Klippa hovskägg eller inte?

Sv: Klippa hovskägg eller inte?

jag jobbar också med travare men det betyder inte att jag klipper allt för det ;)

jag borstar bort leran varje dag, men tvätta med vatten och smörja gör jag inte mer än nödvändigt om inte pållen har tendenser till att få mugg.

har klippt hovskägg innan med men då har det varit bra mycket mindre än denna pållen har. så är lite klyven vad det gäller tösen...

KL

Har en welsh cob med sådär lagom med hovskägg, lite spretigt o inte så väldigt tjusigt. Har trimmat det lite, mest på längden. Det stör mig inte förutom att det ser RÄTT roligt ut när hovskägget spretar ut under dressyrskydden på träningspassen:D

Klipper bort på mina tycker det ser hemsk ut på ädla halvblod:d men shettisarna får ha sitt hovsägg kvar!

Har hästen din inte problem med mugg måste det ju tyda på att hans "system" fungerar, eller hur?
Jag ser ingen anledning att klippa och har heller aldrig klippt någon av mina hästar annat än för kul någon gång och det såg ju inte klokt ut! Så jag tror att det beror på vad man är van att se...

En klok regel jag läste i någon bok är att hovskägget (oavsett hur mesigt) skyddar mot leran och blötan och förhindrar mugg men om man får mugg kan man klippa för att underlätta rengöringen.

bra skrivet. Har även hört att det tydligen skall gå att "dränka" hovskägget i pälsglans för att undvika smuts att komma in till karleden?:S kan dock vara skrock

Jag har en kbl travare som förra våren fick mugg och rasp som fick behandlas med antibiotika. :(

Så för att slippa det bekymret när det är blött och söligt i hagarna, så klipper jag hovskägget på bakbenen så det blir max 1 cm långt. Och änså länge, peppar peppar... , har det bara behövts på bakbenen.

Det är svårt att med vattenhink och borste få det riktigt rent,
( vatten kommer dras in i stallet först i vår )och dessutom torkar det aldrig ordentligt innan det är dags för hagen igen.
Är hovskägget kort är det enklare att hålla rent, och hon behöver inte vara fuktig i karlederna dygnet runt.

Det skär ju lite i hjärtat varje gång saxen åker fram, men som tur är växer det ju ut igen ;)

Nu i höst/vinter har hon haft lite mugg, men med hjälp av klorhexedin och fet salva har det hållit sig fint.

Senast ändrad:

jag låter hovskägget vara kvar på min pålle.
han har ganska mycket och jag tror (som någon annan också skrev) att det finns där för en orsak.
förstår inte riktigt varför man ska brys sig så mkt om vad som är snyggt eller inte. :confused:
(å andra sidan tävlar vi ju inte eller så..)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 389
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 998
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och... 2
Svar
24
· Visningar
3 000
Senast: Lilla vän
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka