Kloslip, ris eller ros?

Londons

Trådstartare
Jag tycker det är superläskigt att klippa klorna, funderar på en kloslip. Ni som testat, är det ris eller ros?
 
Jag tycker det är superläskigt att klippa klorna, funderar på en kloslip. Ni som testat, är det ris eller ros?
På de två av mina som har mörka klor kör jag med ett dremelliknande multiverktyg (dvs verktygsversion av kloslip). Den av mina hundar som inte gillar klippning trivs bra med den, och jag blir mindre spänd över att råka klippa i pulpan. Den yngsta har ljusa klor, tycker maskinen är lite läskig och har inget emot klosaxen - henne klipper jag klorna på.

Utöver det tycker jag att det är enklare att få klorna att inte vara vassa genom att slipa dem snarare än klippa.
 
Nu har jag bara testat en gång hemma hos vänner. Deras hund fick panik av kloslipens ljud (de har två olika)
Min gamla var helt oberörd av dem. Men det är han av kloklippning också så slipen tog bara onödigt mycket tid.
Ungtiken tyckte slipen var lite läskig men det var en vanesak. Men jag klipper hellre eftersom det går snabbare.
 
På de två av mina som har mörka klor kör jag med ett dremelliknande multiverktyg (dvs verktygsversion av kloslip). Den av mina hundar som inte gillar klippning trivs bra med den, och jag blir mindre spänd över att råka klippa i pulpan. Den yngsta har ljusa klor, tycker maskinen är lite läskig och har inget emot klosaxen - henne klipper jag klorna på.

Utöver det tycker jag att det är enklare att få klorna att inte vara vassa genom att slipa dem snarare än klippa.
Ja, upplever också att klorna blir vassa av tången, får inte till det med att skala av sådär supertunna skivor
 
Nar jag forstort en klo-slip pa forsta rottweilerns super-klor kopte jag mig en dremmel. De hundar jag har nu har bada mycket harda svarta klor. Tate foredrar att fa klorna klippta sa jag klipper hans klor. Diva gillar INTE att fa klorna klippta sa jag slipar hennes.:p
 
Den enda tång jag får till "skivor" med är den röda som heter "Millers" - då kan jag skala hur tunnt som helst utan att tången "klämmer ihop" klon.

https://vetapotek.se/produkt/klotang-miller-76681007430/?msclkid=100d6a5ff46b120b9e150e28c82961df

Alla andra jag provar blir vasst och klumpigt så de ligger bara och skräpar.
Eftersom min yngsta föredrar klippta klor framför slipade så skaffade jag en Millers för inte så länge sedan - och det är definitivt skillnad från de andra jag haft! Så mycket bättre!
 
Jag tycker inte det är det minsta läskigt att klippa klor. Det lugnet delar inte min 7-månaders phalène... Han skriker och gråter när jag pillar på klorna. Det tar ett bra tag innan han lugnar sig.

Just nu är hans klor så jättesmå att jag insett att jag bör köpa en katt-tång.
En slip är väl ganska klumpig och stor för små varelser??
 
Jag kör dubbelt upp.klipper först o slipar av det vassa o finlirar efter.

Sa gor jag ocksa for det mesta.

Jag tycker inte det är det minsta läskigt att klippa klor. Det lugnet delar inte min 7-månaders phalène... Han skriker och gråter när jag pillar på klorna. Det tar ett bra tag innan han lugnar sig.

Just nu är hans klor så jättesmå att jag insett att jag bör köpa en katt-tång.
En slip är väl ganska klumpig och stor för små varelser??
Dessutom tar slipen garna lite for mycket pa mycket sma klor. Har du provat en klo och levererat mycket godis efterat ... och komma tillbaka till klo 2 om nagon timma?
 
Dessutom tar slipen garna lite for mycket pa mycket sma klor. Har du provat en klo och levererat mycket godis efterat ... och komma tillbaka till klo 2 om nagon timma?
Han lugnar sig efter en stund. Det är innan jag börjat göra något som han skriker och gråter. Sen lugnar han sig, efter gos och smekningar. Har inte klippt än, så när jag skaffat katt-tången imorgon blir det ett test.

Jag har inte hittat en enda godissort han gillar än, så det återstår. :(
Köttbullar och varmkorv går förstås men det vore bra om jag hittade nåt som bara går att släppa ner i fickan när vi ska gå ut i skogen.
 
Jag skulle gärna slipa men har inte tålamodet. De speciella hundsliparna som går på batterier eller är laddningsbara är ju helt värdelösa, till och med på en liten hund tar varje klo typ tio minuter. :arghh: 😅
Ibland kan jag använda den till att jämna till kanterna, men jag skulle aldrig orka sitta och ta någon slags längd med den. Varken shiban eller terriern har orkat med det heller.

Klipper med giljotintång.
 
Jag skulle gärna slipa men har inte tålamodet. De speciella hundsliparna som går på batterier eller är laddningsbara är ju helt värdelösa, till och med på en liten hund tar varje klo typ tio minuter. :arghh: 😅
Ibland kan jag använda den till att jämna till kanterna, men jag skulle aldrig orka sitta och ta någon slags längd med den. Varken shiban eller terriern har orkat med det heller.

Klipper med giljotintång.

Formodligen hade ingen hund eller katt fixat det heller ... det maste bli varmt om det tar sa lang tid.:cautious:

Det tar langre tid aven med en dremmel an att klippa ... dels for att man inte kan slipa en klo i taget i lugn och ro ... jag har annu inte mott en hund som accepterar att slipen ligger mot klon mer an en till ett par secunder at gangen, sa det ar ett himla "duttande".
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag klipper först och slipar sedan. Det är inga problem att bara slipa eller bara klippa heller men jag gör så för att det går snabbast och enklast. Jag har en millers tång (tips till @tanten köp en millers istället. Tusen gånger bättre och liten och smidig även för små hundar) och en moser kloslip. Jag har haft min moser i några år och jag tycker den är jättebra. Jag har haft andra innan, både en billig som jag inte minns vad den hette och en dremel och jag föredrar helt klart moser. Mycket tystare, lättare och smidigare. (När jag gick och kollade om jag hade den billiga kvar och vad den isåfall hette flög hunden upp och gjorde lyckoskutt för nu ska det klippas klor! Jippi! Det här är hunden som fick totalpanik bara man rörde hans tassar när han kom hit sju månader gammal. Bra betyg till både tång och kloslip :) )
 
Jag klipper först och slipar sedan. Det är inga problem att bara slipa eller bara klippa heller men jag gör så för att det går snabbast och enklast. Jag har en millers tång (tips till @tanten köp en millers istället. Tusen gånger bättre och liten och smidig även för små hundar) och en moser kloslip. Jag har haft min moser i några år och jag tycker den är jättebra. Jag har haft andra innan, både en billig som jag inte minns vad den hette och en dremel och jag föredrar helt klart moser. Mycket tystare, lättare och smidigare. (När jag gick och kollade om jag hade den billiga kvar och vad den isåfall hette flög hunden upp och gjorde lyckoskutt för nu ska det klippas klor! Jippi! Det här är hunden som fick totalpanik bara man rörde hans tassar när han kom hit sju månader gammal. Bra betyg till både tång och kloslip :) )
Jag tror att jag haft en Miller tidigare i livet. Tycker den var bara aningen smidigare än den jag har nu. Men får väl kolla närmare i butik.
Är lite tveksam till att de där små klorna kan hållas stilla nog för att kunna slipas.
 
Jag klipper först och slipar sedan. Det är inga problem att bara slipa eller bara klippa heller men jag gör så för att det går snabbast och enklast. Jag har en millers tång (tips till @tanten köp en millers istället. Tusen gånger bättre och liten och smidig även för små hundar) och en moser kloslip. Jag har haft min moser i några år och jag tycker den är jättebra. Jag har haft andra innan, både en billig som jag inte minns vad den hette och en dremel och jag föredrar helt klart moser. Mycket tystare, lättare och smidigare. (När jag gick och kollade om jag hade den billiga kvar och vad den isåfall hette flög hunden upp och gjorde lyckoskutt för nu ska det klippas klor! Jippi! Det här är hunden som fick totalpanik bara man rörde hans tassar när han kom hit sju månader gammal. Bra betyg till både tång och kloslip :) )
Jag har samma ras som @tanten och MIllers är för bred för min hunds pytteklor. Funkar till den andra hunden av annan ras men till phalenen funkar klosax för katt bäst.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Eller i alla fall en bra kloslip för dvärgschnauzerklor. Jag har funderat på en Dremmel från Jula men är den så stark/snabb att även...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Hundens trampdynor känns torra och lite ytliga sprickor. Funderar på att testa tassalva. Tankar om ris eller ros eller tips på produkt...
Svar
2
· Visningar
445
Senast: Harrysen
·
Utrustning Vad har ni för erfarenhet av stigbygeln Venice Evo Tech? Har fått önskan av dotters hopptränare att köpa nya stigbyglar till henne. I...
2
Svar
23
· Visningar
1 318
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Har upptäckt att Tilda har märkliga förhårdnader eller liknande på sina två baktassar. Jag har inte tidigare sett detta, även om hon...
Svar
7
· Visningar
874
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp