knähälta!hjälp orkar inte mer....

T

Tess82

jag är så trött på denna skada nu så jag vet inte vad jag ska göra.min häst fick diagnosen att han var halt på höger framknä i augusti.veterinären trodde den skulle läka ut på ca 3v,men jag tänkte: aldrig att den gör det!och så blev fallet.jag har kört med arnikaliniment varannan kväll + linda.han går i en lagom hage med sin kompis,iochförsig har han farit runt en del men jag tänker på om jag ställer honom på en fyrkant och sedan efter ett antal veckor släpper ut honom i den andra hagen, så kan han lika gärna springa igen och så är hältan tillbaka!jag fick inte gå ut och gå med honom heller så han är jätteuttråkad nu! vad ska jag göra???? /Tess
 
Eftersom de tre veckorna gått så skulle jag kontakta vet igen .Efter som hästen inte är bra..Var du till klinik första gången vet titta på hästen?
 
Stackare!!
Min gamla häst har fått samma diagnos. Fast på honom är det nog tyvärr "gamla knän" som spökar så vi får väl se jag håller tummarna att han blivit bättre till nästa måndag då det är dax för återkoll. Lycka till!!
 
Har ni rönkat hästen,den kanske behöver sprutas i leden?
Men då måste den stå i sjukhage första tiden. Prata med din veterinär igen! Lycka till :)
 
jag var på kliniken och vi röntgade knät,vi pratade om hur man gör när man sprutar in i leden,men vår grabb är 27år så det är inte värt det.vila tyckte veterinären var ett bättre alternativ. /tess :(
 
Om vet. har sagt att du inte ens får gå med honom, så verkar det ju inte särskilt smart att ha honom i en hage med en annan häst som han busar runt med...... :smirk:

Jag förstår ditt resonement om att inte sätta honom i boxhage, men om du vill att din häst ska bli bra, så är du nog tvungen att åtminstone låta honom gå i en lite mindre hage... Ensam!!! Annars kommer han aldrig bli bra, då får ju inte skadan möjlighet att läka....
 
alltså inte ut och promenera,men ute och röra sig i hagen ska han göra. /Tess
 
Det går att ge dem lugnande sen när man ska promenera med dem och när de ska ut i stor hage igen, så de inte springer. Men ska de ha boxvila är det VIKTIGT att de får det. Krävs det får man ge dem lite lugnande.
 
Det gör mig lite förvirrad :confused:Låter konstigt tycker jag.Att gå promenad är ju skonsammare än att röra sig i stor hage.. :(
Viken diagnos blev fastställd!Alltså vad var /är det för fel på knät?
 
tror inte vet. menade att han skulle galoppera runt i hagen..... du får åtminstone låta honom gå ensam, om du vill at han skall bli bra nån gång.... Skulle aldrig låta en halt häst gå tillsammans med andra hästar!
 
Det är ju STOR skillnad på skritta lugnt i hagen och busa i galopp.

Oftast brukar det vara okej att ha dem i vanlig hage OM de håller sig lugna. Gör de inte det blir dte boxvila med promenader vid hand istället.

Men, hur som så är det ju dags för ett nytt veterinärbesök eftersom han inte är bra. Dra inte ut på det utan kolla på en gång nu igen, så ökar chansen att du får honom bra!

Lycka till.
 
nu är det så att han busar inte hela dagarna,men han kan väl få ett ryck någon gång ibland,de är 27år båda två så de håller sig relativt lugna.jag har redan haft dem i två olika hagar till och från i sommar,och de blev helt sorgefyllda man verkligen såg det!sen när vi släppte ihop dem så var de mycket snällare mot varandra.man såg en väldig skillnad som sagt på deras sätt.jag börjar tro att skadan är ett tecken på att åldern börjar göra sig påmind. /Tess :bump:
 
han är för gammal,det är inte värt det.eftersom hans ben kanske är slut.en lipizzanare som är 27år och varit med om mycket är nog ganska trött i sina ben.man får nog acceptera det. /tess
 
Jamen de där rusherna är ju INTE bra för benet.

De BLIR ledsna ja..tyvärr =/ Men man är så illa tvungen ibland, tyvärr =/
 
Är det pengarna du menar med "det är inte värt det"? Lipizzaner är mig veterligen en långlivad ras så det är synd att du inte tar reda på mer än att hans ben KANSKE är "slut" eller "trötta".
 
det handlar inte om pengar,men veterinären sa att gamla hästar svarar inte alltid på denna behandling,så vi har bestämt att han ska få vila istället.sen är det inte bara det som gör sig påminnt utan han har även lite lite svårare att ta sig upp och sedan har vi hans melanomer i bak som växer som tusan.det är ju cancer och ibland har han skitont,så han kliar sönder dem.ja det är så hemskt när hästarna börjar bli gamla.suck.... /Tess :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 289
Senast: manda
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 919
Senast: tornblomma
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 965
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp