Vilken klippning rekommenderar ni till konstant blöt ponny?

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Vår shettis har ont av den milda vintern och har extremt tjock och lockig päls. Veterinären trodde även att de kan komma från ppid eller ems. ( lite osäker på vilken av benämningarna som hörde ihop med den tjocka pälsen.) Hon ska provtas för detta efter jul och nyårshelgen. Men han tyckte vi skulle klippa henne. Vilken klippning rekommenderar ni? Gärna om ni vill lägga in bildexempel för jag kan noll om klippning av häst.

Sedan undrar jag om täcke behövs i samband med klippningen och vilken typ av täcke rekommenderar ni? Kan fleecefodrat regntäcke fungera?
 
Jag skulle nog ha börjat med någon form av spårklippning eller filtklippning och se om det räcker, sparar man pälsen på ryggen kan hästen antagligen gå naken när det är ok väder:) Annars är jag inte rädd för att helklippa men då måste man vara noggrann med täcken hela tiden, även inne, eftersom man tar bort allt naturligt skydd.

Jag skulle inte ha tagit ett fleecefodrat pga skavrisken, och om du inte helklipper skulle det säkert kunna räcka med ett ofodrat eller typ 50 gram men det får man anpassa efter hur frusen hästen är👍🏻
 
Jag skulle nog ha börjat med någon form av spårklippning eller filtklippning och se om det räcker, sparar man pälsen på ryggen kan hästen antagligen gå naken när det är ok väder:) Annars är jag inte rädd för att helklippa men då måste man vara noggrann med täcken hela tiden, även inne, eftersom man tar bort allt naturligt skydd.

Jag skulle inte ha tagit ett fleecefodrat pga skavrisken, och om du inte helklipper skulle det säkert kunna räcka med ett ofodrat eller typ 50 gram men det får man anpassa efter hur frusen hästen är👍🏻


Okej hon går på lösdrift. Hur kan spårklippning och filtklippning se ut?

En del täcken har ju till exempel polyesterfyllning eller bomullsfylling. Förutom då fleece. Men om de ger skav så funderar jag på vilken av dom andra fyllningarna som absorberar bort fukt och även kunna behålla henne behagligt varm?
 
Prova att bara klippa spårklippning först, det kan räcka, och då kanske bara under halsen och mellan frambenen. Sedan får du kanske utöka med mage också.
 
Jag skulle nog ha börjat med någon form av spårklippning eller filtklippning och se om det räcker, sparar man pälsen på ryggen kan hästen antagligen gå naken när det är ok väder:) Annars är jag inte rädd för att helklippa men då måste man vara noggrann med täcken hela tiden, även inne, eftersom man tar bort allt naturligt skydd.

Jag skulle inte ha tagit ett fleecefodrat pga skavrisken, och om du inte helklipper skulle det säkert kunna räcka med ett ofodrat eller typ 50 gram men det får man anpassa efter hur frusen hästen är👍🏻


Kollade lite nu och filtklippning såg ganska lagom ut
 
Okej hon går på lösdrift. Hur kan spårklippning och filtklippning se ut?

En del täcken har ju till exempel polyesterfyllning eller bomullsfylling. Förutom då fleece. Men om de ger skav så funderar jag på vilken av dom andra fyllningarna som absorberar bort fukt och även kunna behålla henne behagligt varm?
Jag har inga egna bilder, testa att googla så ser du😁

Polyesterfyllning är nog det vanligaste, de allra flesta täckena andas (iaf om man köper ”bra” täcken som t.ex horseware) och de brukar inte bli blöta inuti. Man sätter ju inte på ett utetäcke på en blöt häst oavsett så det borde inte vara några problem😊 HW finns från storlek 55👍🏻
 
Jag klipper mina arbetande shetlandsponnyer (som går på lösdrift) så här. Det är som att knäppa upp yllekoftan, gör förvånansvärt stor skillnad och ändå är yllekoftan kvar över ryggen för att både behålla värmen och hålla torrt när det regnar.
1608226620806.png
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 257
Senast: Åsa A
·
A
Hästvård Hej:) Jag äger en lite shettis pojke som jag har inhyrd i ett stall en bit ifrån där jag själv bor. Han har väldigt go och har tjock...
Svar
8
· Visningar
3 027
Senast: Royal_724
·
Hästvård hej! jag har ett par kompisar som ska klippa sina shettisar, men jag har ingen erfarenhet av att klippa själv och kan därför inte ge...
Svar
6
· Visningar
803
Senast: Naggur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp