Klippmaskinsskär

the_connemara

Trådstartare
Känner mig helt förvirrad, finns det flera olika som passar till samma maskin och som ger samma resultat? Typ olika märken men lika breda o klipper lika kort och passar till samma maskin?

Min gav helt upp idag (min häst är skitfin just nu :D) och jag gissar att skären behöver slipas (det kommer in något står mellan skären och den klipper inte alls, har testat att göra rent skären skitnoga och sätta ihop dem igen men det hjälpte typ 1 cm innan det blev samma visa) även om de inte är använda jättemycket men har ändå några år på nacken.

Tänkte passa på att köpa en uppsättning till men nu blev jag förvirrad :o

Det är en Moser Avalon med det breda skäret om det spelar någon roll?
 
Sv: Klippmaskinsskär

Ett första tips har du möjligen försnillat den lilla vita plast glidskenan som skall sitta vid skären ? Har läst runt lite då jag själv köpt en Avalon till en unghäst jag inte kom nära med vanliga saxen och det är tydligen ett vanligt problem och då klipper den inte alls utan tuggar. Nästa är att man skall sätta på skären igen när maskinen är igång inte när den är stilla som är mer logiskt. Tydligen har även en del haft problem med att någon plastdetalj i infästningen blir utsliten och då måste den bytas.

För övrigt så skall alla moser/wahl/oster mfl skär passa. Såg bla att bole har skär som passar golden A5 vilka skall vara samma och deras vida skär kostar under 400:-. Där jag köpte min sax tog de över 900:- för samma skär.
Jag har faktiskt smala skär till golden A5 hemma (har en gammal sådan) men jag vill inte lossa skäret på avalon förrän det är slitet iom att så många har problem att få dem rätt på plats igen, men håller jag dem bredvid varandra så ser infästningen lika ut.
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla klippmaskin gav upp häromdagen, och nu letar jag efter en ny. Jag hade en Sectolin som funkade bra i ett år, sen blev den bara...
Svar
19
· Visningar
3 834
Senast: caballus
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 133
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 046
Senast: Sonic76
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp