klippning nu igen!

Barnardo

Trådstartare
jag har tjatat som en galning om det här med klippning, just för att jag aldrig klippt en häst förut och därför vet jag ingenting gällande om hästarna fryser mm...

så, nu undrar jag... hur mycket kan man klippa hästen utan att behöva täcka honom, förutom vid de extra kalla dagarna?
jag vill helst bara klippa lite på halsen och kanske bak vid låren, tror inte det behövs mer... men då behöver han väl inte gå täckt?

han har inte så lång päls... men tjock! han blir svettig hur snabb som helst och det är jättejobbigt.

hur ska jag göra? det är så jobbigt när han aldrig torkar och blir jättesvettig när vi är ute, men samtidigt vet jag inte om jag vågar klippa honom! :o han fryser inte lätt i alla fall.
 
http://www.hooks.se/Butik/assets/images/tips/tips_okt_spar.jpg

"Kallas t ex spårklippning. Bra alternativ om man inte har möjlighet att "täcka" hästen. De flesta hästar klarar sig bra utan extra skydd för kylan med den här typen av klippning, åtminstone inne i stallet, ev behövs utetäcke. "

<-- Direkt kopierat fr. höök sida... allt är ju beroende på hur mkt päls hästen har i övrigt, hur frusen den är osv.. det är ju väldigt individuellt.. men om man inte tar för mkt går det nog bra, det är speciellt på ryggen man ska vara försiktig när man klipper för blir de för kalla där är de inge kul.. men en vanlig spårklippning tål en häst, som inte är så frusen, utan täckning "vanliga dagar".
 
okej! jag vet inte riktigt om jag kommer klippa så mkt som spåklippning, kanske ännu mindre, men jag kan nästan tänka mig att han kommer klara sig. han har varit klippt förut, så han vet ju hur det är... fast då var han helklippt och gick täckt..
 
Man kan klippa bara halsen och under magen... :idea: Alltså hela halsen, lägg på ett schabrak och klipp längs det för en bra linje från manken och ner sen tar du ut en linje från där schabraket slutar ungefär, till ljumsken... :) Blir snyggt och många hästar klarar sig då utan täcke. Har man väl klippt hästen så brukar den sluta svettas även där man inte klippt, enligt min erfarenhet iaf.
 
klipp inte om din häst är sjuk. Kanske du bör fundera på att täcka honom, även fast han går med päls på?
 
nejdå, han är inte sjuk. om du syftar på en annan tråd jag skrivit så är det mitt sto som är sjuk, och hon är inte klippt.
den jag syftar på här är min gullhingst som verkligen är igång nu och det är så jättejobbigt att han blir svettig hur snabbt som helst när man rider honom, även om det inte är någon hård ridning. men denna är inte sjuk!
 
okej, vad bra.

Ang klippningen så skulle jag spårklippa om jag var du och täcka när det är riktigt kallt ute. Det är nog bättre att klippa än att hästen står blöt i flera timmar

mvh
 

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 090
Senast: Ise
·
Hästvård Vår shettis har ont av den milda vintern och har extremt tjock och lockig päls. Veterinären trodde även att de kan komma från ppid eller...
Svar
7
· Visningar
663
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp