Klippt häst...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Disab
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 652
D

Disab

Jag klippte mitt nordsvenska brukssto igår kväll men står lite i valet och kvalet vad jag ska sätta på henne för täcke. Just nu har hon fleecetäcke under och regntäcke över. Fleecetäcke är dock inte bra på nyklippt häst då fleecen bara hakar i stubbpälsen och åker bakåt.

Tycker att det är lite för varmt ännu att slänga på thermotäcke + regntäcke eller vintertäcke med 200-300 g foder. Hon är väldigt varm i sig, svettades i stallet med all päls och då var det inte speciellt varmt i stallet.

Hon ser jättesnygg ut - hon fick päls kvar på halsen, under magen och så benen. Och en liten "stjärtlapp" uppe på ryggen.

Jag har klippe henne en gång tidigare men det var senare och då slänge jag på vintertäcke automatiskt.

Sv: Klippt häst...

om du kan tänka dig att köpa nytt täcke så kan jag rekomendera ett kombitäcke som ligger mitt i mellan regn och vinter täcke. Jag vet att hööks hade sånt för ca 600:-. Köp annars ett billigt bomullstäcke att ha under regntäcket.

Har du lämnat pälsen på båda magen och halsen?? VART har du klippt då?? Låter som en väldigt mysko klippning? :confused:

Alltså jag lämnade päls på undersidan av magen i höjd med pälsen jag lämnade på benen. Resten av magen är klippt. :-) Svårt att förklara.

Men när hon har täcke på sig syns det knappt att hon är klippt då täcket täcker det nedklippta.

Jag köpte ett fleecefodrat regntäcke igår. Tror att det räcker just nu i alla fall.
Har sedan beställt ett thermotäcke att ha under vid kallare väder och även ett vintertäcke.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 580
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men... 2
Svar
29
· Visningar
5 662
Senast: Habina
·
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och... 2
Svar
22
· Visningar
4 508
Senast: mackan
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 564
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?