Klippa ner långhårig schäfer.

Domino_s

Trådstartare
Min långhåriga schäferpojk har fått en sån hiskelig päls sedan han blev kastrerad. Visst är han supervacker, men borstningen är en mardröm. Han skriker, piper och försöker gnaga på mej. Tillsägelser, muta, gulli-gull, balsamspray, ingenting hjälper. Jag kammar superförsiktigt, har testat olika borstar och ingenting hjälper. :(

Det är främst bakbenen och rumpan det gäller. Jag har tränat, tränat, tränat med honom och nu ger jag snart upp. Han måste kammas ofta, annars tovar han ihop. Och är det blött ute som det blir nu framåt våren så blir det tio resor värre.

Tankarna har ni gått till att man kanske skulle klippa ner honom, inte jättekort. Men så det blir mer lätthanterligt, Spara manen och svansen bara. Sambon vrålvägrar och vill att han ska ha kvar pälsen, men samtidigt så är det ju inte han som kammar honom.

Vad tror ni, förstör jag pälsen? Kommer han se urlöjlig ut? :crazy:

Mvh Domino_s
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

Om hunden mår bättre av det så klipp på för sjutton. Hunden bryr sig inte om hur den ser ut.

Annars, gällande borstning, så är det bara att nöta och nöta som gäller för att få hunden lugn. Jag måste ju borsta min 2-4 ggr i veckan, beroende på vilken klippning han har, och han ligger lugnt och stilla på sidan. Han har ju dock fått vänja sig för länge sedan eftersom att han är den rasen som han är.
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

Om hunden mår bättre av det så klipp på för sjutton. Hunden bryr sig inte om hur den ser ut.

Annars, gällande borstning, så är det bara att nöta och nöta som gäller för att få hunden lugn. Jag måste ju borsta min 2-4 ggr i veckan, beroende på vilken klippning han har, och han ligger lugnt och stilla på sidan. Han har ju dock fått vänja sig för länge sedan eftersom att han är den rasen som han är.

+russinbulle. Pälsen är faktiskt ändå blank och fin, trots kastreringen. Men denna förbannade underull :wtf: som trasslar, tovar och är allmänt äcklig! Den hade han inte innan.

Jag håller på med honom nästan varje dag, bara en liten stund. Ibland kammar vi inte ens. Vi bara myser och grejar med borste/kam. Vi har hållt på sen förra sommaren så nu är jag redo att ge upp! :arghh:

Jag får väl ta fram klippmaskinen en dag när inte sambon är hemma.. :sneaky:

Mvh Domino_s
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

Jag kan tillägga att han är ganska flåsig inne nuför tiden. Bävar för hur det kommer bli i sommar..:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

... Men denna förbannade underull :wtf: som trasslar, tovar och är allmänt äcklig! Den hade han inte innan.

Använda en underullskniv? Karda ur underullen och voila! Inget som kan tova ihop sig. Kanske inte är möjligt på din hund, har ju bara erfarenhet från mina, men kan ju vara värt att testa om alternativet är klippning, där man ju aldrig vet före om resultatet blir bättre eller sämre.
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

Jo det är ju detta med ullen jag menar - långhår kan få en vidrig päls efter kastrering med just ullen ;)
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

Använda en underullskniv? Karda ur underullen och voila! Inget som kan tova ihop sig. Kanske inte är möjligt på din hund, har ju bara erfarenhet från mina, men kan ju vara värt att testa om alternativet är klippning, där man ju aldrig vet före om resultatet blir bättre eller sämre.

Om jag nu fick använda karda utan att hundskrället skriker, piper och försöker använda mej som personlig tuggleksak..:( Det är just därför jag överväger att klippa, pga att han inte fixar kamning/borstning.

Mvh Domino_s
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

Jo det är ju detta med ullen jag menar - långhår kan få en vidrig päls efter kastrering med just ullen ;)

Då är vi helt överens! Den är verkligen hemsk. :wtf: Blev informerad om att det kunde bli så, men jisses.. Jag var verkligen inte beredd på att han skulle bli så extrem. Pälsen kan knappt ligga ner slätt, han ser mer ut som en punkare med taskig morgonfrisyr.. :D

Mvh Domino_s
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

Jag träffade en äldre sheltie-herre i början av vintern. Trodde det var en valp först då den var så korthårig.... men det var en klippt kastrat. Dom var tvugna att klippa då hunden enbart bestod av enorm underull och typ inga täckhår. Han blev så efter kastreringen och pälsen fyllde ingen funktion längre då den drog åt sig väta istället för att skydda :crazy:
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

Jag skulle klippt ner och låtit pälsen växa ut medan jag var noga med pälsvården. Han blir säkert jätteful kortklippt, men det borde växa ut rätt fort.
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

En liten tanke till dig bara. Jag har inte en schäfer men en vovve med mycket underull som jag rakar regelbundet. Dock har hans päls blivit väldigt konstig sen jag började raka honom.
Det som växer ut är en bomullsliknande underull som är väldigt tät och allt fastnar!

Är han ute i djupsnö så ser hela han ut som en snöboll och pälsen torkar väldigt långsamt så han får ibland lite eksem på vintern eller sommaren om han badar mycket.
Men det är ändå värt det! Jag har fått en piggare, gladare hund och den enda pälsvård som behövs är den där timmen det tar att raka honom var 3e-4e vecka.
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

Jag träffade en äldre sheltie-herre i början av vintern. Trodde det var en valp först då den var så korthårig.... men det var en klippt kastrat. Dom var tvugna att klippa då hunden enbart bestod av enorm underull och typ inga täckhår. Han blev så efter kastreringen och pälsen fyllde ingen funktion längre då den drog åt sig väta istället för att skydda :crazy:

Det är samma problem här. Han blir dyngblöt såfort han visar sej utanför dörrn och det torkar aldrig och sen ligger han och putsat och grejar i det och då tovar det sej ännu mer. Torka med handduk eller fön är lite lönt, handduken hjälper inte och vem f*n orkar stå med fön efter varenda rastning!

Mvh Domino_s
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

Jag skulle klippt ner och låtit pälsen växa ut medan jag var noga med pälsvården. Han blir säkert jätteful kortklippt, men det borde växa ut rätt fort.

Tanken är väl att hålla honom kort om jag klipper. Ja, förmodligen kommer han se ganska tajkon ut, men det får det vara värt. ;)

Mvh Domino_s
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

En liten tanke till dig bara. Jag har inte en schäfer men en vovve med mycket underull som jag rakar regelbundet. Dock har hans päls blivit väldigt konstig sen jag började raka honom.
Det som växer ut är en bomullsliknande underull som är väldigt tät och allt fastnar!

Är han ute i djupsnö så ser hela han ut som en snöboll och pälsen torkar väldigt långsamt så han får ibland lite eksem på vintern eller sommaren om han badar mycket.
Men det är ändå värt det! Jag har fått en piggare, gladare hund och den enda pälsvård som behövs är den där timmen det tar att raka honom var 3e-4e vecka.

Min har kvar alla sina blanka täckhår och jag hoppas att de kommer ge lite blänk i pälsen även när den är klippt. Men jag tänker som dej, bara hunden mår bra och är nöjd så är det nog för mej. Då får han hellre se lite knasig ut!
Vad är din för ras?

Mvh Domino_s
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

Då är vi helt överens! Den är verkligen hemsk. :wtf: Blev informerad om att det kunde bli så, men jisses.. Jag var verkligen inte beredd på att han skulle bli så extrem. Pälsen kan knappt ligga ner slätt, han ser mer ut som en punkare med taskig morgonfrisyr.. :D

Mvh Domino_s

Nu måste du ju visa bild på honom :D
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

Att klippa och fortsätta med kammträningen borde vara en Bra idé, så blir det kanske enklare att kamma när pälsen växt ut lite
 
Sv: Klippa ner långhårig schäfer.

Om du ska klippa ner honom så tänk på att inte klippa för kort! Jag använder Oster nr. 15, vilket är ganska kort men inte sådär superjättekort. Använd typ 7F eller 10 första gången, kom ihåg att bada vovve efter och smörj helst med någon bra och fet salva.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp