Klurigt...att fundera över

R

Rikkan

Något för den som gillar att fundera:

En häst trampar ner, nöter insidan, trakten, på höger bakhov mer än den andra.
Den ställer huvud och hals utåt på volten i ett varv.
Den briljarderar med höger fram i trav för vagn.
Den överanstränger triceps på vänster fram vid körning.
Den ställer huvudet åt höger. Den är känslig i munnen.
Den springer rakt med kroppen i vagn.

Den har svårt att lyfta hoven högt, men där är det lika på båda sidor. Någon som varit med om liknande...? ;) :D

Vad skulle ni göra med en sådan häst? :confused: ;)
 
Sv: Klurigt...att fundera över

Första tanken är om hästen har ett vridningsmoment i steget HB.?

Sen börjar man leta mitt i diagonalen från det symtopm som syns mest, dvs. hoven och triceps. Detta blir bröstryggen. Vad hittar man där? Låsningar? Skador?

Efter det tittar man på tänderna, hur ser bettet ut,(Låst vänster käkled?? (Om överkäken går mot vänster och underkäken mot höger)) hur är munstatusen öht.??

Låsning lumbosacralt vänster kan ge slitningen på trakten Höger.

Massa spekulationer blir det :D

Vad vi också hittar i bröstryggen är Latissimus, som ligger i mjältmeridianen, som ligger i området för den nedslitna trakten.

Trapezius ligger också i mjältmeridianen likaså Triceps, och här ser vi helt plötsligt ett samband, Mjältmeridianen och Triceps, trakten och triceps. INTRESSANT :D

Tittar man lite mer på mjältmeridianen ser man att det är kopplat till Mineralet Silicea. Har man brist på detta ämne kan det visa sig i bindväv och hudproblem. Kan man härröra detta till hästen??

Hovproblem i övrigt??

Om igen vill jag påpeka att detta är spekulationer och generella uttalanden.

;)
 
Sv: Klurigt...att fundera över

Tanken är att det ska vara rena spekulationer, inget annat! *hehe* ;)

Tänder! Bingo!! Stora problem på vänstersida. Väntar på vet. som aldrig kommer.

Inga hudprobelm. Mer en Pulsatilla än en Silicea typ om man ska se till konstitution. Har dock fått i sig förlite protein på grund av tuggsvårigheter. Har dessutom fått föl, så vissa brister finns säkert i mindre skala.

Hästen har inga brister på sina hovar i övrigt. Möjligen en genetisk låg trakt bak. (Genetiska ärvd svag länk= njurens meridian?)

Fick låsning att släppa, -lumbosacralt, för ett par dagar sedan. Hästen blev genast mycket mindre stressad. Men problemet att tugga och äta strå påverkar den, inget tvivel. Rytmen på matintaget är rubbat. Rytm= mjälten.

Intressant att se hur allt hänger i hop....elller hur?
 
Sv: Klurigt...att fundera över

Hästen har ett vridningsmoment i steget HB!!

Sen börjar man leta mitt i diagonalen från det symtopm som syns mest, dvs. hoven och triceps. Detta blir bröstryggen. Vad hittar man där? Låsningar? Skador?
I bröstryggen finner man givetgis stelhet, dock intga låsningar funna, men det bör påpekas att hästen lever med sviter av en allvarlig senskada med usel rehabilitering, från ungdomens tider, som satt sina spår.... ;)
 
Sv: Klurigt...att fundera över

Det är superintressant :) Och ännu roligare när jag kan få sådan respons som du ger, att det stämmer det jag spekulerar i.

Pulsatillan är säker men Silicean jobbar i Mjältmeridianen och stärker genom jordelementet upp magens påverkan på hud, slemhinnor och bindväv.

I njurens meridian hittar vi Natrium Phosporicum som stärker upp, traktskåran=Njurens meridian. Syraöverbelastning (Fel kost) som ger hudåkommor som tex: svamp. (Intressant att det återkommer)

Svullna lymfkörtlar kan också indikera Njurmeridian.

Njurmeridianen jobbar med minnen och trauman men inte i den utsträckningen som levern.

Mjältmeridianen är aktiv mellan 9 och 11 på fm. ingen mat då, ingen träning, bara ro.

Njurmeridianen är aktiv mellan 17 och 19 på Em/Kv. Ingen mat eller träning då. Bara ro.

Det är ett sto? Hur är strålarna på framhovarna?
 
Sv: Klurigt...att fundera över

I njurens meridian hittar vi Natrium Phosporicum som stärker upp, traktskåran=Njurens meridian.
Jag ser det mer som ett ökat tryck på hovens inre del = lever,mjälte. Sett ur tingpunkt-synvinkel. I detta fall mest mjälte.

Svullna lymfkörtlar kan också indikera Njurmeridian.
Jag tror inte att det för tillfället är den som spökar, men nu går vi in i Vinterns årstid och Njure kommer att stärkas med Kamomill, varmt täcke är redan på....

Njurmeridianen jobbar med minnen och trauman men inte i den utsträckningen som levern.
Då var hon njurhäst och har gått över till ngt. annat. För minnen och trauman står inte längre högst på listan, men gjorde det tidigare...så visst kan alla förändras...

Det är ett sto?
Klart att det är ett sto!!!
Hur är strålarna på framhovarna?
Super fina.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 579
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 126
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp