Klippning av häst

Dilli_Blue

Trådstartare
Ja, jag läste i en annan tråd att en del lämnar en "flapp" på ryggen när de helklipper sina hästar. Varför? Jag gjorde iinte det förra säsongen och ska snart ut o klippa min häst.. Tacksam för svar o funderingar.

Sv: Klippning av häst

Om saden inte ligger perfekt kan det uppkomma skav utav sadeln och då har du ett litet skyddande lager utav deras egna hår. Du har kanske sett vissa hästar som blir helt hårlösa oftast på bossornas bakre del pga att sadeln inte ligger bra. Även skav utav täcken på manken.

Sv: Klippning av häst

Helst ska ju inte sadeln ge skav så att man behöver pälsen av den anledningen, men onekligen ger det bättre skydd mot sadeln att ha kvar pälsen där.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
2 009
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 336
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: skogaliten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka