Bukefalos 28 år!

Klövjeväska på promenad

igbest

Trådstartare
Har köpt en klövjeväska till hunden och det jag funderar på är hur långt vi kan gå med den på så här i början, har ingenting i den än så länge. Kan hon ha den på en timmes promenad eller ska vi börja med kortare svängar?

Hunden är en dvärgschnauzer på drygt ett och ett halvt år.
 
Sv: Klövjeväska på promenad

Vad är syftet med klövjningen?
Vi hade en mycket kunnig inom friskvård på hund här för inte så längesen, han jobbar mycket förebyggande och kan typ allt om hundens anatomi och friskvård..
Han berättade mycket om just användning av klövjeväskor och poängterade hur viktigt det var att de användes rätt.
När hunden vant sig bör den inte bära mer än 5% av sin egen kroppsvikt och inte längre än 15min åt gången. Viktigt att först värma upp hunden och låta den varva ner efter.
Och att väskan sitter RÄTT.
 
Sv: Klövjeväska på promenad

Syftet är nog mest att hon ska få ha en uppgift när vi är ute och sen kanske också att kunna bära med sig något litet när vi är ute.
 
Sv: Klövjeväska på promenad

Vänj in, om du inte har gjort det. Fyll väskan med papper eller plastpåsar, sen är det koppelpromenader som gäller tills hunden slutar bry sig om att väska fastnar i buskar och snår. Vissa vänjer sig aldrig, vissa kan knappt gå med väskan på och vissa skiter i vilket och bara knatar på.

Sen kan du byta ut delar av pappret mot påsar med t ex sand. Ha 10% av hundens kroppsvikt som mål, såvida den inte ska fjällvandra, då kan den ha 30% av sin kroppsvikt som mål. Då krävs naturligtvis en riktigt bra väska med ram. För vardag tycker jag det räcker med en ramlös.
 
Sv: Klövjeväska på promenad

Vänj in, om du inte har gjort det. Fyll väskan med papper eller plastpåsar, sen är det koppelpromenader som gäller tills hunden slutar bry sig om att väska fastnar i buskar och snår. Vissa vänjer sig aldrig, vissa kan knappt gå med väskan på och vissa skiter i vilket och bara knatar på.

Sen kan du byta ut delar av pappret mot påsar med t ex sand. Ha 10% av hundens kroppsvikt som mål, såvida den inte ska fjällvandra, då kan den ha 30% av sin kroppsvikt som mål. Då krävs naturligtvis en riktigt bra väska med ram. För vardag tycker jag det räcker med en ramlös.

Vi har inte tänkt oss att fjällvandra då det inte är något vi brukar göra men det vore ju kul om hon kunde ha väskan som en uppgift.
Hon bryr sig inte så mycket om att ha väskan på men nu är den ju tom.
 
Sv: Klövjeväska på promenad

Jag hade den på hela promenaden (i koppel) under ett par veckor i början. Men min han brydde sej inte om den nåt nämnvärt, snodde runt ett par ggr och villa dra i den i början, men mest på bus..

Nu har han den även när han far runt som en dåre lös på våra skogspromenader.. Jag är uppe i nästan 2 kg i vikt, hunden är en liten, men kraftig schäferkille på 30kg.

Mvh Domino_s
 
Sv: Klövjeväska på promenad

Jag hade den på hela promenaden (i koppel) under ett par veckor i början. Men min han brydde sej inte om den nåt nämnvärt, snodde runt ett par ggr och villa dra i den i början, men mest på bus..

Nu har han den även när han far runt som en dåre lös på våra skogspromenader.. Jag är uppe i nästan 2 kg i vikt, hunden är en liten, men kraftig schäferkille på 30kg.

Mvh Domino_s

Det var så jag tänkte, alltså att ha den på under promenad i koppel och senare börja lägga i något lätt när hon vant sig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
25
· Visningar
1 759
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 395
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp