Klippning "sista datum"?

B

benjamin

Klippning \"sista datum\"?

Stämmer det fortfarande att man inte bör raka hästarna efter sista november för att inte förstöra kommande sommarpäls. :confused:
 
Re: Klippning \"sista datum\"?

Nej, jag brukar klippa mina en andra eller tredje gång i början av året utan problem. Däremot bör man inte klippa då dom börjat fälla, för då kan man förstöra för sommarpälsen. :)
 
Re: Klippning \"sista datum\"?

Jag har klippt fram tills mars (dvs då de satt igång att fälla) utan minsta problem eller påverkan på sommarpälsen. Men jag försöker låta bli att klippa när de börjat fälla, men fram till februari är det lugna gatan.
 
Re: Klippning \"sista datum\"?

Har också klippt i mitten av mars utan större problem (han fick en liten rand på magen). Det går utmärkt att klippa ända fram till att de börjar fälla ordentligt.
 
Re: Klippning \"sista datum\"?

Kan det vara att det är sent att klippa i November för att de har börjat vänja sig med pälsen? Att det blir en för stor omställning kanske?
 
Re: Klippning \"sista datum\"?

Men man sätter ju täcke på dem när man klipper som ersätter pälsen, så det borde ju inte vara några problem!
 
Re: Klippning \"sista datum\"?

Tycker inte jag heller, men jag vet att det finns en åsikt om detta så jag tänkte att det kanske var det hon blandade ihop som "sista datum".
 
Re: Klippning \"sista datum\"?

jag var tvungen att klippa min foderhäst i februari, för han kom från lösdrift och utan att bli riden, till att bli riden. Han hade jättetjock päls. Jag täckade honom efter klippningen (gått otäckad innan). Han fick jättefin mmarpäls sen, så det var inga problem.
 
Re: Klippning \"sista datum\"?

Har hört att om man klipper dem senare så måste man täcka dem även sommartid för att skydda mot solens uv.Sommar pälsen är då inte tillräcklig. (Hästar kan ju också bränna sig.) Men som sagt var detta är 15 år gamla sanningar från "dåtidens" hästfolk. Nutiden har väl fått fram nya sanningar och de var dem jag vill lära mig.
 
Re: Klippning \"sista datum\"?

Jag brukar inte klippa efter årsskiften. Klipper man i slutet av december så hinner dom oftast inte få så lång pälst till fällning.
 
Re: Klippning \"sista datum\"?

Några tjejer i stallet klippte sina hästar sent förra vintern, runt mars där och gissa vems hästar som såg ut som mammutar i somras? :devil:
 
Re: Klippning \"sista datum\"?

Jag har satt "sista datum" i början av februari, tills dess har jag inte haft några problem. Mina brukar börja fälla i slutet av februari.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
498
Senast: iNHALE
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
475
Senast: Gnist
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
602
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp