Klippa ben och huvud

Olympus

Trådstartare
Skulle ngn kunna förklara för mig hur man "gör" mär man klipper benen och halva huvudet. Använder man en vanlig stor maskin eller underlätter det om man har en liten trådlös (jag hade båda delarna) Anatar att en vanlig maskin klipper snyggare och "kortare" men kanske lite svårt att komma åt på alla ställen och hästarna kanske inte uppskatar att ha den upp i ansiktet.
Ngn som kan hjälpa mig att förklara så skulle jag bli glad:) Gärna bilder om ni har (framförallt hur det ska se ut när man klipper huvudet)

Sv: Klippa ben och huvud

De gånger jag klippt huvudet har jag använt samma maskin som på kroppen.

Har du haft en linje från hästens mun upp till nacken, och klippt ganachen och underkäken.

De hästar jag klipp i ansiktet har inte brytt sig alls, fast de lär ju vibrera en del *hihi*

Denna hästen klipper jag med samma maskin på huvud och ben. Det beror ju på hur hästen reagerar och på hur tjock pälsen är och sådär, det gick inte att klippa benen på henne med liten maskin, den tuggade fast. Så jag fick ta den stora AlfaLavalmaskinen jag har.
DSCN2817.jpg

Halv huvudet och benen -definitivt vanliga maskinen. Resten av huvudet, öron, panna sådana små delar så tar man en liten maskin... Så blir det hela enklare...

Okej, tack för svaren. Får se om jag klipper huvudet, men benen kommer jag nog klippa iafa. Men då börjar jag med stora maskinen så kanske jag kan "finputsa" lite med den lilla.

Denna hästen klipper jag med samma maskin på huvud och ben. Det beror ju på hur hästen reagerar och på hur tjock pälsen är och sådär, det gick inte att klippa benen på henne med liten maskin, den tuggade fast. Så jag fick ta den stora AlfaLavalmaskinen jag har.
DSCN2817.jpg

tycker personligen att det är snyggare att klippa ngt högre upp, alltså mer på mitten av huvudet s a s, kanten blir osynligare då, tänk sidostycket...
annars snyggt klippt!

KL
klipper alltid med stor maskin på huvudet och benen, fast en del hästar är ju känsliga mot ljudet och då kan man proppa öronen fulla med bomull...:angel:

klipper allt jag kommer åt med den store. Om någon häst har djupa ögonhålor åker den lilla fram... Om man inte kan få hästen att tugga... Gillar inte de små- det tar så fruktansvärt lång tid.
Har inga bilder men klipper ett par hundra om året... Tycker också att man ska klippa längre fram vid halvklippning i ansiktet- men jag är imponerad över den raka randen!

Klipp vid kindbenet istället, blir mer naturligt eftersom det är en kant där, samt att det inte syns när hästen har träns. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 476
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 558
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 824
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka