Klippa benen??

V

veronican

Nån som brukar göra det?
Isf skulle jag gärna vilja ha lite tips och saker att tänka på..

Jag klippte en kompis häst för några veckor sedan och hon ville ha benen klippta också, hela benen. Tyvärr var hästen inte lätt att klippa och stod knappt still och så var ju jag ovan att klippa ben så det blev lite randigt och inte så snyggt som det kan bli. Vid senorna så tog vi upp benen och böjde dem och klippte för att inte riskera senorna. Själv tyckte jag det var lite otäckt att klippa under knäet och hasen för det känns så ömtåligt där, har ni några bra tips? Vore varmt tacksam! :bow: :bow:

Jag kommer nämnligen kanske klippa den här hästen igen och dessutom funderar jag lite på att klippa benen på min egna häst vid nästa klippning för hon börjar se ut som en shettis om benen, de ser dubbelt så tjocka ut :smirk: Det är ju självklart enbart en fråga om utseende och inte funktion, men om man nu faktiskt vill bry sig lite om utseendet, vad är viktigt att tänka på vid benklippning?

För visst är det väl NÅN här som brukar klippa benen?? :confused:
 
Näe varför klippa benen???? Nej det motsätter jag mig helt! Benen kan du ju inte täcka utomhus i hagen precis, samt snö och is kan lätt skära hästens t.ex. karleder och vid senorna.

Min häst fick ena frambenet rakat när hon skulle göra ultraljud, blev väldigt ömtålig där, och neeej, aldrig att jag skulle raka benen på hästen!
 
Jag skulle heller aldrig klippa benen pa en hast i Sverige, men har pa Irland (dar vi inte har sno och is) klipper vi benen pa de hastar som inte gar ravjakt.
Det ar ganska praktiskt att halla rent, samt ser mycket battre ut.

Var inte mesig nar du klipper benen....de ar tuffare an man tror. Hall bara maskinen latt i handen och folj konturerna pa benen. Knat och framsidan av benet ar ju det lattaste att klippa, det ar vid senorna det tar lite tid sa att man far det snyggt.

Men det finns egentligen ingen "riktig" anledning till att klippa benen....lat det vara harigt. Det ar val inget fel med det?!

Vi brukar ge de flesta hastar en halvklipp, bara huvud, hals och mage. Det racker. Och da slipper man vara orolig om de fryser nar man skrittar runt i skogen.
Klipp HELA huvudet, det ar sa fult nar manniskor bara klipper halva!! Nar du klipper runt ogat satt handen over, sa att du inte skadar ogat.
 
Vi klippte benen på min häst i år eftersom han tyvärr får stå inne mycket under vintern och har en VÄLDIGT tjock ponnypäls. Om inte hela hästen är klippt (lämnar endast huvudet) så blir han dyngsur i svett bara över en natt.
Nu är min häst väldigt lätt att klippa bara han får "kontrollera" maskinen först, så jag har inga tips att ge på en känslig häst. men vad jag vet så är det svårt att klippa i en sena eller liknande. Så länge man är lätt på handen och låter maskinen glida längs benet så kan man knappast göra mer skada än högst ett litet sår i huden.
 
Varför? tja inget mer motiv än ren fåfänga faktiskt. Men hon blir så grymt lurvig om övre halvan av benen! :mad: :smirk: Jag tror inte snö och is någon fara, det är ju jättestor skillnad på den klippningen som görs av veterinärer och på vanlig klippning, tro mig, hästen jag klippte benen på hade blivit rakat på klinik på båda knäna 2 veckor innan och det var ändå kortare päls på knäna efter klippningen, de snygga fyrkanterna var kvar med andra ord.. :smirk:
Karleden blir hon inte så lurvig i (jag är dessutom allergisk mot hovskägg) så där blir det ingen skillnad ;)

Men jag har inte bestämt mig än... får se hur fåfäng jag är :angel: Kan ju finnas en anledning till att hon sätter sån angorapäls på baksidan av frambenen, hon kan ju faktiskt fryyysa där.... hm..
 
Enda gången jag klipper benen på mina hästar är sommartid, då de ska på utställning :)
Det kan vara lite besvärligt om man vill få det snyggt, och det vill man ju oftast :D

Det jag kan säga är tålamod, gott om tid och bestämdhet.
Många hästar är otroligt kittliga om benen.
Ner till knät brukar gå bra, men skenbenen och framförallt insidan av knät brukar vara väldigt kittligt för hästen.
Något jag tycker man ska tänka på är att inte hålla klippmaskinen för löst mot benet. Då kittlar det ännu mer, utan håll ett fast tag.

Fast jag råder dig att tänka efter noga innan du bestämmer dig för att klippa benen.
Speciellt eftersom det tydligen :crazy: ska bli en kall vinter.
Det kan vara bättre med ett par lurviga ben änn en pålle som fryser...

Lycka till!
// Anna
 
Din anv bild är bara SÅÅÅÅ bra :rofl: :rofl: :rofl:

...men jag tror ärligt talat inte att en häst fryser om benen speciellt mycket, däremot om man rider eller kör så kan det nog bli ganska så tätt och värmeutslag/eksem är nog inte så ovanligt

*martha med hästar som har naturligt korthåriga hästben*
 
Jag tror egentligen som dig, att en häst inte borde frysa speciellt mycket om sina ben, men igår när jag kände på hennes LURV på baksidan av frambenen så stod håren rakt ut och nu har vi ganska kallt för att vara oktober, så jag blev lite fundersam. De brukar ju "fälla ut" pälsen sådär när de fryser... Fast å andra sidan har hon sitt lite för varma vintertäcke i hagen, så hon borde snarare vara lite lite FÖR varm... :smirk: (Nya täcket kommer på måndag, tills dess får hon ha sitt tjocka vintertäcke modell extra varmt)

Lyxigt med hästar som naturligt har fullblodspäls på benen!! :mad:
 
men när man kyler en häst i 30 minuter med antingen iskallt vatten eller "fryspaddar" efter ansträngning :confused:...tror fortfarande inte att dom fryser direkt.
 
Jag brukar undvika att klippa benen. Det är fullständigt onödigt, och dessutom gör det att hästen fryser mycket lättare.

Har gjort det själv en gång av ren fåfänga, och det var det mest korkade jag utsatt en häst i utseendeväg. Den lilla grejen krävde flera extratäcken och varma lindor dygnet runt!
 
Kan du inte klippa ner till knäna/haserna bara? Det gör jag nästan alltid när jag klipper andras hästar. Det är lätt att klippa där, och på skenbenen är dom ju ändå inte särskilt långhåriga. Det är ju mest ovanför knäna/haserna det behövs.
 
Jaa, det brukar se naturligt ut. När man klipper hela vägen ner blir det aldrig helt jämnt och det syns tydligt att man varit där och klippt. Har hästen mycket hår under knäna också kan man ju ta det yttersta av håren med maskinen bara, så stråna blir lite kortare. På haserna får man ju se ut en bra linje så det ser naturligt ut. Jag brukar klippa ner till strax ovanför hasspetsen på baksidan och sen göra en linje lite snett neråt mot framsidan. Förklarar lite luddigt, men hoppas du förstår hur jag menar?
 
Jodå jag tror jag förstår, låter som ett mycket bra förslag! Ska nog klippa henne imorgon om jag kan låna kompisen maskin. Det blir andra gången, redan :crazy: men idag blev hon jättesvettig och torkade väldigt sakta. Hon mår bättre klippt, även om så matte ska behöva klippa uppåt 3 gånger vinter? :eek: :D

Tack för tipsen!
Det är ju mest överbenen som blir lurviga tack och lov.


Att alla hästar med klippta ben behöver extra mycket täcken köper jag inte, vet många tävlingshästar som är klippta även på benen. Jag ska ju inte rakhyvelsraka ;)
 
Hur gör du förresten fram vid knäet? Klipper hela knäet och slutar strax under eller hur??
 
Jag tycker att det ser skit löjligt ut med halvklippta ben, vi har en häst i mitt stall som inte är särskillt lurvig men hans ben ser heltöntiga ut. Kort fin hbls päls och sen kommer det ponnylurv i knä höjd... :cry:
 
Jag brukar helklippa mina hästar från topp till hov och alla är vi ju nybörjare först. Hästarna vänjer sig ganska snabbbt vid klippmaskiner men ett tips är att sätta tussar i öronen om man har en maskin som låter mycket.
Att böja benen låter lite överdrivet för det krävs en hel del innan man skadar något.
Lycka till! :bump:
 
Den här ponnyn klippte jag förra vintern:
Klippt ponny
Den klippte jag som jag förklarade...På hasen syns linjen, det oklippta är lite mörkare. På knäet syns det knappt någon skillnad alls, och det där är ändå en ponny... :smirk: Lite bildbevis bara! ;)
 
Idag har jag klippt henne! :banana:

Jag försökte med din teknik men gosse vilket lurv det var när man väl började klippa i det så till knäet var inte att tänka på, det fick bli hela benen och det blev riktigt snyggt faktiskt! :d
Bildbevis? jamenvisst! :D
Syns det nån skillnad eller?? :angel:

Före klippning
Efter klippning (inte klippt benen ännu)

Hon är mycket snyggare nyklippt än bilderna visar, där ser hon så smutsig och randig ut, men hon blir egentligen sammetslen och snudd på spegel-blank! :d Och det hade minsann växt ut mycket mer än jag trott! :eek: blev riktigt förvånad över hur mycket päls jag fick klippa bort.

Fast benen blev så smaaala ;) men grymt snygga!
Nakenben (notera pållans nya polare...)

:)
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Kropp & Själ Blir tokigt på mitt hår. Har midjelångt just nu och har lust att bara raka av allt. Och vill inte gå till frissan just nu pga...
2
Svar
22
· Visningar
3 462
Senast: Riru
·
Hästvård Det är höst och dags för klippning ! Det finns många tidigare trådar men jag efterlyser en ny helt aktuell i ämnet . Har ni bilder på...
2
Svar
29
· Visningar
5 106
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp