Klippa klorna

Jag klipper mina katters klor, både de som är ute och inne. Jag har haft en utekatt som klorna aldrig märktes av så han klipptes aldrig. De andra fastnar i filtar och gör illa mig när de trampar och klampar på mig.
Möss, råttor och annat tas frekvent och med stor entusiasm ändå, klättrar i träd för de med.
 
Glömde säga hur jag gör. Nu har jag fyra katter som, såklart, är olika individer men grundprincipen är att sätta dem i knät och klippa allt från en till alla klor, jag brukar sluta innan det blir fullt tjafs. Som belöning får de bita lite på klosaxen och det uppskattas.
Till slut går det att klippa alla klor utan bråk.
 
Hur lär man en katt att få klorna klippta? Min röda lilla katt är enkel för hon brukar lägga sig på mig när jag ligger i soffan och får då hennes framtassar mot mitt bröst och hon tål att jag håller tassarna och grejar. Den andra däremot vill inte att jag håller i tassarna. Och det är ju omöjligt att klippa då. Jag försöker ta i hennes tassar så ofta som möjligt för att vänja henne men vet inte om det finns ett bättre sätt. Tips?


Godis. :D


Jag klipper klotopparna på mina. De sitter i knäet och så klipper jag alla tassar runt. Sedan får de jackpot - en liten hög med 4-5 dreamies.

I början satt de i knäet, och så kunde jag kanske klippa en klo. Sedan tog vi paus, mys, ev en godis. Så klippte vi en klo till. Etc.

Jag tränade in klippningen på samma sätt som med hundarna. Lugnt och fint, mkt beröm, sluta innan de börjar jaga upp sig.
 
Min katt har i sin personlighet mycket integritet och åsikter om allt allt allt. Uppfödaren hade så klart klippt klorna på henne när jag hämtade henne, men varnade att hon var väldigt väldigt kinkig med kloklippningen.

Eftersom jag inte vill hålla på och bråka och greja med något så grundläggande började jag redan när hon kom. I pyttepyttesteg jobbade vi oss fram till där vi är i dag. Jag ropar "Ska vi klippa klorna?" och katten kommer springande som ett jehu :D

Började med att lägga fingret på hennes tassar, och så gav jag henne godis (det var på nivån att hon direkt gick ifrån en om man ens rörde tassarna :angel:). Jobbade med att få hålla kvar fingret under längre och längre tid och gav godis.
Sedan började jag hålla i tassarna. Bara plocka upp, släppa, ge godis till en början. Sedan att jag fick hålla i tassarna under längre och längre tid.

Sedan plockade jag fram klotången. När hon nosade på den fick hon godis, klämde ihop den och grejade med den så hon fick höra alla konstiga läten.

Sedan övade jag in kloklipparpositionen. Har alltid gjort detta med alla katter jag har. Sätter mig på golvet med utsträckta ben och lägger katten i skåran som blir mellan. katten brukar försöka krångla sig loss men jag håller kvar någon sekund i början och ger godis. Utökar tiden successivt. Katten får inte själv "ta sig loss" till en början, utan då håller jag kvar tills exakt den sekunden katten slutar krångla. Då får den beröm, godis, och blir nedlyft. När man kan sitta så en stund och gosa med katten är den redo för nästa steg.

Efter det började jag sätta henne i kloklipparpositionen, och klämde fram klorna en efter en, gav godis med jämna mellanrum. När jag gått igenom alla klor fick hon beröm och godis.
När jag gjort det ett par gånger började jag klippa klorna. En klo i taget först, sen två, sen fyra, sen åtta, tills jag kunde klippa alla klor utan knussel.

Nu är det här en slimmad katt som är väldigt motiverad av mat och godis (himla lyxigt). Men jag tror nog det kan funka med beröm och gos lika väl. :p Min förra katt var noll motiverad av godis eller mat och där funkade beröm och gos hur bra som helst.
 
Min katt har i sin personlighet mycket integritet och åsikter om allt allt allt. Uppfödaren hade så klart klippt klorna på henne när jag hämtade henne, men varnade att hon var väldigt väldigt kinkig med kloklippningen.

Eftersom jag inte vill hålla på och bråka och greja med något så grundläggande började jag redan när hon kom. I pyttepyttesteg jobbade vi oss fram till där vi är i dag. Jag ropar "Ska vi klippa klorna?" och katten kommer springande som ett jehu :D

Började med att lägga fingret på hennes tassar, och så gav jag henne godis (det var på nivån att hon direkt gick ifrån en om man ens rörde tassarna :angel:). Jobbade med att få hålla kvar fingret under längre och längre tid och gav godis.
Sedan började jag hålla i tassarna. Bara plocka upp, släppa, ge godis till en början. Sedan att jag fick hålla i tassarna under längre och längre tid.

Sedan plockade jag fram klotången. När hon nosade på den fick hon godis, klämde ihop den och grejade med den så hon fick höra alla konstiga läten.

Sedan övade jag in kloklipparpositionen. Har alltid gjort detta med alla katter jag har. Sätter mig på golvet med utsträckta ben och lägger katten i skåran som blir mellan. katten brukar försöka krångla sig loss men jag håller kvar någon sekund i början och ger godis. Utökar tiden successivt. Katten får inte själv "ta sig loss" till en början, utan då håller jag kvar tills exakt den sekunden katten slutar krångla. Då får den beröm, godis, och blir nedlyft. När man kan sitta så en stund och gosa med katten är den redo för nästa steg.

Efter det började jag sätta henne i kloklipparpositionen, och klämde fram klorna en efter en, gav godis med jämna mellanrum. När jag gått igenom alla klor fick hon beröm och godis.
När jag gjort det ett par gånger började jag klippa klorna. En klo i taget först, sen två, sen fyra, sen åtta, tills jag kunde klippa alla klor utan knussel.

Nu är det här en slimmad katt som är väldigt motiverad av mat och godis (himla lyxigt). Men jag tror nog det kan funka med beröm och gos lika väl. :p Min förra katt var noll motiverad av godis eller mat och där funkade beröm och gos hur bra som helst.
Ja, jag tror också att mycket träning löser problemet. Jag vill ju inte fajtas med någon katt. Det blir så dålig stämning då. Så jag kör nog inte ens på tipset (på fb) att linda in katten i en handduk och sedan ta ut en tass i taget och klippa klorna.
 
Jag gosar, jag håller tass, jag mutar med godis, jag lägger tången på tassarna, försökt göra det i steg efter steg med massor av godis och beröm. Hon får smaka på tången och leka med den. Jag smyger när hon sover... Jag gör allt som alla andra gör och lyckas med. Hon är mycket godisorienterad men det har inte gått in i hennes katthjärna att kloklipp = godis. Problemet med Megara är iofs att hon vägrar att bli fasthållen öht. Då blir hon galen, och det är ganska svårt att klippa utan att hålla fast henne.

Resultat: blod :meh:
 
Ja, jag tror också att mycket träning löser problemet. Jag vill ju inte fajtas med någon katt. Det blir så dålig stämning då. Så jag kör nog inte ens på tipset (på fb) att linda in katten i en handduk och sedan ta ut en tass i taget och klippa klorna.
Nej alltså linda in i handduk gör man väl bara om man verkligen måste.
Vi var tvungna en gång med min katt pga hon hatade veterinär och veterinären var rätt kass på att handskas med katten. Tror han var lite rädd också. Till hans försvar låter och ser katten ut som om hon skulle mörda veterinären i bland, men hon har aldrig försökt bita eller riva någon vet. :p:D
 
Nej alltså linda in i handduk gör man väl bara om man verkligen måste.
Vi var tvungna en gång med min katt pga hon hatade veterinär och veterinären var rätt kass på att handskas med katten. Tror han var lite rädd också. Till hans försvar låter och ser katten ut som om hon skulle mörda veterinären i bland, men hon har aldrig försökt bita eller riva någon vet. :p:D

Hos min vet i Bollnäs blev det handsken så fort vi kom in i rummet :angel:
 
Jag lindade in pappas britt i en handduk när jag klippte hennes klor. Men det var för att slippa få hår över hela mig 😅
Mina lägger jag bara halvt på rygg med ryggen mot mig. Prada mutade jag med dreamis i början, nu är hon jättesnäll och får bara när hon är klar. Paisley klagar högljutt men ligger still.
Låta bli att klippa skulle jag aldrig göra, vill inte ha tusen hål i vare sig mig eller mina kläder.
 
Jag har tur som kan vara 2, en håller och en klipper(alltid samma person som gör sin sak) och alltid godis. Så våra sitter på kö och tycker att vi ska rappa på lite så de får sitt godis 😅
Skulle jag varit själv skulle jag nog träna att de ligger i knäet på rygg :)
 
Att ligga i knät med ryggen mot min mage gick jättebra med Nikita. Jag bara tog upp henne, klipp, klipp, klipp. Färdigt på någon minut och sedan godis.

Megara är, eh, annorlunda. Hon får spunk om någon håller fast henne öht, och då används både (vassa) klor och tänder.
 
Att ligga i knät med ryggen mot min mage gick jättebra med Nikita. Jag bara tog upp henne, klipp, klipp, klipp. Färdigt på någon minut och sedan godis.

Megara är, eh, annorlunda. Hon får spunk om någon håller fast henne öht, och då används både (vassa) klor och tänder.
Jag har också en som får panik och slåss för sitt liv om man håller fast honom, i allt inte bara kloklippning. Får han dock själv komma är det inga problem. På honom klipper jag 1 till 2 klor varje gång i smyg när han sover.

Hans syster är tvärtom, hon "stänger av" och ligger blixtstill om man håller fast henne. Den senare varianten är ju enklare att hantera hos veterinär osv.
 
Många av hittekatterna vi tog emot på kattakuten hade överväxta klor, de är helt enkelt inte vilda djur som funkar utan oss längre. Tovor i pälsen, klor som blir för långa... allt det där händer/kan hända om man inte håller efter dem.
Jag tror absolut det förekommer, har bara av nån anledning missat att träffa på det själv hos utekatter.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 702
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp