Klonade mulor ska upp till bevis...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 660

Bukefalos 30 år!

C

clownen

Vi har tidigare här på avelsforumet haft diskussioner om kloning. Tänkte nu följa upp den debatten ytterligare med nedanstående text som jag har hittat i tidningen ATL på nätet. Iofs så har inte artikeln så mkt med avel att göra men det var ju ändå här inne på avel som kloningen diskuterades så ni får se artiklen som en överkurs...

Klonade mulor ska upp till bevis på galoppbanan
Nästa månad kommer två klonade mulor med samma DNA-uppsättning att tävla mot varandra på en galoppbana i Nevada, rapporterar brittiska BBC News.

I USA tävlas även mulor i galopptävlingar. Men eftersom de är en korsning mellan en åsnehingst och ett häststo är de oftast sterila och därmed svåra att avla vidare på. För tre år sedan lyckades forskare vid universitetet i Idaho att klona sin första mula med hjälp av DNA från en framgångsrik förlaga.

Klonen döptes till Idaho Gem (ung. ädelstenen från Idaho).
Senare klonades ytterligare två mulor med samma DNA, bland annat Idaho Star som är den som kommer att tävla mot Idaho Gem. I tävlingen kommer även vanliga tävlingsmulor att delta.

Idaho Gem och Idaho Star har varit skilda från varandra sedan två år tillbaka. Genom att studera hur de två identiska klonerna beter sig på tävlingsbanan hoppas forskarna få besked om hur stor betydelse miljö, utfodring och träningsprogram har för en tävlingsmulas framgång på galoppbanan.
ATL

Helen

Sv: Klonade mulor ska upp till bevis...

Jag kan tänka mig att resultatet blir detsamma som när man har gjort studier på humana tvillingar som har skiljts vid födsel, dvs i vissa saker de gör är de väldigt lika varandra, men i andra har miljön påverkat dem.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka