aneka

Trådstartare
För kanske två veckor sedan så klippte jag klorna på Molle för första gången eftersom dom hade blivit jätte långa och snart skulle se helt runda ut och så fastnade han lite grann när han gick i sängen mm.

Efter första gången vi klippt dom så hände inget tyckte jag men nu har dom hunnit bli klippta en gång till då jag tyckte dom började bli lite långa igen. Men nu till problemet.

En av hans klor på baktassen är alldeles uppdelad/sprucken. Vi märkte det när vi en dag hittade en tunn tunn liten del av sidan av en klo i soffan då vart det raskt en genomsökning av alla klor och då fann vi denna spruckna klo. Den verkar inte vara infekterad och han verkar verkligen inte ha ont i tassen han härjar runt precis lika mycket som vanligt. Sen dom andra klorna är inte alls så där fina och sylvassa i ändarna som dom va innan vi började klippa utan dom är trubbiga och ganska frasiga i ändarna. Har inte kunnat kolla så noga på alla klor med sambon sa att dom verkade vara så(molle vill inte stanna i knät så länge) Han kan fortfarande klättra lika bra i sin klätterställning.

Bör vi göra något åt detta eller kommer han sköta om sina klor själv?
Sambon hade läst någon stans att katterna biter bor hela klon ibland så den får växa ut igen på nytt, stämmer det?
Eller bör vi åka till vetrinären med honom?
Kan tilllägga att han endast är innekatt.

Förlåt för ett långt och förvirrande inlägg men hoppas någon kan hjälpa mig!!

DSCF0839.jpg
 
Sv: Klor

Vilken sötis!

Klorna är uppbyggda i "skal". När ett skikt blivit trubbig sliter katten bort det med tänderna och mot klösträdet (förhoppningsvis) och under finns en ny, skarp spets. Små skalrester kommer ni hitta överallt där ha klöser, så länge klorna är fräscha är det normalt.

Man upptäcker massa saker som ingen berättat innan när man skaffar ett djur :D
 
Sv: Klor

Kollade igen nu på klorna och många har blivit fina och spetsiga även den värsta börjar se bättre ut som tur är!

Tack för svaret och ska hälsa honom det!
 
Sv: Klor

Jag fullkomligt haaaaaatar när katter sitter och biter i klorna. :crazy: Min gör det med jämna mellanrum och jag får SPUNK av det där hemska ljudet!! :crazy:
 
Sv: Klor

Du klipper väl med klosax o inte med vanlig sax eller så :crazy:
 
Sv: Klor

Man måste göra det på utställningskatter vad jag har hört.
Men min är inte utställningskatt utan han är enbart innekatt och lyckas då inte slita ner klorna tillräkligt mycket utan tillslut är dom så långa att han fastnar när han går på tyg(tex. sängen mm) Så då kan det vara bra att klippa dom, man vill ju inte att dom ska växa runt och in i tån igen :crazy:
Som innekatt har han inte heller lika mkt användning av sina klor som en utekatt.
 
Sv: Klor

Vadå behöver man en klosax?
Jag som tyckte att köksaxen funkade så bra :smirk:

Självklart så använder jag en klosax, den är dessutom ny och vass. Inget billighets märke heller. :)
Skulle aldrig falla mig in att använda en köksax :crazy:

Klon ser riktigt fin ut idag!
 
Sv: Klor

Jag har faktiskt inte hört honom sitta och göra det än så han kanske inte har fattat att han ska göra det, haha.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 803
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Jag har en omplacering som levt fyra år i väldigt dåliga förhållanden, och nu har hon varit hos mig i fyra år och vi har fått bukt på...
Svar
2
· Visningar
2 889
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 763
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa När Bruce var liten valp började vi ha klosaxen närvarande ofta. Vi klippte någon klo om dagen. Det gick utmärkt till en början men när...
2
Svar
23
· Visningar
4 257
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp