Klippa i fårskinn?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har en sadelgjordstunnel som jag vill kapa litegrann. I 'orginalversion' är det en kantsöm i vardera ände (dvs där skinnet är kapat). Vad händer om man bara klipper av den biten som är överflödigt, funkar det eller måste man sy ny kantsöm?

Senast ändrad:
Sv: Klippa i fårskinn?

Jag tror nog det går bra, tror inte skinn "går upp" på samma sätt som tyg... om det nu var det du menade?

det borde väl fungera, men fäst tråden på sömmen bara, så att den inte repar upp sig mer. För skinnets del är det nog inga problem

Så har jag gjort på en fårskinnstunnel jag har. Har ej gjort någon ny kantsöm och det fungerar bra.

Går alldeles utmärkt, jag har klippt till senskyddsinlägg som var för stora och dom har inte gått sönder. :)

Nu vet jag inte vad det är för "ludd" på ditt fårskinn. Men jag skulle rekommendera att anväda ett rakblad och skära på den luddfria sidan. Det blir bättre resultat i "luddet". Och nej skinn behöver inte fållas. Men kanske ger en bättre hållbarhet, vad vet jag.

Hoppas du förstår min "luddiga" förklaring, :P

mishan skrev:
Nu vet jag inte vad det är för "ludd" på ditt fårskinn. Men jag skulle rekommendera att anväda ett rakblad och skära på den luddfria sidan. Det blir bättre resultat i "luddet". Och nej skinn behöver inte fållas. Men kanske ger en bättre hållbarhet, vad vet jag.

Hoppas du förstår min "luddiga" förklaring, :P

Fattar hur du menar med skära, men eftersom det är en tunnel skulle det innebär atat jag fick sprätta upp den för att kunna lägga den platt, så det blir nog saxen iaf ;)

Alexandra_W skrev:
Fattar hur du menar med skära, men eftersom det är en tunnel skulle det innebär atat jag fick sprätta upp den för att kunna lägga den platt, så det blir nog saxen iaf ;)

Kanske kamma bort luddet innan du klipper så det liksom faller över kanten efter du klippt. Hoppas du förstår.

Kör in saxens spetsiga blad under ullen så klipper du inte sönder ullen på samma sätt; d.v.s. när du ska placera saxen innan du börjar klippa så för in spetsen in I ullen, mot skinnet om möjligt.

Nej, fårskinn behöver inte några sömmar. Det är hud, d.v.s. samma sak som läder egentligen, bara med behåringen kvar (fast lädertillbehör är sällan gjorda av just får eller lammskinn; men det är samma sak; läder=hud).

Hmmm, kan du inte vränga den, dvs avigan utåt? Och för att få det jämt på "båda" sidorna så mäter du noggrant. Det är inte lätt att få det snyggt när man använder saxen. Jag har försökt ett flertal gånger. Så fort någon har slutat använda sina pälsgrejor har jag nappat det och gjort om till diverse roliga saker, men det var länge sedan nu.

mishan skrev:
Hmmm, kan du inte vränga den, dvs avigan utåt? Och för att få det jämt på "båda" sidorna så mäter du noggrant. Det är inte lätt att få det snyggt när man använder saxen. Jag har försökt ett flertal gånger. Så fort någon har slutat använda sina pälsgrejor har jag nappat det och gjort om till diverse roliga saker, men det var länge sedan nu.

Det kanske går. Ska prova!

Än har jag inte satt varken sax eller kniv i den, jag drar på det. Men imorgon ska jag anv den med nya sadelgjorden så då är den tvungen att bli kortare på ena eller andra sättet :angel:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 440
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
190
Senast: Sryoqwe
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 673
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka