Klippskär

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Vilket klippskär är bäst till att klippa häst med?

Jag ska köpa en ny liten maskin som heter Moser Max 45 och då ingår ett 3mm skär. Men lämnar det skäret för mycket päls kvar? Någon som använder det på sin häst?

Sen har jag ett nytt Oster-skär (nr 10) 1,5 mm som jag köpte till min Ostermaskin. Det är ett bredare skär som skulle vara bra för hästar men tyvärr hann jag inte testa det på pållen för maskinen "dog" (gammal) när jag klippte hunden :(

Är 1,5 mm mer lämpligt på hästen?

Vad tycker ni?
 
Sv: Klippskär

Jag har ett 3mm skär på min klippmaskin och förstår faktiskt inte hur man kan vilja ha ännu mindre! Hästen blir ju i princip naken även med det här, och jag hade gärna haft kanske 5mm.

Innan jag hade egen maskin så hyrde jag alt. lät ngn annan klippa, och det har aldrig klippts kortare än så...
 
Sv: Klippskär

Hmmmm...tack för de åsikterna - någon naken-häst vill jag ju inte ha hi hi :)

Jag tyckte bara 3mm lät så mycket men det är det nog inte ändå.
Måste klippa nu för häststackaren dryper av svett efter träning, kan knappt rida en runda i vår backiga skog utan att han blir blöt.

Ok men då provar jag nog att klippa med skäret som jag får till maskinen.

Ps. Någon mer som har åsikter så är det välkommet :)
 
Sv: Klippskär

Håller med om att 3mm LÅTER långt, men åtminstone på med min maskin så blir resultatet jättekort... hm? ;)
 

Liknande trådar

Fritid Hade igen aning om var jag skulle lägga tråden..... Hund, häst, hem.... Jag har en liten högt älskad men gammal Wahl klippmaskin. Köpte...
Svar
10
· Visningar
659
Senast: Myrten
·
Utrustning Min lilla klippmaskin gav upp häromdagen, och nu letar jag efter en ny. Jag hade en Sectolin som funkade bra i ett år, sen blev den bara...
Svar
19
· Visningar
3 807
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Jag hade nu tänkt köpa en klippmaskin och behöver lite hjälp. Jag har två islandshästar där den ena har väldigt mycket och tjock...
Svar
8
· Visningar
1 397
Utrustning Känner mig helt förvirrad, finns det flera olika som passar till samma maskin och som ger samma resultat? Typ olika märken men lika...
Svar
1
· Visningar
972
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp