Bukefalos 28 år!

Klipptråden

Sv: Klipptråden

Som jag skrev :) följ muskulaturen :) klipp inte en nedåt buckla på halsen utan följ överlinjen .
Mitt svar var inte riktat till dig unikt utan väldigt generellt även om ditt ecempel klassar i i mitt svar
Ni dom klipper filtklippning och de senare bilderna därav : dra inte ett rakt streck om ni vill vara estetiska . Följ linjerna och vad man vill
Framhäva :) . Finns klassiska linjer att googla inga konstigheter .
 
Senast ändrad:
Sv: Klipptråden

ah man måste kanske var vän med mig på facebook för att se albumet? jaja.. här är ett par bilder :p om dom funkar nu då :D

644568_10151009167746315_1955848827_n.jpg


546067_10151009167946315_950037487_n.jpg


262895_10151009168226315_490341148_n.jpg


400948_10151009167581315_121595131_n.jpg


381251_10151009167451315_73533949_n.jpg
 
Sv: Klipptråden

Jag har enbart gjort en s.k jaktklippning (lämnat utrymme för sadelläge) på mina hästar om de har stått på box.
Nu har jag alla mina på lösdrift och har då klippt de på halsen, under magen och mellan bakbenen, men då har de alltid ett fodrat regntäcke på sig.
Vid värre frysgrader (-5 och under) har de haft 100-300 g vintertäcken, men mina hästar är uppvuxna på lösdrift och av mer tåliga raser.
 
Sv: Klipptråden

Som tips för skav- ge linfrökaka.
Vinterpälsen får en annan tålighet.

Tycker inte att sparad päls ger bättre skavskydd. Kan bero mer på att man klipper för sent o det inte växer ut ngt.

Jag har bara fått skav en vinter då jag bytte mineralfoder.

Om mina hästar rids helklipper jag från topp till tå. Svettiga om huvudet....vill kunna hålla rent under skydden ja även där blir de svettiga. .Svårt att upptäcka småsår oxå.
Tränas de inte får de behålla lurvet. Har ej klippt ännu.
 
Sv: Klipptråden

Kl

Jag har skrivit högre upp i tråden, men så efter att läst om alla dessa frusna hästar får man ju så otroligt dåligt samvete (min som går i lösdrift dessutom). Jag fick då en otroligt ful idé men kanske lite mer funktionell än helklippning?

För att först förklara så är inte mitt problem att hästens svettas eller blir för varm, det kan jag leva med (brukar klippa halvklippning på vintern). Mitt stora problem är att sadeln glider på den otroligt långa pälsen. Pälsen viker sig framåt o sadeln åker kana helt upp på nacken. Det går inte att rida så, pålla kan inte röra sig ordentligt och jag tror knappast vi bygger några bra muskler om hon måste kämpa för att lyfta upp mig från frambenen... Så hörde jag att sadeln ligger lika still på vintern som på sommaren om man klipper under! Men som sagt, helklippning på lösdriftshäst ger mig rysningar vid bara tanken. Men jag vill ju verkligen rida o träna även under vintern...

Fick då denna idé...
klippide.jpg


Är den helt tokig? Borde ju vara bättre än helklippning iaf. Ok ryggen blir bar, men länden, korset o rumpan kan ju stå emot en del, även om det blir svårt för pälsen att resa sig under täcken.

Får ju automatiskt ländtäcke om inte annat :D Sen att folk som ser henne utan täcke skulle skratta o undra vad det är för fel på mig, det är en annan sak :angel:
 
Sv: Klipptråden

Jag skulle prova, för om du klipper så nu så hinner det ju dessutom växa ut lite innan värsta kylan och då kanske sadeln ligger kvar när pälsen är lite längre men inte sådär superlång.
 
Sv: Klipptråden

Det kommer att brytas framåt även om håren är korta.
Om den gled bakåt kunde det bero på "halka", men inte framåt.

Skaffa en svanskappa istället.
 
Sv: Klipptråden

Det var precis så jag tänkte :D (även om min kommentar syftade på en utklippt vojlock, det hade sett riktigt kul ut :p)

Tycker inte alls det ser konstigt ut! Men jag klipper oxå för att det ska vara funktionellt, inte för att det ska vara snyggt bara.
 
Sv: Klipptråden

Jag hade absolut provat klippa så! Tycker inte det se hemskt ut. Visst lite roligt, men det är ju för att det är annorlunda!


Jag klippte min herre igår, blev en spårklippning där jag klippte nedre delen av magen, låret och halva halsen. Alltså lämnade hälften upp till på halsen - men klippt hela vägen fram till huvudet. När jag väl stod där med klippmaskinen så vågade jag inte ta bort mer än jag gjorde. Är rädd att han blir så extremt frusen som han blev förra året. Hellre ta såhär nu och att jag kan ta bort hela halsen i vinter om han verkar funka i kylan eller om halsen blir genomblöt. :)

Men hans er ut som en gammal ridskolehäst :D:rofl: inte så snygg :angel: men det är han inte annars heller så det var väl ingen nyhet! :p
 
Sv: Klipptråden

Det kommer att brytas framåt även om håren är korta.
Om den gled bakåt kunde det bero på "halka", men inte framåt.

Skaffa en svanskappa istället.

Så när håren på ryggen vänt sig framåt när sadeln glidit så har den inte halkat alltså? :grin:
Sadeln glider för att pälsen är för lång för att hålla emot. I sommarpäls glider det inte, men varenda vinter har vi samma problem... Hästens byggnad har inte ändrat sig, sadlarna har inte ändrat sig, pälsen däremot blir 4-5cm lång...

Svanskappa har jag, hon spänner sig väldigt av den. Har även prövat bakgjord, vilket fungerar hyfsat, men det gillas ju inte av hästfolk (tycker själv det är en toppenlösning).
 
Sv: Klipptråden

Jag tyckte faktiskt den klippningen såg rätt bra ut :) Lite smårolig kanske, men vi klipper väl egentligen inte för att de ska bli snygga utan för att det ska fungera att rida vintertid. Som sagt, du slipper ju använda ländtäcken och hade det varit jag hade jag provat!

KL
Ska iväg till stallet nu och klippa min lösdriftshäst som inte ska täckas i vinter. Tänkte börja med att gör en "andningslucka" på undersidan av halsen och ner mellan frambenen. Blir han fortfarande för svettig blir det en större klippning. Vi har haft under nollan några nätter nu och jag vill inte klippa för mycket på en gång heller. Vet inte om det är jag som är överdrivet fjantig men det känns bättre att klippa lite och låta honom vänja sig med det, sen klippa mer om det behövs. Återkommer med bilder :)
 
Sv: Klipptråden

KL igen ;)

VARFÖR säger man klippa när man uppenbarligen rakar? Jag sa hela förra hösten att jag rakade min häst men fick höra från flera håll att så sa man ju absoluuut inte :p
 
Sv: Klipptråden

För att raka gör man ända in på skinnet - lent och fint. Klippa då spar man någon mm. :p Jag tror inte du rakar med hyvel? :D
 
Sv: Klipptråden

Jag har då aldrig använt mig utav rakhyvel när jag klippt häst. Däremot en klippmaskin med skär som klipper. ;)
 
Sv: Klipptråden

Hmm, okej... Nä, jag rakar inte heller med hyvel ;) Fast maskinen jag använder går under rubriken rakmaskin, en Moser som är till för hundar där man säger att man rakar. Kan ju inte vara nån större skillnad på den och maskinerna som är för hästar? Förutom att min är smalare och man får hålla på längre. O om man säger klippa i hästvärlden så gör jag det trots att jag säger att jag rakar hunden med samma maskin, inga problem, jag är anpassningsbar :D
 
Sv: Klipptråden

Jag har då aldrig använt mig utav rakhyvel när jag klippt häst. Däremot en klippmaskin med skär som klipper. ;)

Precis. Och om man nu vill likna klippmaskinen med en trimmer (typ som man kan klippa håret med) så klipper ju även den håret med skär.

En rakapparat är ju också helt annorlunda och gjord att hugga av stråna precis intill huden, likt en rakhyvel. Inte som när man klipper hästen alltså :D
 
Sv: Klipptråden

Jag har klippt min shettis snarlik fast hela halsen och en rak linje från manken och ner typ :)

Ove är klippt så här, detta då grimmor och tränset satt illa då han har så tjock och tät päls :p

img_3088_5072f756ddf2b367a800032a.jpg
 
Sv: Klipptråden

Den halkar inte om håren bryts.

Longera utan ryttare o det blir troligen inte samma sak. sadeln låter trång.
 
Sv: Klipptråden

Det finns folk som rakar med en djurrakapparat.
Den är smal o det ser för:devil: ut. hästen har bar hud o är inte klippt.
Som om den skulle opereras.

en etolog här gjorde så med sin ... för att banta den:mad:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 547
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 518
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 626
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 306
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp