Klippa golden

Nu är hon klippt! Jag var med hela tiden. Mycket trevlig och tålmodig hundtrimmare som tog lite i taget där hon kom åt och lät hunden sitta/ligga/stå i omgångar efter vad som passade.

Visade sig att hon hade värre underull på bakbenen än jag trodde, knappt att maskinen kom igenom. Trimmaren rekommenderade att jag skulle låta henne vara fortsatt klippt även efter sommaren för att minska risken för hot spots. Och hon sa det inte för att få en ny kund, hon rekommenderade att jag köpte egen klippmaskin.

Så här blev det:
Visa bifogad fil 70188
Gulltroll 🥰
 
Nu är hon klippt! Jag var med hela tiden. Mycket trevlig och tålmodig hundtrimmare som tog lite i taget där hon kom åt och lät hunden sitta/ligga/stå i omgångar efter vad som passade.

Visade sig att hon hade värre underull på bakbenen än jag trodde, knappt att maskinen kom igenom. Trimmaren rekommenderade att jag skulle låta henne vara fortsatt klippt även efter sommaren för att minska risken för hot spots. Och hon sa det inte för att få en ny kund, hon rekommenderade att jag köpte egen klippmaskin.

Så här blev det:
Visa bifogad fil 70188
Men så fin hon blev! Verkar hon glad och mer nöjd tycker du?
 
Definitivt positivt med klippningen.

Promenader på runt en timme i skogen med ca hälften skugga vid 18-19 grader inga problem alls.

Idag på förmiddagen ca 20 grader i skuggan. Vi gick en lugn runda på nästan 40 min i samhället, skugga på max en tredjedel. Hon blev varm och flämtade lite, men tungan hängde bara ett par centimeter ut, inte hela vägen, så vi hade kunnat gå lite längre.

Så jag tänker att jag nu kan gå i alla fall 45 min i skugga i hyfsat tempo vid strax över 20 grader. Nu ska jag bara hitta en bra skuggrunda. De jag haft koll på är borta pga nedhuggen skog, tyvärr.
 
Åh så härligt! Vilken förbättring av livskvalitet det måste vara när hon kan leva ett normalt hundliv även på sommaren!
Ja, det känns bra. Sedan kommer vi ändå ta det lugnt när det närmar sig 25, men det är skönt att i alla fall kunna röra sig morgnar och kvällar. Och kunna åka på rallytävlingar och värma upp ordentligt.
 
Jag klipper man kastrerade goldenhane varje sommar. Det är som att få en valp igen varje gång.
Om jag inte gör det, så kan jag inte räkna med några längre promenader, träningar eller tävlingar under hela sommaren.
Men främst så får jag en hund som mår bättre, pälsen torkar fort efter bad och minska risk för hotspots
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle önska lite råd och input. En kastrerad tik, svarta täckhår och mycket underull som är svår att karda ur ordentligt, blir...
Svar
9
· Visningar
1 426
Senast: Vassi
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 748
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 049
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp