Klippa svarta klor?!

A

anja23

Jag tycker Teas klor bara blir längre och längre, även fast jag klipper ofta!
Eftersom hon har svarta klor är det säkert så att jag inte vågar klippa så långt som jag egentligen borde.

Alla ni andra med svarta klor på jycken, hur gör ni för att de ska vara så korta som möjligt?

Jag funderar på att börja fila istället, men är tveksam att hon skulle kunna ligga stilla så länge.
 
Sv: Klippa svarta klor?!

Lägg henne på sidan och klia magen så hon slappnar av, ha mycket bra ljus och titta underifrån så ser man bättre var man ska klippa, men apotekets fotfil med sandpapper är bäst, det fins lösa papper att köpa till, klipp lite å så fila du, håll imot klon med ena fingret så den inte vicka, ta tumnageln då och då och tryck på ytan, när det börja bli lite mjukt är det dax att sluta.
 
Sv: Klippa svarta klor?!

Jag klipper varannan vecka och tar bara lite i taget. Min killes klor ser ut så här:

24919311.jpg
 
Sv: Klippa svarta klor?!

Keo har svarat klor och vi håller utkik efter vå saker när vi klipper:

1) Är det inte så att den där lite "bulliga" ovalt halvmåneformade biten som man ser på undersidan av klon är pulpan? Vi brukar klippa till strax utanför den där grejen iaf, och har aldrig klippt för långt.

2) Det blir ju som en liten vit prick fram på klon när man börjar närma sig "gången" som pulpan ligger i och drar sig tillbaka i när man klipper ofta. Iaf ser det ut så på Keo...och jag har gissat att det fungerar ungefär så utifrån de beskrivningar om klor och kloklippning som jag läst. (Rätta mig om jagförått något fel!)

Vi klipper ungefär två gånger i veckan och lite, lite varje gång. Bättre med ofta och lite än för mycket en gång, resonerar jag. Att vi började klippa två gånger var för träningens skull, sen har det blivit att vi fortsatte.

/Syrsa
 
Sv: Klippa svarta klor?!

Klipper en tunn skiva i taget o ser när den mörkare blankare kärnan av färskt horn kommer fram.
PL
 
Sv: Klippa svarta klor?!

Mina har också svarta klor. Försöker klippa ofta och lite i taget. Dock har jag upptäckt att hundarna faktiskt inte dör om man råkar klippa så det blöder. Min ena märkte det inte ens...antagligen eftersom jag själv inte märkte det förrän efteråt. :angel:
 
Sv: Klippa svarta klor?!

Tänk dig klon som en lakritsbåt!
När man klipper och det börjar ändra lite färg i mitten, precis som när man tar ett litet bett på en lakrits båt, så ska man inte klippa mer för då blir det blod hehe.
Jätte smidigt när man väl lärt sig hur det ser ut.
 
Sv: Klippa svarta klor?!

Min hund har ganska långa klor, pulpan är lång på honom trots att jag klippt en gång i veckan eller en gång vart annan vecka enda sen han var liten. Har hört med veterinär men vissa hundar har tydligen längre pulpor som inte går göra något åt. Inte så snyggt dock då det ser ganska långa ut.

Jag klipper tills man ser färgskillnad som någon redan skrivit. Då brukar jag skrapa lite med fingret och man ser då lätt om det är pulpan
 
Sv: Klippa svarta klor?!

en del hundar har extremt hårda klor som inte slits naturligt och dem får man klippa väldigt ofta. min ena har stenhårda klor som dessutom är jämntjocka hela vägen = helt hopplös att klippa klorna på. den andra har mycket mjukare klor som det blir en tydlig tagg på. honom klipper jag väldigt sällan och han har trots det mycket kortare klor än tiken.
 
Sv: Klippa svarta klor?!

Delvis KL

Jag brukar klippa en eller två gånger i veckan. Då klipper jag tills jag ser en vit prick i mitten av "snittytan", gissar att pulpan börjar strax efter det.
 
Sv: Klippa svarta klor?!

Vi klipper varje vecka. Tyvärr måste vi vara två och koppla judogrepp, så någon fil är det inte tal om. Tar ca 3mm varje gång, men tycker ändå att de är liiite långa. Klorna växer som ogräs helt enkel, är svarta, jämntjocka och stenhårda. Har aldrig lyckats få ner dom så korta att det inte klickar lite när han går.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 721
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 532
Senast: Bulldoozer
·
  • Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
395
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 887
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp