Klippa medhårs?

M

Mayara

Hej! Nu blir det ytterligare en klippfråga...

Läste för ett tag sedan här i forumet om någon som klippte hästarna medhårs. Då blir det mer hår kvar och hästen klarar sig bättre utan täcke (om det inte är svinkallt förstås). Någon som brukar göra så här? Ungefär hur långa blir stråna som blir kvar? Klipper ni hela hästen så här eller lämnas en del päls kvar i sin fulla längd? Tyckte att det verkade passa mig och pållen då jag har problem med att hinna att täcka varje dag.

Taksam för svar/ Mayara
 
:confused: :confused: :confused: ok ska kanske inte utala mig efetr som jag aldrig prövat/sett hur detta ser ut men ser det inte ganska dumt ut?? fungerar det överhuvudtaget??
känns som om man inte skulle få nått "fäste" i pälsen och maskinen skulle bara glida?! eller jag vet inte jag helklipper min pålle men då har han ju ordentligt med täcken -30 grader= ulltäcke 2 termo täcken och ett vintertäcke.
 
ja,jag gör det på våran shettis, enbart för att inte ska bli naken och frysa i vintern, han får ca 3/4 cm lång päls kvar. han tycker inte om täcken så det passar utmärkt för oss..
morzan
 
Maskinerna fungerar sämre medhårs, men det går. DÄREMOT så blir det lätt väldigt hackigt och fult, råkar du slinta med maskinen, eller trycka till lite extra får du genast ett fult hack..

Sen krävs det att hästen har ganska lång, tjock päls för det ska fungera (typ kallblods eller ponnypälstyp)
 
Jag klipper ofta i övergångarna mellan det klippta och oklippta fälten medhårs,övergången blir snyggare då och inte så kantig,men det krävs viss finess med det hela och det är nått jag började med efter lärt mig trimma cocker spanieln vi hade.Men så har jag en dam som sätter typ björnpäls på vintern. :crazy:
 
Så kan man klippa på tvären också och då blir det lite längre an vanligt och även då hack... Får man lite skit på skären kan det bli en manchesterhäst! Misslyckas man brukar det gå att få bort det mesta av hacken genom att klippa rakt mot pälsen. Kanske något att fundera på under magen där det inte syns så bra och hästen inte brukar svettas så mycket men hel päls => massor av våt lera.
 
Jag klipper ofta medhårs, men för att det skall bli snyggt och jämnt krävs att hästen har en rejäl päls, precis som våra islandshästar har.

Klipper jag mothårs lämnar vårt skär ca 3 mm päls och medhårs nästan 1 cm. Men då är ursprungspälsen väldigt tjock och ofta minst 5-6 cm lång.
 
Gör inte det!!!!! det blir extremt FULT, och det det blir såpass mkt päls igen att då skulle jag hällre skita i hela klippningen.... Om du skall klippa, så är det MOT håren som gäller!
 

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 041
Senast: Ise
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 332
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 886
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp