Klinikchefen om hästsmittan: Läget exceptionellt

Beskedet att Universitetsdjursjukhuset inte kan ta emot fler svårt sjuka hästar som behöver intensivvård i isoleringsbox är ett dråpslag för hästnäringen.
– Vårt ansvar är att vårda alla hästar vi kan. Men vi kan ju inte göra något när det är fullt på isoleringen, säger klinikchef Karin Holm-Forsström.
 
Jag förstår att det är frustrerande att stå med allvarligt sjuka hästar, men på vilket sätt kan det vara UDS ansvar att ha isoleringsboxar för alla hästar? Ett vanligt sjukhus har heller inte kapacitet att isolera hela Sveriges befolkning, man försöker ju anpassa verksamheten efter behovet och just nu är tyvärr behovet exceptionellt.
 
Jag förstår att det är frustrerande att stå med allvarligt sjuka hästar, men på vilket sätt kan det vara UDS ansvar att ha isoleringsboxar för alla hästar? Ett vanligt sjukhus har heller inte kapacitet att isolera hela Sveriges befolkning, man försöker ju anpassa verksamheten efter behovet och just nu är tyvärr behovet exceptionellt.
Precis! Fattar inte folks irritation över detta.
 
Och det här snacket om hängmattor, jesus! Alla hästar är överhuvutaget inte ens kandidater att stå i hängmatta...

Nä, men faktum är att de hästar som avlivats har gjort det för att de till slut inte orkat stå upp på egen maskin och därmed lagt sig ner och inte kunnat ta sig upp själv. Hade dessa haft möjligheten att få stöd av en hängmatta redan från början så hade de haft en chans att överleva. De hästar som fått stå i hängmattan har alla överlevt. Två av dessa trodde ingen från början att de skulle överleva, så dåliga var dom. men mot alla odds så gjorde dom det och det är mycket tack vara att de fick stå i hängmatta.
 
Nä, men faktum är att de hästar som avlivats har gjort det för att de till slut inte orkat stå upp på egen maskin och därmed lagt sig ner och inte kunnat ta sig upp själv. Hade dessa haft möjligheten att få stöd av en hängmatta redan från början så hade de haft en chans att överleva. De hästar som fått stå i hängmattan har alla överlevt. Två av dessa trodde ingen från början att de skulle överleva, så dåliga var dom. men mot alla odds så gjorde dom det och det är mycket tack vara att de fick stå i hängmatta.
På Skansen har jag sett sådana där boxar man skodde hästar i. Typ stoppa in, stå still & håll käften. Visserligen har vi ingen beredskap för hängmattor. Men går det verkligen att säga att alla hästar inte passar för det?
 
Nä, men faktum är att de hästar som avlivats har gjort det för att de till slut inte orkat stå upp på egen maskin och därmed lagt sig ner och inte kunnat ta sig upp själv. Hade dessa haft möjligheten att få stöd av en hängmatta redan från början så hade de haft en chans att överleva. De hästar som fått stå i hängmattan har alla överlevt. Två av dessa trodde ingen från början att de skulle överleva, så dåliga var dom. men mot alla odds så gjorde dom det och det är mycket tack vara att de fick stå i hängmatta.

Jag har jobbat i 10 år på djursjukhus, även så med hängmattehästar. Folk verkar generellt ha någon slags övertro på hängmattor, det är ingen mirakellösning, men givetvis ett bra hjälpmedel i vissa fall. En hel del hästar är inte ens kandidater att ställa i hängmatta, det innebär inte bara risker för hästen men även för dem som skall jobba med hästen (veterinärer, djursjukskötare, djurvårdare mfl). Det är inte så svart/vitt att alla hästar som står i hängmatta överlever enbart av det faktum att de står i just hängmatta, det är fler faktorer än så som spelar in.

Ska man sedan vara krass så vem är beredd att betala priset för att anlägga stall med x antal boxar med möjlighet att hänga hängmatta? Stall som dessutom ska vara isoleringsstall.
 
Jag har jobbat i 10 år på djursjukhus, även så med hängmattehästar. Folk verkar generellt ha någon slags övertro på hängmattor, det är ingen mirakellösning, men givetvis ett bra hjälpmedel i vissa fall. En hel del hästar är inte ens kandidater att ställa i hängmatta, det innebär inte bara risker för hästen men även för dem som skall jobba med hästen (veterinärer, djursjukskötare, djurvårdare mfl). Det är inte så svart/vitt att alla hästar som står i hängmatta överlever enbart av det faktum att de står i just hängmatta, det är fler faktorer än så som spelar in.

Ska man sedan vara krass så vem är beredd att betala priset för att anlägga stall med x antal boxar med möjlighet att hänga hängmatta? Stall som dessutom ska vara isoleringsstall.

Fast nu pratar jag om just dessa hästar från Skånsta som avlivats. En av dem fick förvisso någon form av epileptiskt anfall också så den hade antagligen inte varit hjälpt av en matta men de övriga tre hade absolut varit det. Jag konstaterar alltså bara fakta att hade de haft en matta hade de antagligen överlevt. Sen förstår jag också att kombon isolering och hängmatta är ovanlig men att ha förberett med balkar i taket i alla boxar som möjliggör hängmatta borde man ju ha gjort redan när man byggde dessa boxar. Det är ingen stor kostnad att ens göra i efterhand.
 
Jag har jobbat i 10 år på djursjukhus, även så med hängmattehästar. Folk verkar generellt ha någon slags övertro på hängmattor, det är ingen mirakellösning, men givetvis ett bra hjälpmedel i vissa fall. En hel del hästar är inte ens kandidater att ställa i hängmatta, det innebär inte bara risker för hästen men även för dem som skall jobba med hästen (veterinärer, djursjukskötare, djurvårdare mfl). Det är inte så svart/vitt att alla hästar som står i hängmatta överlever enbart av det faktum att de står i just hängmatta, det är fler faktorer än så som spelar in.

Ska man sedan vara krass så vem är beredd att betala priset för att anlägga stall med x antal boxar med möjlighet att hänga hängmatta? Stall som dessutom ska vara isoleringsstall.
Fast nu pratar jag om just dessa hästar från Skånsta som avlivats. En av dem fick förvisso någon form av epileptiskt anfall också så den hade antagligen inte varit hjälpt av en matta men de övriga tre hade absolut varit det. Jag konstaterar alltså bara fakta att hade de haft en matta hade de antagligen överlevt. Sen förstår jag också att kombon isolering och hängmatta är ovanlig men att ha förberett med balkar i taket i alla boxar som möjliggör hängmatta borde man ju ha gjort redan när man byggde dessa boxar. Det är ingen stor kostnad att ens göra i efterhand.
Går det inte att isolera i trailers eller så? Måste det vara uppvärmt?
 
Vet de skrev på sin fb sida:

”Då det på nytt förekommer rykten avseende vården av hästar med EHV1-infektion på UDS, vill vi förklara hur situationen ser ut på hästkliniken just nu.

Ryktena gäller framför allt förekomsten av hängmattor i isoleringsboxar. UDS har en sådan isoleringsbox samt tre till fyra vanliga vårdboxar med möjlighet till hängmatta. Hästarna som kommer hit med EHV-1(abortvirus) måste stå på isoleringsavdelningen.

Hängmatta används framför allt för att hindra hästar med allvarliga skelettskador från att lägga sig ner. Det är mycket ovanligt att hängmatta behövs till en isolerad häst, vilket är förklaringen till att inte fler isoleringsboxar är förberedda för hängmatta.

När hängmatta behövs är det inte bara att flytta hängmattor från en box till en annan. Det krävs en mycket stabil takkonstruktion, som kan klara minst 1,5 ton (tänk 650 kg häst som kastar sig) att montera mattan i. Boxen måste vara förberedd för detta ändamål. Det är också långtifrån alla hästar med EHV-1 infektion som är hjälpta av eller lämpliga att placera i hängmatta.

Det sprids information om att vi inte kan ta emot fler än fyra hästar med EHV-1 och låter resterande fyra isoleringsboxar stå tomma. Så är inte fallet. Vi har sammanlagt åtta isoleringsboxar på UDS och det finns ingen begränsning avseende hur många av dessa som kan användas till EHV-1 smittade hästar. Även i vanliga fall är det ett hårt tryck på vår isoleringsavdelning då vi är den kliniken med högst kapacitet avseende detta i landet. Vi låter aldrig en isoleringsbox stå tom om det finns en häst som behöver platsen. Mellan två hästar krävs det dock en sanering, vilket gör att det kan ta minst ett dygn innan en isoleringsbox är redo för nästa patient.

En journalist har även publicerat ett inlägg där det ifrågasätts om vi vill ”lägga locket på” då vi inte var tillgängliga för att diskutera ärendet under den senare delen av onsdagen. Vi är just nu hårt belastade och vårt primära fokus är att sköta om våra patienter. Därför kan press i dessa stunder bli tillfälligt nedprioriterade. Det är också få hos oss som har möjlighet att besvara frågor från media på grund av såväl sekretess som att alla anställda inte har hela bilden klar för sig.

Vi kommer även fortsättningsvis att ta emot så många hästar i behov av isolering som vi har kapacitet till och ge dem den bästa omvården. Vi anstränger oss för att ha en bra kommunikation med såväl djurägare som media där vi lämnar tydlig och korrekt information så snabbt vi kan.

Åter igen vill vi framföra vårt varmaste deltagande till er hästägare som är berörda av detta virus. Ni har vår medkänsla.

När det gäller information om sjukdomen som sådan, spridningsrisker och generella råd hänvisar vi i första hand till SVA:s hemsida (www.sva.se). När det gäller råd om enskilda stallar och hantering av smittskyddsfrågor är det behandlande veterinär samt regional Länsstyrelse som kan ge råd.

Dela gärna. Hästen på bilden har inget med de aktuella fallen att göra.”

66C50A05-2D3A-4D21-A74D-18DF3F1CAC94.png
 
Fast nu pratar jag om just dessa hästar från Skånsta som avlivats. En av dem fick förvisso någon form av epileptiskt anfall också så den hade antagligen inte varit hjälpt av en matta men de övriga tre hade absolut varit det. Jag konstaterar alltså bara fakta att hade de haft en matta hade de antagligen överlevt. Sen förstår jag också att kombon isolering och hängmatta är ovanlig men att ha förberett med balkar i taket i alla boxar som möjliggör hängmatta borde man ju ha gjort redan när man byggde dessa boxar. Det är ingen stor kostnad att ens göra i efterhand.
Är ju väldigt ovanligt att hästar som kräver isolering också behöver hängmatta. Man kan ju inte bygga för alla om i fall att som kan inträffa.
 
Fast nu pratar jag om just dessa hästar från Skånsta som avlivats. En av dem fick förvisso någon form av epileptiskt anfall också så den hade antagligen inte varit hjälpt av en matta men de övriga tre hade absolut varit det. Jag konstaterar alltså bara fakta att hade de haft en matta hade de antagligen överlevt. Sen förstår jag också att kombon isolering och hängmatta är ovanlig men att ha förberett med balkar i taket i alla boxar som möjliggör hängmatta borde man ju ha gjort redan när man byggde dessa boxar. Det är ingen stor kostnad att ens göra i efterhand.
Nej, det är inte fakta att "bara de hade en matta så hade de antagligen överlevt". Mattor är jättebra ibland tex vid bäckenskador men det är fullt förståeligt att det inte finns fler eller används oftare och bara det faktum att en matta skulle kunna behövas ger en rätt dålig prognos i de flesta fall. Speciellt om det är pga att hästen är för svag för att stå upp eller resa sig själv pga en virusinfektion som redan innan var under behandling. Hästen blir inte magiskt friskare bara för att den får hjälp att stå upp den bara dör långsammare om varken immunförsvaret eller behandlingen lyckas bekämpa infektionen.
 
Nä du har sagt det inte är en stor kostnad ens i efterhand bygga om, och ifrågasatt varför det inte är förberett för mattor i varje box.

Och jo det är en stor kostnad då det kräver ombyggning av hela isoleringsstallet enligt UDS.

Strömsholm har också enbart en ISO-box med matta

Vadå nä? Läser du mitt inlägg så skriver jag ju att jag vet att dte är ovanligt med kombon isolering och hängmatta men att hade man gjort rätt borde man ju ha förberett balkar i taket från början. Med facit i hand borde man ju ha gjort det, det har t o m klinikchefen själv sagt. Sen ÄR det ingen stor kostnad rent teoretiskt att sätta in balkar i efterhand heller men rent praktiskt så har vi att göra med en statlig institution vilket gör att det blir både krångligare och dyrare än det hade kunnat vara.
 
Nej, det är inte fakta att "bara de hade en matta så hade de antagligen överlevt". Mattor är jättebra ibland tex vid bäckenskador men det är fullt förståeligt att det inte finns fler eller används oftare och bara det faktum att en matta skulle kunna behövas ger en rätt dålig prognos i de flesta fall. Speciellt om det är pga att hästen är för svag för att stå upp eller resa sig själv pga en virusinfektion som redan innan var under behandling. Hästen blir inte magiskt friskare bara för att den får hjälp att stå upp den bara dör långsammare om varken immunförsvaret eller behandlingen lyckas bekämpa infektionen.

Jo, det är fakta. Det är lustigt hur folk som inte är insatta i det aktuella fallet kan ha så mycket åsikter om något de inte har någon aning om :grin: Jag skrev inte "bara de hade haft en matta" utan "hade de haft en matta". Det är fatiskt stor skillnad i de två uttrycken. I just det här aktuella fallet hade antagligen tre av hästarna överlevt om de hade haft hängmatta att tillgå. Det har faktiskt t o m klinikchefen erkänt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 413
Senast: astronaut
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 921
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 753
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 520
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp