Bukefalos 28 år!

Klösträd

MJLee

Trådstartare
Sitter och grubblar. Jag vill köpa ett klösträd till katten och har fastnat för det här:

525831_kb_ds_np_xl_creme_fk_01_8.jpg



Problemet är att trädet är högst 270 - det skruvas fast i taket - och min takhöjd är ca 310 hög. Vad är bästa sättet att sätta fast det? Att skruva fast det i väggen vill jag inte göra eftersom jag bor i en HR och det skulle ändå inte bli tillräckligt stabilt. Till saken hör att det är linoleum golv och därför halkigt. Förslag? Funderade på att be en av byggvaruhusen skära en platta 60 cm hög, men känns som det blir för högt och instabilt. Hjälp?
 
Sitter och grubblar. Jag vill köpa ett klösträd till katten och har fastnat för det här:

525831_kb_ds_np_xl_creme_fk_01_8.jpg



Problemet är att trädet är högst 270 - det skruvas fast i taket - och min takhöjd är ca 310 hög. Vad är bästa sättet att sätta fast det? Att skruva fast det i väggen vill jag inte göra eftersom jag bor i en HR och det skulle ändå inte bli tillräckligt stabilt. Till saken hör att det är linoleum golv och därför halkigt. Förslag? Funderade på att be en av byggvaruhusen skära en platta 60 cm hög, men känns som det blir för högt och instabilt. Hjälp?

Kolla om det finns reservdelar, då kan du ju bygga på en "våning". Åtminstone Kattens no1 (eller vad dom nu heter) har en matta man kan köpa. Men det borde gå att lägga en sån där halkgrej man har under mattor som skydd? Billigt och lätt att klippa till.
 
Kolla om det finns reservdelar, då kan du ju bygga på en "våning". Åtminstone Kattens no1 (eller vad dom nu heter) har en matta man kan köpa. Men det borde gå att lägga en sån där halkgrej man har under mattor som skydd? Billigt och lätt att klippa till.

Jo har kollat efter reservepåle, det vore det absolut enklaste men det verkar inte finnas för den här sortens träd vilket är otroligt irriterande. Kattens No 1 blir vansinnigt dyrt och jag gillar inte någon av deras hammockar och avsatser.
 
Jo har kollat efter reservepåle, det vore det absolut enklaste men det verkar inte finnas för den här sortens träd vilket är otroligt irriterande. Kattens No 1 blir vansinnigt dyrt och jag gillar inte någon av deras hammockar och avsatser.

Men du behöver ju inte köpa ett helt träd för att köpa mattan ;)
 
Det blir ju väldigt svårt om du inte vill förlänga, inte köpa nått och inte vill skruva? Då finns det ju liksom inga varianter kvar.
 
OK, man sätter den i spänn mellan golv och tak. Ingen särskilt pålitlig variant, om du frågar mig. Men det lär ju bli svårare att lösa om takhöjden inte funkar.

Tja, det fungerar faktiskt bra. Särskilt med Petfun och Kattens no 1 eftersom de är breda och robusta. Vissa av de billiga versionerna med smala pålar är ofta mer svajiga. Däremot behöver man ofta skruva till dem ibland.

ajs4s5.jpg
 
Och bara för det visar det sig att man måste beställa extra från petfun i Tyskland och att Natural Paradise trädet kostar i princip hälften av Petfun. Hittade ett ställe där man kan köpa pålar med exakt samma diameter (11) för en hundring. Vet inte om jag vågar att det ska gå att skruva ihop det :idea: Och sedan sätta fast det i väggen på ett ställe också. Fasiken att jag är en så förbannat klumpig person som inte kan borra och fixa. :arghh:
 
Heh nej jag vet, men om jag behöver köpa till andra mattor och avsatser så blir det mycket dyrare
Ursäkta en katt-dummie...

Går det inte att ställa trådet på något. Typ en "låda" som höjer det till rätt höjd för att det ska hamna i spänn?
Mäta hur många cm som saknas och bygga av rejält vike? Eller köpa någon second hand-möbel som kan funka som stabilt "golv"?
 
Ursäkta en katt-dummie...

Går det inte att ställa trådet på något. Typ en "låda" som höjer det till rätt höjd för att det ska hamna i spänn?
Mäta hur många cm som saknas och bygga av rejält vike? Eller köpa någon second hand-möbel som kan funka som stabilt "golv"?

Jag har faktiskt kollat på det, dvs be något byggvaruhus att skära till en bit - tyvärr blir det ca 50 cm högt och vet inte om det skulle fungera när det är så pass högt.
 
Jag har faktiskt kollat på det, dvs be något byggvaruhus att skära till en bit - tyvärr blir det ca 50 cm högt och vet inte om det skulle fungera när det är så pass högt.

Det skulle inte gå att använda en liten byrå? Tänk så smidigt med förvaring i klösträdet!
 
Det skulle inte gå att använda en liten byrå? Tänk så smidigt med förvaring i klösträdet!

:up: Det blir tyvärr alldeles för instabilt. Nu har jag bestämt mig för att köpa det billigare trädet - aaaargh det har gått upp i pris 200 kr sedan igårkväll :mad: - men kommer gå på ca 1300 kr mindre än det dyrare där jag måste importera från Tyskland :meh: Så jag köper en extra påle med samma diameter för 85 spänn och funkar inte skruvarna får jag väl klistra ihop eländet :angel: Nikita väger 3 kg (+ lite till *host) och hon är ärligt inte längre så där jättegalen. Känns det instabilt så skruvar jag fast det i bokhyllan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag vill skaffa ett nytt, större klösträd till katterna och nu funderar jag på vilket. Zooplus verkar ha till väldigt bra pris. Kvalitet...
Svar
6
· Visningar
1 233
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp