Klippa kännsligt kors?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smultronfot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 875
S

smultronfot

Funderar på att klippa båda hästnarna i vinter.
Klipper annars bara gammlingen som får björn päls.

5 åringen som jag tänkte klippa i vinter har problem med korset och jag funderar på om jag ska klippa hela hästen då? eller om jag ska klippa jaktklippning så att han har kvar päls på korset.
Jag tänkte att de borde väl va bättre att han har kvar sin päls på sitt kännsliga kors.
Efter att jag tänkt ett tag så slog de mig att de kanske är bättre att ta bort den pälsen med så han tårkar snabbare?
Han står och spänner sig då han är blöt och kall på korset.

Jag tror jag kommer behålla pälsen kvar på korset men jag vill höra era åsikter!

Sv: Klippa kännsligt kors?

min häst e lite känslig för kyla, så första året klippte ja halv, lämnade håret på korset. men i vintras klippte ja helklippning och såg till att rumpan alltid var täckt, förutom när ja red i ridhus. då hade ja bara ridtäcke på under framridning och när ja skritta av. han var då hos fodervärd, men ja red honom ibland.

men om han har problem med korset kanske man måste tänka lite annorlunda. fast ja hade nog klippt bort det iaf, eftersom du skriver att han står och spänner sig när han är blöt.

Men svettas den verkligen så mycket att den blir blöt och kall över korset? Jag skulle halvklippa hästen helt klart!

Jag skulle också halvklippt honom. :p

Jag halvklipper nog honom tror jag som de flesta tycker.

Tack för svar! :)

Om jag klipper halv nu första gången,kan jag då klippa bort håret över korset andra gången om jag tror att de skulle funka bättre?
Tror att håret kommer va kvar hela vintern, men skulle man kunna göra så? Eller "stör" man hästens päls på ngt vis?

Senast ändrad av en moderator:

Tror inte att man stör om man gör så, har själv gjort så på min förrut.
Alltså klippt täckesklippning och gången efter hela hästen.

Numera klipper jag hela första gången redan.

Liknande trådar

Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 196
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 471
Senast: Ms_Antrop
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
16 031
Senast: nimbo4ever
·
T
Hästvård Vill klipa hästen nu i vinter och har lite fundringar, tycker det är rätt så fult med de där spår och täckesklippningarna, så jag...
Svar
10
· Visningar
1 207
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka