Klippmaskin!

Sv: Klippmaskin!

Jag köpte Julas maskin för att klippa min Islänning med och den har fungerat utmärkt :)

Efter lite efterforskningar så är dessa klippmaskiner exakt samma bara med olika färg på plasten/klistermärken

Jula: 1295:-
Hööks Proffesional Showmaster: 1799:-
Börjes/Granngården Handy Heiniger: 3495:-

Så då får man ju svart på vitt se att man betalar ganska dyra pengar för att maskinen ska vara blå och ha ett "Heiniger" klistermärke på sig.

Men maskinen från Hööks är ju en fruktansvärd sak. Menar du att Julas är den samma verkligen? Det verkar ju konstigt eftersom många är nöjda med Julas. Hööks klipper dåligt och låter bedrövligt. De kanske liknar varandra men är av olika kvaliteter?

Alfa Laval! Deras maskiner klipper som en varm kniv i smör, även om det är tjock halvsmutsig vinterpäls.

Håller med. Köpte en beg. för 500 spänn nu i höstas och den klipper utmärkt. Min kompis tyckte den var högljudd, men när vi jämförde med stallkompisarnas så var den inte är särskilt högljudd. Framförallt kan man klippa en hel häst innan den är varm.
Så en begagnad kvalitetsmaskin är ett bättre köp enligt mig!

Håller med. Köpte en beg. för 500 spänn nu i höstas och den klipper utmärkt. Min kompis tyckte den var högljudd, men när vi jämförde med stallkompisarnas så var den inte är särskilt högljudd. Framförallt kan man klippa en hel häst innan den är varm.
Så en begagnad kvalitetsmaskin är ett bättre köp enligt mig!

Vinst eller förlust, det återstår att se när man köper begagnat. :) Men själv skulle jag nog inte lägga mer än ca 800 på en begagnad.

Jag har bara klippt min en gång, med stallkompisens maskin, en heniger(stavning) och den var helt suverän! Tyst, lättjobbad, klippt jämnt och fint! Stallägaren har en Alfa Laval och den lät ju helt makalöst mycket..

*kl*

Jag är jättenöjd med min maskin från Jula, har haft den i fyra år o klipper ungefär 8-10 gånger per säsong, hel- eller halvklippning + diverse småklippningar.
Tycker att den låtit lite mindre sista två åren (även om den fortfarande låter så har jag aldrig haft en häst som brytt sig), men man kanske bara vänjer sig.

Jag köpte Julas maskin för att klippa min Islänning med och den har fungerat utmärkt :)

Efter lite efterforskningar så är dessa klippmaskiner exakt samma bara med olika färg på plasten/klistermärken

Så då får man ju svart på vitt se att man betalar ganska dyra pengar för att maskinen ska vara blå och ha ett "Heiniger" klistermärke på sig.

Utseendemässigt är det inte mkt som skiljer Jula och Hööks. När jag däremot jämförde effekten på motorerna mellan de båda maskinerna så var det något värde som skiljde dem åt. Vilket minns jag dock inte. Så helt exakt samma är de inte.

knapp

Jag har haft en DeLaval, batteridriven, i säkert 8-10 år nu och den var begagnad redan då. Den klipper fortfarande hur bra som helst. Batteriet börjar bli lite dåligt och glappar ibland så man får trixa lite om den inte startar. Men som sagt, den är väldigt gammal. ;) Den ser ut som R200 som finns idag så jag antar att det är samma.

Som biggan sa, det är som att skära i mjukt smör. Klipper min nordsvensk några gånger per vinter, det är bara att dra med den, inget motstånd och klippningen blir snygg. Bara att slipa skären vid behov!

*kl*

Så maskinerna som Hööks har är inget att satsa på? Klippmaskin Professional Showmaster? Klippmaskin Heiniger Progress?

Just nu lutar det nog åt en Jula maskin för oss för den verkar de flesta vara nöjda med.

Har du några bevis för det? Att det är exakt samma maskiner för halva priset? För jag var i kontakt med Heiniger när jag hittade en begagnad maskin och enligt dem har de jätteproblem med dåliga kopior ifrån Kina, som är av mycket sämre kvalité men ser väldigt liknande ut. De varnade mig kraftigt för att köpa en ev. kopia. Jag tror inte det enbart var i "tjäna pengar-syfte", för de var väldigt hjälpsamma när jag förklarade att det var en svensk maskin och säljaren hade kvitto från en godkänd återförsäljare. Däremot är det ingen hemlighet att det är Heinger som även tillverkar DeLavals maskiner, de är likadana men olika färg och klistermärken, men de båda ligger ju i samma prisklass.

/Nöjd ägare till en begagnad Heiniger Delta 3 som förhoppningsvis håller många år till

En fundering, kollar Julas hemsida och då står det att deras maskin väger 3 kg!!! Kan det verkligen stämma, alla andra verkar ju väga runt 1,2-1,3 kg.
Tänkte också köpa maskin och det lutar åt en Jula men det kändes som att det skulle bli lite tung??

Jag köpte en jula i förrfjor, ännu har den inte klarat klippa en hel häst innan min slutat tugga. Har slipat om skären 2 gånger i hopp om att det var det som strulade.

Jag hoppas det är handhavandefel, men det är lite drygt att ha egen, klippa tills den börjar tiugga, åka in & hyra ridsportsbutikens för 200kr så jag kan klippa klart :confused:

*kl*

Så maskinerna som Hööks har är inget att satsa på? Klippmaskin Professional Showmaster? Klippmaskin Heiniger Progress?

Just nu lutar det nog åt en Jula maskin för oss för den verkar de flesta vara nöjda med.

Hiniger progress och De Lavas HCP65 är samma maskin. De Laval producerar inte sina egna maskiner, utan köper in av Heiniger och sätter sin egen färg och logga på dem.. ja och ett eget, betydligt högre, pris också. Jag har ringt och fått detta bekräftat av De Laval ja.
Har klippt med båda två och båda var helt suveräna (ja de är ju samma maskin så).. lite nöjdare var jag dock när jag använde heinigern, för då hade jag inte blivit lurad på massa pengar för ett jäkla märke :)

Har du några bevis för det? Att det är exakt samma maskiner för halva priset? För jag var i kontakt med Heiniger när jag hittade en begagnad maskin och enligt dem har de jätteproblem med dåliga kopior ifrån Kina, som är av mycket sämre kvalité men ser väldigt liknande ut. De varnade mig kraftigt för att köpa en ev. kopia. Jag tror inte det enbart var i "tjäna pengar-syfte", för de var väldigt hjälpsamma när jag förklarade att det var en svensk maskin och säljaren hade kvitto från en godkänd återförsäljare. Däremot är det ingen hemlighet att det är Heinger som även tillverkar DeLavals maskiner, de är likadana men olika färg och klistermärken, men de båda ligger ju i samma prisklass.

/Nöjd ägare till en begagnad Heiniger Delta 3 som förhoppningsvis håller många år till

heiniger och de laval ligger verkligen inte i samma prisklass... jag tror jag betalade 30% mindre för min heiniger progress än vad en de laval HCP65 kostar.

*kl*

Ni med Jula maskiner!!

Har köpt en för ett tag sedan men inte använt den än.
Läste i instruktionsboken i dag att man skulle fylla på olja var 15 minut när man klipper. Men vart fyller man på? :o

Vinst eller förlust, det återstår att se när man köper begagnat. :) Men själv skulle jag nog inte lägga mer än ca 800 på en begagnad.

Beror väl helt på vad det är för någon och hur mycket den är använd. Jag köpte min i stort sett ny, allt i orginal, använd endast ett par gånger för 1000:-. Hade jag köpt den i affär hade jag fått ge omkring 4000. Den funkar perfekt och var i kanonskick. Ett riktigt kap!

Klipper mina mini-får (2 shettisar & 1 miniatyr) med en Moser Max. Väger lite och väldigt tyst. Än har den klarat 4 helklippningar och 3 mindre klippningar utan att den blivit slö. Då den är mindre kan man klippa huvud och ben med utan problem :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 185
Senast: Capybara
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 304
Senast: fio
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
425
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 12 kvm utbyggnad?
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Signatur

Hund, Katt, Andra Djur