Om inte andra komplikationer inträffat naturligtvis. Det är liksom fakta. De som stått i hängmatta har fått stöd i 4-9 dagar och därefter har de kunnat stå själva. De andra fick inte det stödet och lade sig ner för att sedan vara för svaga för att ta sig upp för egen maskin och det är anledningen till att de avlivades.

Ang. balkar har jag ingenstans påstått att klinikchefen skulle hävdat att det är enkelt att sätta in utan det är helt och hållet min egen reflektion.
 
Zoya du har skrivit att klinikchef erkänt att tre hästar skulle överlevt med matta. NÅGON är inte tre.

Det är ganska meningslöst försöka vränga orden att du inte sagt si och klinikchef kan menat så. Det jag vände mig emot var att du sa klinikchef sagt en sak medan det klinikchefen sagt i samtliga medier var något annat. Om det var lite vårdslöst uttryck från dig så må så vara när det är utrett. Men det är nog med felaktiga påståenden på sociala medier kring hela den här tragiska historien, det behövs inte fler.
 
Zoya du har skrivit att klinikchef erkänt att tre hästar skulle överlevt med matta. NÅGON är inte tre.

Det är ganska meningslöst försöka vränga orden att du inte sagt si och klinikchef kan menat så. Det jag vände mig emot var att du sa klinikchef sagt en sak medan det klinikchefen sagt i samtliga medier var något annat. Om det var lite vårdslöst uttryck från dig så må så vara när det är utrett. Men det är nog med felaktiga påståenden på sociala medier kring hela den här tragiska historien, det behövs inte fler.

Det är ganska meningslöst av dig att försöka ordmärka och vränga ord också. Jag skrev att antagligen hade tre av hästarna kunnat räddas. Av omständigheterna att döma så är det ren fakta. Men hundraprocentig kan man ju såklart aldrig vara. Det hade ju kunnat tillstöta andra komplikationer. Det får vi ju dock aldrig veta. Detta har klinikchefen sagt till oss direkt också. I media kan eller vill hon naturligtvis inte uttrycka sig så, däremot erkänner hon ju att det hade hjälpt någon häst. Med det kan hon mena en, hon kan mena två eller tre.
Lite tröttsamt är det dock att du sitter bakom din skärm och har starka sikter om något du faktiskt inte har koll på medans jag sitter mitt i detta och har det som min vardag. Att då få höra att man kommer med "felaktiga påståenden" av folk på långt avstånd. Du får ursäkta om jag blir lite trött på den typen av översitteri. Lite ödmjukhet hade kanske inte skadat.
 
Och visst kan man bygga om
Men vad göra med de sjuka hästarna under tiden?
De hade knappast kunnat förutse att behovet skulle uppstå.

Nä, det är ju inget man kan göra mitt i detta nu kanske och förhoppningsvis kommer det väl aldrig att behövas mer heller.
 
Det är ganska meningslöst av dig att försöka ordmärka och vränga ord också. Jag skrev att antagligen hade tre av hästarna kunnat räddas. Av omständigheterna att döma så är det ren fakta. Men hundraprocentig kan man ju såklart aldrig vara. Det hade ju kunnat tillstöta andra komplikationer. Det får vi ju dock aldrig veta. Detta har klinikchefen sagt till oss direkt också. I media kan eller vill hon naturligtvis inte uttrycka sig så, däremot erkänner hon ju att det hade hjälpt någon häst. Med det kan hon mena en, hon kan mena två eller tre.
Lite tröttsamt är det dock att du sitter bakom din skärm och har starka sikter om något du faktiskt inte har koll på medans jag sitter mitt i detta och har det som min vardag. Att då få höra att man kommer med "felaktiga påståenden" av folk på långt avstånd. Du får ursäkta om jag blir lite trött på den typen av översitteri. Lite ödmjukhet hade kanske inte skadat.

Jag har frågat om när klinikchefen sagt så, då det i media sagts motsatsen. Du hänvisade då till media.

Men igen då:
Har klinikchefen sagt till dig/er det du skriver? Trots att hon sen säger en annan sak i media?

Det är samma fråga jag ställde från början och vad jag var intresserad av.
 
Jag har frågat om när klinikchefen sagt så, då det i media sagts motsatsen. Du hänvisade då till media.

Men igen då:
Har klinikchefen sagt till dig/er det du skriver? Trots att hon sen säger en annan sak i media?

Det är samma fråga jag ställde från början och vad jag var intresserad av.

Jag vet faktiskt inte vad du far efter. Klinikchefen har från början i media och det har även på UDS facebook sagts att mattor hade inte hjälpt de hästar som dött. Nu säger klinikchefen i media att det hade kunnat göra skillnad. Hon har även sagt detta till de som pratat med henne. Vad mer vill du höra menar du?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 413
Senast: astronaut
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 921
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 753
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 520
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp