Sköta en klippmaskin

sassiball

Trådstartare
Vad ska man tänka på? jag har alltid problem när jag klipper. Halva hästen går jättebra, sen börjar maskinen tugga och kamma pälsen istället för att klippa. Idag gjorde jag så att jag plockade isär den, rengjorde från päls, smorde, sen provade jag igen. Gick bra ett tag. Sen samma visa igen och då hjälpte inte något av ovanstående. Började skruva lite på måfå på knappen ovanpå och då gick det bra igen.

Hur ofta ska man slipa skären? jag har en maskin från Jula. Kanske är de skären sämre än andra? har haft iväg dem på slipning en gång och använt skären 2 ggr sen dess. Är det dags igen?
 
Nog ska skären hålla mer än två klippningar även om det är en isbjörn du har.

Kolla så att du skruvar i skären rätt.
Ratten på ovansidan rätt inställd.

Och i övrigt tänker jag att din maskin kanske vibrerar ur inställningarna?
Oljar du medan du klipper också? Det bör finnas ett litet hål på ovansidan som är bra att fylla på olja under klippning.

Samt om maskinen/skären kanske blir för heta medan du klipper, om det kan påverka? Jag brukade klippa ca 10 min, sen stänga av och kyla av med kylspray samt olja
 
Vad ska man tänka på? jag har alltid problem när jag klipper. Halva hästen går jättebra, sen börjar maskinen tugga och kamma pälsen istället för att klippa. Idag gjorde jag så att jag plockade isär den, rengjorde från päls, smorde, sen provade jag igen. Gick bra ett tag. Sen samma visa igen och då hjälpte inte något av ovanstående. Började skruva lite på måfå på knappen ovanpå och då gick det bra igen.

Hur ofta ska man slipa skären? jag har en maskin från Jula. Kanske är de skären sämre än andra? har haft iväg dem på slipning en gång och använt skären 2 ggr sen dess. Är det dags igen?
Jag bytte mina julaskär mot ett från heiniger. SÅ stor skillnad, julaskären höll väl 2-4 klippningar men heiniger har klarat 6 än så länge.
 
Nog ska skären hålla mer än två klippningar även om det är en isbjörn du har.

Kolla så att du skruvar i skären rätt.
Ratten på ovansidan rätt inställd.

Och i övrigt tänker jag att din maskin kanske vibrerar ur inställningarna?
Oljar du medan du klipper också? Det bör finnas ett litet hål på ovansidan som är bra att fylla på olja under klippning.

Samt om maskinen/skären kanske blir för heta medan du klipper, om det kan påverka? Jag brukade klippa ca 10 min, sen stänga av och kyla av med kylspray samt olja
Jag vet inte hur den där ratten ska ställas in?
Jag försöker skruva in skären rätt men fasen vad det är svårt. Blir tokig på det när man håller på o skruvar av o på dem hela tiden för att kolla /rengöra.
Oljar gör jag med jämna mellanrum.
 
Vad ska man tänka på? jag har alltid problem när jag klipper. Halva hästen går jättebra, sen börjar maskinen tugga och kamma pälsen istället för att klippa. Idag gjorde jag så att jag plockade isär den, rengjorde från päls, smorde, sen provade jag igen. Gick bra ett tag. Sen samma visa igen och då hjälpte inte något av ovanstående. Började skruva lite på måfå på knappen ovanpå och då gick det bra igen.

Hur ofta ska man slipa skären? jag har en maskin från Jula. Kanske är de skären sämre än andra? har haft iväg dem på slipning en gång och använt skären 2 ggr sen dess. Är det dags igen?
Jag har också en maskin från Jula, och efter slipning blev skären helt värdelösa, det var som om de inte klarade att slipas. Jag köpte skär från Heineger istället och satte i maskinen, då fungerade det igen.
 
Jag har också en maskin från Jula, och efter slipning blev skären helt värdelösa, det var som om de inte klarade att slipas. Jag köpte skär från Heineger istället och satte i maskinen, då fungerade det igen.
ok, kanske är det det som är problemet. Var kan man köpa bara skär från Heineger?

Hittade en del när jag googlade, men vilken modell ska man köpa?
 
Vad ska man tänka på? jag har alltid problem när jag klipper. Halva hästen går jättebra, sen börjar maskinen tugga och kamma pälsen istället för att klippa. Idag gjorde jag så att jag plockade isär den, rengjorde från päls, smorde, sen provade jag igen. Gick bra ett tag. Sen samma visa igen och då hjälpte inte något av ovanstående. Började skruva lite på måfå på knappen ovanpå och då gick det bra igen.

Hur ofta ska man slipa skären? jag har en maskin från Jula. Kanske är de skären sämre än andra? har haft iväg dem på slipning en gång och använt skären 2 ggr sen dess. Är det dags igen?
Om det vore för att skären behövs slipas skulle de ju inte bli bra igen efter att du skruvat på skruven. Jag har klippt otaliga ggr med mina julaskär och bara slipat dem en gång. Jag tror det är finjusteringen med skruven som strular.
 
Hur hårt ska man spänna den där skruven? först funkade det bra med den ganska löst spänd, sen fick jag dra åt den ganska hårt?
Jag får dra igång den igen imorgon, eftersom jag hade missat en fläck på hästen såg jag.
 
Hur hårt ska man spänna den där skruven? först funkade det bra med den ganska löst spänd, sen fick jag dra åt den ganska hårt?
Jag får dra igång den igen imorgon, eftersom jag hade missat en fläck på hästen såg jag.

Skruva lite (några mm) åt gången tills den funkar att klippa med :) Är den för lös tuggar maskinen, är den för hård slits både skär och motor snabbare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 304
Utrustning Hej! Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första...
Svar
15
· Visningar
2 500
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Min lilla klippmaskin gav upp häromdagen, och nu letar jag efter en ny. Jag hade en Sectolin som funkade bra i ett år, sen blev den bara...
Svar
19
· Visningar
3 831
Senast: caballus
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 582
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp