Bukefalos 28 år!

Klippa klor på valpar?

T

Tigerlilja

När börjar ni klippa klorna på era valpar?
Min två är 18dagar nu och börjar få jäklgt vassa klor.
Ska jag klippa eller vänta?
 
Vi klipper våra så fort som det bara går. Sen gör vi det en gång i veckan därefter.. Mest för att lära dom att det är okey, men också för tikens skull.. Timmarna efter klippningen så är klorna vassare än vanligt också, så man kan helst passa på när dom ska sova eller så :)
 
Jag tycker absolut du ska klippa dem! Ju tidigare du börjar desto vanare blir de ju innan de ska iväg till sina nya ägare. Det kan ju inte vara så skönt för tiken att ha en massa vassa klor instickandes i magen de de diar... :crazy:
/ Digge
 
du kan ju fila om du inte vill klippa! jag klipper om dom är långa och filar om dom är vassa..
 
Menar du att du ALDRIG har klippt klorna på dem? Vanligtvis brukar man börja klippa dem redan några dagar efter födseln för att inte tikens juver ska ta skada. Sedan får man klippa ca en gång i veckan.
 
Klipp dem på en gång! Du kan tex använda en vanlig nagelsax om det känns för klumpigt med en klotång, kanske beror lite på hur stor ras du har. :smirk:

Lycka till!
 
Nej vi har inte klippt dem än. Det är först nu dom börjat "märkas av".
Men nu är dom korta och fina :) Gick väldigt lätt med en liten nagelsax.
 
Är det svårt att klippa klorna på hundar? (har ingen egen men funderar på att skaffa) Kan man lära sig klippa någonstans? mvh malin :o
 
Om man kan se pulpan på klon så är det superenkelt! Lär man hunden att sitta/ligga/stå stilla så klipper man inte fel heller.. Är klorna helt svarta är det dock lite svårare, speciellt om man har en hund som inte vill vara still. Men har man bra ljus så brukar det funka där också :)

Be någon hundvan att visa dig hur den gör!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
767
Senast: Josefineeee
·
Hundhälsa Har upptäckt att Tilda har märkliga förhårdnader eller liknande på sina två baktassar. Jag har inte tidigare sett detta, även om hon...
Svar
7
· Visningar
948
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Min man har börjat prata om hur mysigt det vore med en hund till, själv är jag lite mer skeptisk. Det är lätt att bara se alla mysiga...
2
Svar
31
· Visningar
2 155
Senast: hollypolly
·
Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
727
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp