Klippa klor omöjligt

Bukefalos 30 år!

Tassetassen

Trådstartare
Har ju en vit liten trasselsud på 5 kg som är i stort sett omöjlig att klippa klor på
Sonen kan men vägrar
Det blir slagsmål, hon bits och bråkar
Försökt ha en handduk så hon sitter fast men hon lyckas ta sig loss
Arbetar med mutor men det funkar på en klo sen går det inte
Hon blir så arg och hon har ett tufft förflutet där hon inte har behandlats väl så vill inte bråka med henne
Har ni några tips?
Hon biter hårt och argt och hon är riktigt stressad av att bli fasthållen
Mutorna sker ju med henne lös men går bara att klippa en klo, sen blir hon arg

Har ju en vit liten trasselsud på 5 kg som är i stort sett omöjlig att klippa klor på
Sonen kan men vägrar
Hon blir så arg och hon har ett tufft förflutet där hon inte har behandlats väl så vill inte bråka med henne
Har ni några tips?
Jag gav upp och köpte en kloslip. Funkar riktigt bra.
Finns billiga att börja testa med. Funkar det kan du skaffa nåt ordenligare.

Jag skulle boka tid hos kloklipp och säga till att hon är jobbig. Säga att de får sätta på munkorg och så köra så ett tag. Att det bara blir gjort så att säga.
De som klipper klor är oftast snabba och effektiva så pinan blir kort så att säga. Oftast uppför sig hunden bättre utan ägare i närheten.

Jag klipper klor en gång i veckan på mina så jag är rätt snabb också men hade inte tyckt att det värt bråket och de negativa känslorna utan då hellre betalat om hunden är så krånglig. Sen samtidigt jobbat hemmavid att hantera och vänja vid kloklippning successivt utan att ha nån stress då hundens klor blir klippta ändå.

Har haft krångliga hundar tidigare och hjälpt till att klippa krångliga hundar. Numera så klipps alla klor en gång i veckan från att valpen kommer hem från uppfödaren och det blir då aldrig en grej. Vissa hundar behöver inte klippa så ofta men hyvlar av pyttelite då istället och andra växer som ogräs. Jag tror rutinen att göra det regelbundet gör jättemycket för att det inte blir nåt krångel. De tycker att det najs och ställer sig på kö och belönas med en godis per tass samt beröm.

Sonen kan men vägrar
Har ni några tips?
Kanske värt att klippa en klo om dagen då, om det funkar lös med belöning? Jag sprider ut kloklippningen med Sparven då han också tycker det är obehagligt. Efter många år kan jag ofta ta flera klor samma dag, men utgår efter hans dagsform.

Blir hon inte pushad över sin gräns varje gång finns det chans att hon börjar lita mer på er i den processen :)

Sonen kan men vägrar
Har ni några tips?
Munkorg

På kort sikt: lämna bort den för klippning hos proffs. Om den klarat någon klo samt klipp av sonen så undrar jag om sedering verkligen behövs? Men du känner såklart din hund bäst.

På längre sikt: peta och grejja med tassarna ofta, varje dag, flera gånger, vid gosstunder. Tills du kan dra fram klorna, "nypa" lite på dom osv utan att den bryr sig. Kanske ta fram tången ett tag, sedan klippa nån klo per dag när det fukar. Jag brukar göra sånt hela livet på dom sedan ( peta på tassar och klor, kika i munnen, öronen osv) när man kelar. Sedan får hunden gärna vara lite fysiskt utmattad också. Efter en längre springtur när den ligger och flåsar så brukar klotången åka fram hos mig 😊.

Om det går bra med en klo åt gången kan du väl fortsätta med en klo åt gången? Gör det till en så trevlig upplevelse som det går och avancera så småningom till två klor och så vidare. Liknande gör man trots allt med hästar, man tvingar sig inte igenom en helskoning direkt på en ovillig kuse.
Shiban min var för det mesta helt okej att klippa klorna på men ibland fick hon nog och då lämnade vi nästa tass till nästa gång hellre än att göra en stor affär.

Extratips: Se till att klosaxen/tången verkligen är supervass och anpassad efter storlek så att den inte klämmer eller trycker på klorna så att de spricker. Terriern min som hade mycket hårda klor trivdes oändligt bättre med en vass giljotin än en vanlig klotång.

Extratips: Se till att klosaxen/tången verkligen är supervass och anpassad efter storlek så att den inte klämmer eller trycker på klorna så att de spricker. Terriern min som hade mycket hårda klor trivdes oändligt bättre med en vass giljotin än en vanlig klotång.
Det här är också mitt tips. Vass tång. Den ska klippa av ett färskt grässtrå utan problem. Annars klämmer den troligen.

På kort sikt: lämna bort den för klippning hos proffs. Om den klarat någon klo samt klipp av sonen så undrar jag om sedering verkligen behövs? Men du känner såklart din hund bäst.

På längre sikt: peta och grejja med tassarna ofta, varje dag, flera gånger, vid gosstunder. Tills du kan dra fram klorna, "nypa" lite på dom osv utan att den bryr sig. Kanske ta fram tången ett tag, sedan klippa nån klo per dag när det fukar. Jag brukar göra sånt hela livet på dom sedan ( peta på tassar och klor, kika i munnen, öronen osv) när man kelar. Sedan får hunden gärna vara lite fysiskt utmattad också. Efter en längre springtur när den ligger och flåsar så brukar klotången åka fram hos mig 😊.
Sonen kan klippa men med fasthållning och arg hund
Vill ju att det ska gå utan det då hon blir så stressad

Sonen kan men vägrar
Har ni några tips?
Lämna in henne för kloklipp hos någon med erfarenhet av krångliga hundar. Brukar gå tusen gånger bättre. Sen när de fått till en bra rutin kan du försöka ta över. Införskaffa en bra munkorg och träna under tiden på hantering hemma.

Träna hantering. Något som jag tipsat många om som fungerat bra för de flesta är följande:
Ha en handduk i hallen hemma. VARJE gång ni kommer hem, istället för att bara släppa in hunden, torka tassarna. Även om det är bra väder ute. Om hunden inte är bekväm med det, börja med att bara lyfta en tass. Går det bra? Låt hunden springa in i hemmet. När du vet att det går bra, lyft två tassar innan hunden får springa in i hemmet. Gör ingen stor grej av det alls, utan det bara hör till den nya "komma hem från promenad-rutinen".

När hunden är helt chill med att du torkar alla tassar innan den får gå in, ta med klotången. Klipp inte. Ta upp tassen, torka den, lägg klotången mot klon, låt hunden gå in i hemmet. När hunden är så avslappnad att det känns som att du kan prova att klippa klor, klipp EN klo, sedan låt hunden gå in.

Fortsätt så med små, små steg tills kloklippningen fungerar. Eftersom man troligen är ute med sin hund flera gånger om dagen så blir det mycket träning, och snabbt en del av en ny rutin som gör hunden trygg och avslappnad. Fram tills ni kan klippa själva, lämna in hunden för kloklippning tex i en djuraffär eller liknande. Vi som jobbar i djuraffärer är vana vid alla tänkbara typer av kloklippshatande hundar, och oftast går det bättre när husse/matte inte är med hunden.

Liknande trådar

• Beteendeproblem, katt som bits och klöser
  • Hundbråk..hjälp! (långt)
  • Klippa klor på arg katt
  • Hur fort vaxer klor egentigen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!