Klippmaskiner

Klubbisen

Trådstartare
Hej! Är på jakt efter en klippmaskin till våran ponny då jag vill kunna klippa honom när jag vill utan att betala.
Vill inte betala en jättedyr summa men vill att klippmaskinen ska fungera. Några tips på klippmaskiner som inte är dyra? Jag kollade på hööks showmaster, den billigaste jag har hittat och den hade bra recensioner. Någon som har testat den? Och så undrar jag också lite om att klippa, har aldrig klippt en häst innan och undrar om det är svårt? Har hört att man klipper mothårs, gör man även det om man vill klippa ansiktet? Och när man klipper benen klipper man liksom nerifrån och upp eller från sidan? Tacksam för svar!
//Klubbisen
 
hej!
Det är inte särskilt svårt att klippa. Jag klippte min häst för första gången för ett par veckor sen, han var snäll och stod stilla och det hjälpte förståss :)Det finns massor av filmer på youtube med tips hur man gör så kolla runt lite där.
Man klipper mothårs och ett tips är att sätta maskeringstejp där du inte vill klippa tex under schabraket så får du raka fina linjer.
mvh Linnpan
 
Hej! Är på jakt efter en klippmaskin till våran ponny då jag vill kunna klippa honom när jag vill utan att betala.
Vill inte betala en jättedyr summa men vill att klippmaskinen ska fungera. Några tips på klippmaskiner som inte är dyra? Jag kollade på hööks showmaster, den billigaste jag har hittat och den hade bra recensioner. Någon som har testat den? Och så undrar jag också lite om att klippa, har aldrig klippt en häst innan och undrar om det är svårt? Har hört att man klipper mothårs, gör man även det om man vill klippa ansiktet? Och när man klipper benen klipper man liksom nerifrån och upp eller från sidan? Tacksam för svar!
//Klubbisen
Jag har showmasters billiga klippmaskin. Tycker den fungerar bra. den är dock ganska högljudd och har lite konstiga knäppande ljud ibland. så rekommenderas kanske inte till hästar som brukar vara rädda för att bli klippta.
En prisvärd maskin tycker jag.
 
Jag har en Andis AGC och är jättenöjd!
Smidig, blir inte varm och den är lätt att hålla i och har en VÄLDIGT låg ljudnivå. :)
Nackdelen är att klippbredden är lite smalare så det kan ta lite längre tid, men det går att köpa till bredare skär. Jag helklipper min stora häst på ca 90 min, inklusive benen där det är lite "pilligt". Ytterligare en fördel är att jag inte behöver två maskiner (kropp och för ben/huvud) då min kommer åt överallt. Klippte även min förra hund med den.

Jag har dock inte prövat och klippa á la islandshästpäls så det vet jag inte hur den funkar med, men min häst sätter en tjock och luddig päls och det klipper den utan problem. :)
 
Jag har en Andis AGC och är jättenöjd!
Smidig, blir inte varm och den är lätt att hålla i och har en VÄLDIGT låg ljudnivå. :)
Nackdelen är att klippbredden är lite smalare så det kan ta lite längre tid, men det går att köpa till bredare skär. Jag helklipper min stora häst på ca 90 min, inklusive benen där det är lite "pilligt". Ytterligare en fördel är att jag inte behöver två maskiner (kropp och för ben/huvud) då min kommer åt överallt. Klippte även min förra hund med den.

Jag har dock inte prövat och klippa á la islandshästpäls så det vet jag inte hur den funkar med, men min häst sätter en tjock och luddig päls och det klipper den utan problem. :)
Väntar spänt tills jag får prova min nya Andis AGC imorn...! Köpte med det bredare skäret också.
Har innan bara klippt med stora tunga de laval o heiniger maskiner, mycket nöjd med prestationen men ville ha en mindre o smidigare, framförallt lättare. Hoppas den motsvarar mina förväntningar! :up:
 
Hej! Är på jakt efter en klippmaskin till våran ponny då jag vill kunna klippa honom när jag vill utan att betala.
Vill inte betala en jättedyr summa men vill att klippmaskinen ska fungera. Några tips på klippmaskiner som inte är dyra? Jag kollade på hööks showmaster, den billigaste jag har hittat och den hade bra recensioner. Någon som har testat den? Och så undrar jag också lite om att klippa, har aldrig klippt en häst innan och undrar om det är svårt? Har hört att man klipper mothårs, gör man även det om man vill klippa ansiktet? Och när man klipper benen klipper man liksom nerifrån och upp eller från sidan? Tacksam för svar!
//Klubbisen
eftersom du inte klippt ngn häst alls tidigare och frågar som du gör hur man klipper en häst så skulle jag om jag varit du tagit hjälp första gången din häst ska klippas och sen isåfall letat efter en klippmaskin . Om du aldrig tidigare klippt ngn häst, inte vet hur olika klippmaskiner är, och inte klippt vare sig allmänt eller hästen det gäller i fråga så känns det som frågor runt att klippa ansiktet osv är överkurs .
 
Min ponny är tävlingsponny och är jättevan att klippas. Har varit med och då har han stått och sovit. Självklart klipper man inte ansiktet första gången man klipper men det är aldrig fel att få lite information :D
 

Liknande trådar

Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
987
Senast: Bri
·
Hundhälsa Hej alla bukefalister! Är det någon här inne som har erfarenhet av att reklamera en veterinärundersökning? Jag har varit och gjort en...
2
Svar
31
· Visningar
4 253
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 787
Senast: Nirvana
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har köpt en klippmaskin då jag klipper min häst ofta. Nu är de folk i min hästkrets som undrar om jag kan klippa deras...
2
Svar
24
· Visningar
6 233
Senast: engill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp