knäledsinflammation o pålagringar.. prognos?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TheOne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 5 102
T

TheOne

Vi fick igår besked att min lilla älskling har knäledsinflammation i båda frambenen o högra bak. Han har dessutom pålagringar i bakknät och i vänstra framknät. Han behandlades för ca 1,5 år sedan för knäledsinflammation fram.
Vad har han för framtid? Det är ett fullblod som gått på banan, veterinären trodde att pålagringarna bak med största sannolikhet kom därifrån, att han blivit inriden så tidigt.
Jag vill inte att han ska ha ont!! Han var mycket halt på ena frambenet, han stapplade fram efter böjprovet... det gjorde så ont att se! med tanke på hur mycket halt han var så tror jag han haft detta länge utan att visa något.... vi rider regelbundet för tränare, både hopp o dressyr, någon borde ha sett det om han visat nåt, och vi har inte känt nåt.... vill inte att det ska hända igen, att han ska ha ont så länge.... :cry:

Sv: knäledsinflammation o pålagringar.. prognos?

Jag tror tyvärr prognosen är dålig p.g.a. pålagringarna. Det finns de som håller som promenadhästar men det kan blir problem att få honom att fungera fullt ut med en sådan problematik. Jag önskar dig lycka till i alla fall!

Har börjat förstå att prognosen nog är rätt dålig! Måste ju tänka både på vad som är bäst för honom och vad det är jag själv vill ha utav ridningen... promenadhäst är för mig inget alternativ för min häst, det skulle han aldrig trivas med! :cry:

Ska försöka prata med en annan veterinär, tyckte den vi hade var kanon, men hon har inte varit i Sverige så länge, så kan inte språket så bra än, så är svårt att föra en diskussion då... så ska se om jag kan få tag i hennes kollega...

Håller tyvärr med om att prognosen är ganska dålig för ett fortsatt fungerande liv. Tog bort min häst för tre år sen pga återkommande knäledsinflammationer som senare blev pålagringar. Kunde kanske som mest fungerat som sällskapshäst men precis som för er var det inget alternativ då det var en mkt aktiv pojk som älskade att hålla igång o jobba och han hade med all säkerhet även kronisk smärta även om han inte alltid visade det, hade tyvärr mkt hög smärttröskel... Hoppas på en trevligare utgång för din vän.

Hur många gånger hade din häst återkommande knäledsinflammation?
och hur kan man veta om en häst har kronisk smärta?

knäledsinflammation och pålagringar är ju bara ett symptom, att behandla symptomet hjälper inte i längden så länge orsaken till skadorna inte reds ut!

Försök få tag på en veterinär lr terapeut som kan ta reda på orsaken! :)

Oj, det är ju ett tag sen men jag skulle gissa på att han benhandlades 3-4 ggr i omgångar..minns faktiskt inte riktigt. Det där med kronisk smärta är min egna gissning, jag kunde se han förändras på olika punkter och tror därför att han hade mer problem och ont än vad han ville visa. Det kom i skov, emellanåt var han helt fräsch o som vanligt.

Givetvis tar man reda på orsaken, i den mån det går, men ibland är skadan redan skedd.

Vad jag förstod på veterinären så har skadan ursprungligen uppkommit när han gick som galoppör... Han har också blivit opererad i 2 omgångar för lösa benbitar, så finns ju risk att när han hade dom har han snebelastat sig!!
Jag försökte redan förra gången han blev behandlad för knäledsinflammation fram få reda på orsaken... ville ju gärna ändra på det i ridningen för att han ska må bra! Fick som svar "otur, skritta enbart i nedförsbackar"....
Hade han inte haft pålagringarna så hade jag inte varit så bekymrad.... då hade han fått gå igenom behandlingen och sen hade vi försökt vara ännu bättre i vår ridning!! =)
MEN... nu har han ju pålagringar också....
såhär i efterhand förklarar ju detta många småsaker som varit... dock har han ju inte visat hälta förrän nu... :(

Pålagringarna i sig är ingen större fara så länge dom inte sitter olämpligt och ligger på något som påverkar hästen negativt, det är ett naturligt sätt för hästens kropp att reagera när benen inte håller för belastningen, dom "stärker" benet. Att operera bort dom (om det skulle bli aktuellt) avråder jag dig VERKLIGEN ifrån!! Jag har gjort det på min häst, båda bak i anslutning till haserna, överbenen kommer i dom flesta fall alltid tillbaka och det gjorde dom även i det här fallet. Ett år efter operationen (hästen stog fortfarande med div. skador) har nu höger bak börjat bli aktivt igen och igår var hela benet riktigt varmt. Knäledsinflammationer har jag inga större erfarenheter av, behandlat bakbenen för det en gång och sen inget mer med det. Jag känner nu att efter 2 års konvalicens är jag inte längre snäll mot hästen, det är dags för min del att ge upp. Ett sista besök på kliniken där vi ska ultraljuda bakbenen för att se om överbenen ligger på något knas, men han är inte fungerande i sig och kommer förmodligen aldrig bli.

Massa lycka till!

Hur kraftiga pålagringar har han?
Finns en elithäst i sverige, dressyr, som går nationella och internationella klasser med pålagringar lite överallt, utan att den är halt eller har ont.

Förstod det som att pålagringarna inte var jätteallvarliga, men att det var på grund av dom han har inflammationerna. Så jag förstår inte att om man behandlar bort inflammationerna, men pålagringarna finns kvar, då borde ju inflammationerna återkomma hela tiden....
har försökt nå veterinären idag, men inte lyckats....

min häst som jag har nu, han har haft pålagringer i båda framknäna (dock innan jag köpte honom) men han har opererats för detta å efter den första operationen så har han sprungit in över 400 000 kr detta är ett varmblod, och efter denna andra gången så kunde inte den förra ägaren ha kvar honom så jag köpte honom, efter samråd med veterinären. i hans fall så kunde han komma tillbaka som travhäst om jag hade lite tur och med rätt träning. så jag satte på honom ltie stötdämpade skor å började bygga uopp honom. nu 3 månader efter köp har vi kört provlopp med honom å han fungerar fin, har även fått honom til start med då inget bra resultat med det var iaf inte av knäna som han gjorde ett mindre bra lopp..

sen e de väl klart att itne alla klarar det såhär men min kille har ett fungerande liv inom travet trots sina pålagringar han haft :)

hoppas din häst blir bra...

Har pratat med veterinären idag. Hon sa att pålagringarna kommer av inflammationerna, inte tvärtom (som jag hade förstått det). Men pålagringarna kommer ju inte fram av en mindre inflammation utan att han har dom tyder på att han haft upprepade inflammationer, och att han nu har dom ökar ju riskerna för nya inflammationer. Och hans historia bakåt är ju inte direkt till hans fördel....

Slutsats: Veterinären dömmer ut min häst... :cry:

Precis, min fick med pålagringarna av upprepade inflammationer, kroppens sätt att stärka o försvara sej. Är hemskt ledsen för eran skull...

Av mna erfarenhetern:
Häst 1 med knäledsinflammation: frisk efter 2 månaders behandling
Häst 2 med pålagringar i rygg och ben: avlivades

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 099
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 654
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 127
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Hästen har pålagringar i bakknäna och i ett framknä ( sista knät ej kollat än ) sprutad flera gånger i bakknän , hovled , kotled...
Svar
8
· Visningar
2 159
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Husky från USA, tips och råd m.m
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025