klippa klor på katt?

Jag tror inte man behöver klippa då utan det räcker att man håller i tassarna och pillar lite med klorna.

Men varför i sammanhanget skulle man vilja lägga vikt på att det är onödigt att från början helt okomplicerat vänja katten vid att man kollar/hanterar dess tassar ? Det är ju lite så du kommenterat i tråden att det är inte behov/nödvändigt osv för din katt har aldrig behövt klovård ?
 
Men varför i sammanhanget skulle man vilja lägga vikt på att det är onödigt att från början helt okomplicerat vänja katten vid att man kollar/hanterar dess tassar ? Det är ju lite så du kommenterat i tråden att det är inte behov/nödvändigt osv för din katt har aldrig behövt klovård ?

Instämmer. Jag "kräver" (dvs vänjer) mina djur vid att jag ska utan problem kunna hantera hela deras kropp. Det gick utmärkt med min unghäst och utmärkt med katterna. Blir de sjuka eller behöver omvårdnad i stil med kloklippning ska det fungera. När de tar blodprov hos veterinären håller jag i Missia, de behöver inte någon tvångsjacka. Hon gillar inte provtagningen och gillar inte att jag håller fast henne på det sättet men någonstans gissar jag att hon litar på mig så hon håller sig lugn. Det är obehagligt för stunden men att jag håller henne är en trygghet för henne tror och hoppas jag.
 
Mina fick jag börja klippa på vid 12 år, de blev så lång att de nästan växte in i trampdynan och en bröt en klo vid tillfälle.

Våran gamla husis fick en klo som på åldern höst växte in i trampdynan. Vi fick åka till veterinär, ge lugnande och fixa till det två gånger. Det var läskigt med tanke på åldern. Men veterinären hade varit vår veterinär sedan Linus var upphittad vildkattunge i 7-veckorsåldern så han hade stenkoll på kattens grundkondition. :heart

Då var Linus 18 och 19 år. Han somnade in som 20-åring.
 
@athena_arabians ja jag har samma tänk. Känner mig trygg med det och det är ju samma tänk som vid all hantering av djur. Tillochmed djurparker med vilda djur har samma tänk att det är viktigt att lära in på opåtvingat sätt, okomplicerad behandling genom att träna djuren förebyggande att kunna undersökas på basic nivå.
 
@athena_arabians ja jag har samma tänk. Känner mig trygg med det och det är ju samma tänk som vid all hantering av djur. Tillochmed djurparker med vilda djur har samma tänk att det är viktigt att lära in på opåtvingat sätt, okomplicerad behandling genom att träna djuren förebyggande att kunna undersökas på basic nivå.

Ja, och en fast men snäll hantering. Mina djur vet att det finns inget alternativ, sker något måste de vara hanterbara. Jag "duttar" inte, jag bara gör utan att oja mig. Det tror jag bara oroar djuren. Har man då vant dem vid det blir det liksom inte så stor grej när det är allvar.
 
Våran gamla husis fick en klo som på åldern höst växte in i trampdynan. Vi fick åka till veterinär, ge lugnande och fixa till det två gånger. Det var läskigt med tanke på åldern. Men veterinären hade varit vår veterinär sedan Linus var upphittad vildkattunge i 7-veckorsåldern så han hade stenkoll på kattens grundkondition. :heart

Då var Linus 18 och 19 år. Han somnade in som 20-åring.
Varför i hela fridens dar hade ni inte koll och åtgärdade det innan det blev ett problem? Man hör ju om det låter som en hund när den går. :confused:
 
Våran gamla husis fick en klo som på åldern höst växte in i trampdynan. Vi fick åka till veterinär, ge lugnande och fixa till det två gånger. Det var läskigt med tanke på åldern. Men veterinären hade varit vår veterinär sedan Linus var upphittad vildkattunge i 7-veckorsåldern så han hade stenkoll på kattens grundkondition. :heart

Då var Linus 18 och 19 år. Han somnade in som 20-åring.

Man vill ju aldrig ens vara i närheten av att klorna blir så långa att det stör hur katten rör sig, än mindre att klorna blir så långa att de växer in i trampdynan .
 
Man vill ju aldrig ens vara i närheten av att klorna blir så långa att det stör hur katten rör sig, än mindre att klorna blir så långa att de växer in i trampdynan .

Nä, absolut inte. Jag bodde inte där då och såg inte katten dagligen, då han var utekatt och inte alltid hemma när man kom, han visste att jag hade ett par egna "jamare" med mig, annars hade jag garanterat reagerat tidigare. Han hade en gammal kloskada som också nämnts kan bli, så klorna var inte överdrivet långa men något felade så han kunde inte dra in ena klon ordentligt vilket gjorde att den med tiden växte snett inåt.
 
Nä, absolut inte. Jag bodde inte där då och såg inte katten dagligen, då han var utekatt och inte alltid hemma när man kom, han visste att jag hade ett par egna "jamare" med mig, annars hade jag garanterat reagerat tidigare. Han hade en gammal kloskada som också nämnts kan bli, så klorna var inte överdrivet långa men något felade så han kunde inte dra in ena klon ordentligt vilket gjorde att den med tiden växte snett inåt.

Den gamla katten jag klippte klorna på för några månader sen, hade också bara en klo som växte in i trampdynan. Vet inte om det var nån gammal skada som ändrade riktningen på just den. De andra var inte överdrivet långa.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 598
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 602
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 356
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp