Kloslip, ris eller ros?

Har du testat! 🤩
Ja det har jag och jag var inte jätteimponerad om jag ska vara ärlig. Var tvungen att testa på mina naglar först och den blir snabbt varm och det kittlas. Är det bara lite att ta på klorna kommer jag att använda kloslipen, men annars så kommer jag nog som någon annan var inne på, att klippa först och ta bort det vassa med kloslipen.
Terriern får Librela och jag vet inte om det är det som gör det, men hennes klor växer i rekordfart så det jag hade hoppats på att slipen skulle göra det hela lite trevligare för henne.
En Dremel som tidigare skrev om hade nog varit en bättre idé (jag fick vad jag betalade för s.a.s.) men jag tror inte hon har en avsett för djur utan en vanlig.
Men Mosers är lätt och smidig och den låter väldigt lite vilket jag tycker är positivt.
 
Vilken dremel har ni då, ni som använder? Googlat och får upp allt möjligt men antar att det är den specifika för klor? https://www.gardenstore.se/f0137020...MI-N7BgYGn_wIV8ZFoCR1WYQD1EAQYCCABEgJDRPD_BwE
Vi har en vanlig slip-/gravyrmaskin och slipar med sandpappersrollern. Stark och bra maskin och slippappret håller länge.

assetstream.aspx
 
Jag skulle aldrig orka hålla på med en slip. Känns också som att det är ännu svårare för hunden då det tar längre tid.
Lägger ner mycket tid på att lära hundarna redan när de är små. Mycket godis, kel och gos och en vass klotång (Millers) har fungerat bra för alla hundar och mig. Även whippeten som stressade upp sig enormt vid kloklippning när jag lärde känna honom står numer lugnt och stilla utan hässjande och pip när jag klipper.
Som belöning tycker jag att olika tubcremer för hund eller mjukost fungerar bäst, då slickandet även är lugnande för hunden.
 
Jag skulle aldrig orka hålla på med en slip. Känns också som att det är ännu svårare för hunden då det tar längre tid.
Lägger ner mycket tid på att lära hundarna redan när de är små. Mycket godis, kel och gos och en vass klotång (Millers) har fungerat bra för alla hundar och mig. Även whippeten som stressade upp sig enormt vid kloklippning när jag lärde känna honom står numer lugnt och stilla utan hässjande och pip när jag klipper.
Som belöning tycker jag att olika tubcremer för hund eller mjukost fungerar bäst, då slickandet även är lugnande för hunden.
Förståeligt! I mitt fall är hunden snäll men jag 😞 och tycker det blir vassa kanter.

Åkte in idag för att köpa en Miller men de fanns tydligen bara på hemsidan och inte i butik.
 
Jag skulle aldrig orka hålla på med en slip. Känns också som att det är ännu svårare för hunden då det tar längre tid.
Lägger ner mycket tid på att lära hundarna redan när de är små. Mycket godis, kel och gos och en vass klotång (Millers) har fungerat bra för alla hundar och mig. Även whippeten som stressade upp sig enormt vid kloklippning när jag lärde känna honom står numer lugnt och stilla utan hässjande och pip när jag klipper.
Som belöning tycker jag att olika tubcremer för hund eller mjukost fungerar bäst, då slickandet även är lugnande för hunden.
I mitt fall på gamla hunden nu (10 år) sitter hon snällt framför mig och håller upp tassen när jag kör med slipen, inga problem om det tar längre tid. När jag började klippa valpen testade jag klippa henne också (det går ju snabbare) och hon satt visserligen snällt och stilla men tredje klon in så öppnade hon munnen och "tog tag" om min arm (eller vad man nu säger - hon öppnade munnen och höll munnen runt min arm utan att använda minsta lilla tryck på) och ville dra undan tassen. När jag gick bytte till kloslip satt hon snällt igen utan att göra så.

Hon visar även att hon inte gillar när någon börjar krångla med blodprov/sprutor. Normalt sett sitter hon snällt och fint vid blodprover och stick - lyfter upp tassen och tittar bort lite. Men är det någon som har svårt att hitta rätt, sticker flera gånger etc börjar hon visa då också att hon inte gillar det.
 
Jag skulle aldrig orka hålla på med en slip. Känns också som att det är ännu svårare för hunden då det tar längre tid.
Lägger ner mycket tid på att lära hundarna redan när de är små. Mycket godis, kel och gos och en vass klotång (Millers) har fungerat bra för alla hundar och mig. Även whippeten som stressade upp sig enormt vid kloklippning när jag lärde känna honom står numer lugnt och stilla utan hässjande och pip när jag klipper.
Som belöning tycker jag att olika tubcremer för hund eller mjukost fungerar bäst, då slickandet även är lugnande för hunden.
För min del går det bra mycket snabbare att klippa och slipa än om jag ska klippa så att alla vassa kanter försvinner. Slipen tar i snitt 3-4 sekunder/klo. Så snabbt klipper iallafall inte jag bort alla vassa kanter.

Sedan det här att lära hundar som små, med omplaceringar får man det man får och att folk har klippt flertalet gånger i pulpan eller på andra sätt lärt hunden att kloklippning är fruktansvärt har tyvärr alla mina erfarit. Jag önskar att jag inte lyssnat på alla "duktiga" förståsigpåare med min första och slipat istället men det misstaget gjorde jag bara en gång. Min förra hund var okej med att klippa klor som åttaåring. Innan dess var det för honom bättre med slip. Jag ser det som viktigast att hunden är okej med hanteringen oavsett om man klipper, slipar med vanlig nagelfil eller slip.
 
Vi har en vanlig slip-/gravyrmaskin och slipar med sandpappersrollern. Stark och bra maskin och slippappret håller länge.

assetstream.aspx

Yep, det ar den jag har ocksa.

Min Rottis ar inte en omplacering, ingen har klippt i henne's pulpa, hon har inte ens sett nagon annan hund vara radd ... Men hon HATAR att fa klorna klippta och har gjort det fran forsta gangen jag klippte henne's klor.

Att slipa ar okay. Ibland vill hon dra undan en tass (vilket jag inte gar med pa, men vi tar en liten paus medan jag haller i tassen och vi pratar om saken) och hon ar okay igen efter nagon minut.
 
Millers är bäst ingen protest.
MVH Jeps som klippt tusentals klor av alla sorter i tjänsten.

Kan lägga till att det är otrolig skillnad att klippa med en vass tång mot för en som nästan klämmer av klorna, det upplevs som obehagligt av de flesta hundar.
Varför har jag inte tänkt på de 🙈
Att tången antagligen inte är vass nog..🙃

Såg hööks har millers, köper en sån!
Men sen då? Kan man hålla den vass själv?
 
Smiter in från grannforumet katt 😊 På grund av ryggmärgsskada och problem med finmotoriken, vågar jag inte klippa kattklor längre. Jag fixade det när uppfödningen var igäng, men nu går jag iväg och klipper klor i butik 175 kronor har jag för mig att jag betalade sist. Jag har kikat lite på kloslip, men... förmodligen får det kosta... att ta med fröken över stan, under tiden hon vrålar som hesa Fredrk... tyst och nöjd som en mus i butiken och sen hem vrålande som hesa Fredrik. :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Eller i alla fall en bra kloslip för dvärgschnauzerklor. Jag har funderat på en Dremmel från Jula men är den så stark/snabb att även...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Hundens trampdynor känns torra och lite ytliga sprickor. Funderar på att testa tassalva. Tankar om ris eller ros eller tips på produkt...
Svar
2
· Visningar
445
Senast: Harrysen
·
Utrustning Vad har ni för erfarenhet av stigbygeln Venice Evo Tech? Har fått önskan av dotters hopptränare att köpa nya stigbyglar till henne. I...
2
Svar
23
· Visningar
1 320
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Har upptäckt att Tilda har märkliga förhårdnader eller liknande på sina två baktassar. Jag har inte tidigare sett detta, även om hon...
Svar
7
· Visningar
877
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp