Klippmaskin, vilken ska jag välja?

Lott12

Trådstartare
Hej!
Jag hade nu tänkt köpa en klippmaskin och behöver lite hjälp. Jag har två islandshästar där den ena har väldigt mycket och tjock päls som jag halvklipper ca. 2-3 ggr per år. Förra hösten lånade jag hundarnas moser max 45 och första klippningen i början av oktober gick super men sen när jag skulle klippa i november stod den bara och tuggade och hästen såg ut som han blivit klöst av en katt. Jag oljade skären samt lät maskinen svalna under klippningen. Efter detta har maskinen även blivit "tröttare" och "tuggrisken" finns där när jag klipper hundarna. Så den maskinen vågar jag inte använda igen.
Nu till mina frågor. Jag har inte den största budgeten men vill ändå ha en bra maskin som håller i många år. Vilka märken/maskiner rekommenderar ni?
En annan sak jag tänker på är motorstyrkan, hur stark vill man ha?
Tack på förhand!
 
Hej!
Jag hade nu tänkt köpa en klippmaskin och behöver lite hjälp. Jag har två islandshästar där den ena har väldigt mycket och tjock päls som jag halvklipper ca. 2-3 ggr per år. Förra hösten lånade jag hundarnas moser max 45 och första klippningen i början av oktober gick super men sen när jag skulle klippa i november stod den bara och tuggade och hästen såg ut som han blivit klöst av en katt. Jag oljade skären samt lät maskinen svalna under klippningen. Efter detta har maskinen även blivit "tröttare" och "tuggrisken" finns där när jag klipper hundarna. Så den maskinen vågar jag inte använda igen.
Nu till mina frågor. Jag har inte den största budgeten men vill ändå ha en bra maskin som håller i många år. Vilka märken/maskiner rekommenderar ni?
En annan sak jag tänker på är motorstyrkan, hur stark vill man ha?
Tack på förhand!
Har du slipat skären? Tuggande skär är typiskt när de är slöa.

Annars är jag bortskämd med ordentliga maskiner. Heiniger och DeLaval är fabrikat som kostar lite i inköp men håller i många år. Skären behöver såklart slipas emellanåt.
 
Japp 3 mm skäret är nyslipat och sen köpte jag ett nytt 4 mm skär om jag inte minns fel. Tyvärr funkar fortfarande inte 3 mm skäret som innan :(
Vilka för nackdelar tycker du det finns med de maskinerna? :)
 
Fördelarna är att alla jag haft att göra med är driftsäkra. Lätt att få tag i reservdelar om det skulle krångla vilket det aldrig gjort. Olika skär till olika behov. Har klippt massor med ridskolehästar med en DeLaval och de är aldrig något krångel så länge man ser till att skären är fräscha.

Nackdelarna är att de modeller jag använt är större, lite tyngre och klumpigare. Men det är en teknikfråga. Nu har jag de lyxigt med en liten maskin brevid till huvud och ben. :D En andis som jag vet att vissa klipper hela hästar med. Men den är lite mindre, modell hund, så det tar lång tid och tycker det är lite jobbigt ibland.
 
Har en Andis AGC, den är väldigt lätt och ligger bekvämt i handen, och den är väldigt tyst och smidig. Men jag har å andra sidan inte 2 islandshästar att helklippa. Med så mycket päls är det bra att investera i en rejäl klippmaskin.
 
Jag har kollat lite på heininger progress, men det står att den har 80 w i motorstyrka och att den har en magnetmotor, vad innebär detta? Räcker det med 80 W eller ska jag kolla efter en med starkare motor?
 
Jag har kollat lite på heininger progress, men det står att den har 80 w i motorstyrka och att den har en magnetmotor, vad innebär detta? Räcker det med 80 W eller ska jag kolla efter en med starkare motor?

Jag har inte islandshäst men väl fjord o shetland. Vad jag har läst mig till så motsvarar Heiniger progress magnetmotor 150 W i 'vanlig'. Enligt de jag pratat med så är progress alldeles för svag för rejäla pälsar o dessutom har maskinen dålig driftsäkerhet o många skurna motorer.
Det avskräckte mig från köp. Å andra sidan har jag klippt mina hästar i 11 år med min 999-kronors Julamaskin med 120 Ws motor utan problem.
Jag är nu inne på en Heiniger Xplorer, men den är ju också dyrare.
 
Jag har inte islandshäst men väl fjord o shetland. Vad jag har läst mig till så motsvarar Heiniger progress magnetmotor 150 W i 'vanlig'. Enligt de jag pratat med så är progress alldeles för svag för rejäla pälsar o dessutom har maskinen dålig driftsäkerhet o många skurna motorer.
Det avskräckte mig från köp. Å andra sidan har jag klippt mina hästar i 11 år med min 999-kronors Julamaskin med 120 Ws motor utan problem.
Jag är nu inne på en Heiniger Xplorer, men den är ju också dyrare.
Julas maskin, vad tycker du det finns för för/nackdelar med den? :) Jag har hört en hel del blandade åsikter om den men den kanske ändå skulle kunna vara ett altenativO_o:D
 
Jag hade en Heiniger Progress tidigare, den var fantastisk på halvblodet men ganska så värdelös på shettisen med mammutpäls. Så jag sålde den och köpte en kreatursmaskin från Jula istället, och är jättenöjd. Den är tung, lite klumpig och låter som en skördetröska, men att den tar sig igenom shettispälsen utan problem väger upp allt det. På halvblodet klipper jag halva huvudet också och det går och ser ok ut, men utställnings-snyggt blir det ju inte eftersom man inte kommer åt riktigt alla vinklar och vrår med en så stor maskin. Men för kroppsklippning är den kanon! Öronproppar på både mig och hästen bara ;).
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första...
Svar
15
· Visningar
2 501
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Min lilla klippmaskin gav upp häromdagen, och nu letar jag efter en ny. Jag hade en Sectolin som funkade bra i ett år, sen blev den bara...
Svar
19
· Visningar
3 831
Senast: caballus
·
Utrustning Vad ska man tänka på? jag har alltid problem när jag klipper. Halva hästen går jättebra, sen börjar maskinen tugga och kamma pälsen...
Svar
14
· Visningar
2 075
Senast: sassiball
·
Hästvård Är det någon här i stora Bukevärlden som har en av dessa maskiner, eller helst har provat på båda två, som skulle vilja ge mig en liten...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: SkogsToka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp