Klippmaskiner?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fragan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 5 072
Sv: Klippmaskiner?

klippmaskinen + väskan med olja och extra skär och allt det där väger tillsammans 3 kg!! Enbart klippmaskinen väger 1,2 kg :smirk: jag har inga problem med den iaf :)

Jag har också den från Jula. Har klippt två hästar med den och tycker den klipper super bra.
Att den låter mycket trodde jag skulle bli ett problem eftersom min är livrädd för klippmaskiner. Men han reagerade ingenting.
Däremot blev jag döv :o

Min blev inte varm och det tog inte speciellt lång tid att helklippa hästen.

Har köpt maskine från Jula helt klart prisvärd, just runt 1000 lappen som många andra skriver.Har hittils klipp tre olika hästar utan problem med den.
Det följer med extra skär, annars är dom billiga att köpa till. Lång sladd många ++++ för det! Följde oxå med lite reservdelar. Den är relativt lätt oxå. Klipper bra, vid tjock shettis päls fick jag klippa två gånger för att få den bra.

Den har kanske ett högre maskinellt ljud and Alfa laval men det funkade fint med shettisen som annars tycker att det är lite läsikgt.

Rekommenderas till den som vill ha en prisvärd maskin!

3 kg är väl hela paketet, väska osv som man får med. Tror inte själva maskinen väger så mkt. Syster har klippt med den, hon tyckte den lät jättehögt, men att den klippte bra. Hade den varit supertung(3 kg) hade hon sagt det också. :)

Jag har en DeLaval elklipper CC320

Fördelar: Stark! Blir aldrig varm, klipper alltid bra! :bow: Klarar allt, blöt, smutsig, tjock, tovig päls etc.
Nackdelar: Lite tung, låter rätt mkt.

Sedan har jag en Moser Rex.

Fördelar: Liten, lätt, TYST, klipper jättebra trots sin litenhet (passar mjuk, fin päls)
Nackdelar: Svag motor, skären går inte att slipa

Jag har en Deleval miaskin

Fördelar: tystgånde, skön att hålla i, lättsköt, klipper snyggt.

Nackdelar: Det ända jag kan komma på är väl att den inte kan klippa mer än en häst innan den måste vila ett tag för att bli sval igen men det stör inte mig så mycket eftersom jag bara har två hästar att kilppa..

Horse_clipper_HQ65.jpg

har en De laval. älskar den, så lätt

o låter inte alls mycket.

väger 930 g

:bump:

Exakt den där har jag också, är supernöjd!

Jag har också den från Jula. Har klippt två hästar med den och tycker den klipper super bra.
Att den låter mycket trodde jag skulle bli ett problem eftersom min är livrädd för klippmaskiner. Men han reagerade ingenting.
Däremot blev jag döv :o

Min blev inte varm och det tog inte speciellt lång tid att helklippa hästen.

:rofl:hahahaha,:rofl: ja precis, hästen brydde sig inte alls, det var jag som fick ha bomull i öronen!

Förutom ljudet är jag mycket nöjd med maskinen, klipper bra utan att bli varm, och så är priset fantastiskt!

kl

Hej!
Det är så att mina föräldrar har får och pappa brukar klippa dom och han har någon slags klippmaskin.
Tror ni att det skulle vara något problem med att använda den till hästarna också?

Det är en sånhär antagligen. Om det skulle vara till någon hjälp.

Jag har heiniger batteridriven den är så bra tycker jag , då det är lätt och smidigt att komma åt överallt speciellt på benen osv,

Ang fårmaskinen så kan du nog köpa hästskär till den och använda på hästen, dom skiljer sig nog lite mot fårskären,

:eek:
Vilken mördarmaskin!
;)

Jag har också en Oster, kostar fläsk men klipper vad som helst utan problem och UTAN RÄNDER.

Btw, ni som har maskiner som lätt blir varma:
Köpte ett vegetabiliskt klippolja för nöt och fårsaxar som man spär ut med 25% vatten och sedan kör maskinen i det.
Kyler/smörjer och rengör skären på samma gång och det kladdar ingenting! Superbra!
Köpte det i hästaffären , kostade 85 kr för 1 liter.

Senast ändrad:

Jag har också denna maskin! Och är jättenojd!!! Har ett kallblod som jag helklipper, dvs ända ner till knä och has. Halvklipper även en shettis. Jag behöver klippa kallblodet ca 1-2 ggr varannan månad. Och den har aldrig svikit mig!

Håller dock inte med om att den blir varm, och pausar bara när jag klippt halva hästen för att borsta av så jag kan se om jag missat något. Dock behöver jag lämna in ettv par av skären till slipning men då har jag klippt med den ca 20 hel klippningar! På häst med TJOCK päls.

okey, jag har klippmaskinen från J*la, billig, ligger under tusenlappen just nu.

jag har halvklippt 2 gr med den och helklippt 2 gr.
Helklippte min lille herre idag. (islandshäst och polarns russ, så den tål grov päls)

Fördelar:
*Lågt pris
*Skären är oxå på otroligt lågt pris
*Klipper fint och bra
*Lång sladd
*Man får med sig extraskär, borste, olja, skruvmejsel och extra-lagnings-grejjer

Nackdelar:
*En del anser att den låter högt. men jag tycker den låter som alla andra klippmanskiner jag har klippt med.
*Blir varm ofta (pausar väl ungefär 6-7 gr/klippning)
*Kanske inte så bra klippmaskin om man ska klippa måånga hästar (typ stora stall med 20 pollar)

Nä, verkar tyvärr som om den är borta ur sortimentet, men det 'är en wahl, kanske finns på andra ställen. En grå liten wahl.

Lånar tråden lite... behöver en klippmaskin med batteri då jag inte har ngn bra uppställningsplats med tillgång till er. Vad har ni för erfarenheter av dessa? Har bara testan en från Odal och den var värdelös, klipper ibland o ibland inte, bara hackar runt i pälsen trots otaliga servicar nere hos dem. Någon som det någon bra och prisvärd som inte kostar skjortan så här i juletid.....

Jag har oxå en maskin från jula, funkar skitbra och den är inte skittung. Tycker inte att det blir några ränder heller och mina hästar har tuff vinterpäls.
Men jag fattade det som att de skär man får med klipper olika långt så de är inte lika. Det skär som satt på maskinen när jag köpte den klippte kortare än det skär som var med i väskan.
Låter en del men det gör dom flesta.
Har två modeller av börjes maskiner en lite mindre i 500 kr klassen, men den kan man typ bara fin klippa med , den är dock tyst och lätt, men det är mera en maskin för hundar. Och skären är alldeles för fintandade för mina hästar iallafall.
Och så har jag den modellen som är lite större men ochså lätt och tystgående runt 1200kr tror jag att den kostade, jag har helklippt med den men det är likadant med de skären, för fintandat.
Jag upplever att de som har för fintandade skär lätt sätter igen sig och blir slöa fort, man måste ta isär och göra rent hela tiden för det sätter sig hår mellan bladen som gör att den bara tuggar i pälsen. men annars funkar de bra till finjusteringen, och huvud, ben.
Julamaskinen tycker jag är prisvärd och lätt att montera bladen på, och den verkar inte bli slö så fort.

Btw, ni som har maskiner som lätt blir varma:
Köpte ett vegetabiliskt klippolja för nöt och fårsaxar som man spär ut med 25% vatten och sedan kör maskinen i det.
Kyler/smörjer och rengör skären på samma gång och det kladdar ingenting! Superbra!
Köpte det i hästaffären , kostade 85 kr för 1 liter.
:bow::bow::bow: Tack för tipset!

Men jag fattade det som att de skär man får med klipper olika långt så de är inte lika. Det skär som satt på maskinen när jag köpte den klippte kortare än det skär som var med i väskan.

ja, dom som sitter på är 1mm, dom man får till är 3mm.
3mm brukar man har till kossorna, i med att det även är en kraturssax :idea:

mjo, det beror på hur länge man klipper med den. men pausar man efter halva sidan så brukar den svalna ganska fort :) jättenöjd med den klippmaskinen :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 635
Senast: Lavinia
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 336
Senast: Ise
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 163
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 901
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka