Klippa långhårig collie

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare chikita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 9 640
C

chikita

Någon som vet hur man gör? Vill klippa ganska mycket men vill ändå att det ska se ganska naturligt ut.

Sv: Klippa långhårig collie

Varför ska ni klippa hunden? Är den besvärad av sin päls?

Det finns absolut goda skäl till att klippa ner en långhårig hund om hunden mår dåligt av sin päls, men var medveten om att pälskvaliteten kan förändras helt om ni har otur, och då måste ni fortsätta att klippa hunden.

Jag vet inte varför hunden ska klippas, det är inte min hund men matte sa att hon ville ha bort ganska mycket. Men jag håller med dig, det är synd på pälsen

Beror ju på varför hon vill klippa…
Svårt att ge råd när man inte vet det.

Man bör inte klippa på kroppen om det inte finns tungt vägrade själ, kommer att påverka pälskvalitén, den kommer att bli mjukare/tjockare/mer svårskött .
Så det ska vara någon väldigt bra orsak till att göra det.

Om det är mer att hon vill ha hunden mer lättsköt, kanske blivit mycket tovor?
Då ska man inte klippa utan få pälsen utred ordentligt, underullen ryktas av.
Klarar man det inte själv så får man lämna in på trim och betala för det!
Sedan gäller det att sköta den i fortsättningen så klart:idea:

Självklart kan man klippa för att underlätta pälsvården/snygga till också som att klippa under magen, ansa hasorna osv men det är troligen inte det hon menar?

Man klipper inte en collie men däremot kan man ansa pälsen på fanorna och hasen. Har dock sett en rakad collie under värmeböljan för en massa år sedan den hade endast kragen orakad. Men pälsen som många ej förstår att den skyddar både mot värme och kyla. Så man Bör ej göra det i onödan.

Är det underullen som spökar finns det bra underulls borstar att köpa typ furminator som tar bort underullen.

ÄR NI GALNA!!????
Klipp ALDRIG en collie!! Den ska enbart klippas runt tassar och haser, absolut inte mer!

Haha, kan ju inte gärna lämna in hunden på trim eftersom jag själv är hundfrisör. :D Jag vet mycket väl att man inte bör klippa en collie eftersom det kan förstöra pälsen, men den här hunden ska inte ställas ut och jag måste klippa enligt mattes önskemål (även om jag ska försöka få henne på andra tankar). Jag tänkte att man kan tunna ur pälsen lite och korta av fanor och under magen, kanske göra en gata om hunden har mycket tovor. Jag vill som sagt att det ska se naturligt ut. Någon som har några andra tips? :p

du som hundfrisör borde väl veta att de är underullen som gör att toverna bildas..vill hundägaren klippa för att undvika tovor är de bättre att lära henne hur man reder ut dom istället och lära denna hur man sköter en långhårig päls istället...

alltså klippa som raka? vill ägaren hålla hunden rakad i framtiden också är det väl bara att tuta och köra. men ägaren måste ju vara införstådd med att det är ett beslut som "gäller på livstid".

Liknande trådar

Hundhälsa Finns det någon anledning att inte klippa en hund som har tjock päls sommartid? 2 3
Svar
45
· Visningar
2 966
Senast: farin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 596
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 025
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 071
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka