knäpper o knastrar i kotorna!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare rosita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 638
R

rosita

Det knäpper o knastrar i bakkotorna när min häst går.
Vad beror det på?Klent skelett?dåliga kotor?kronled?.Har det nån betydelse för hästens kapacitet?
Har hört att gurkmeja ska va bra.

Sv: knäpper o knastrar i kotorna!!

Ett par av mina har knäppt (men inte knastrat). Det jag hört som trolig förklaring är att det blir ett litet vaccum i leden som knäpper till när det släpper. Vet inte om det stämmer, men hittills har jag inte sett något som tyder på att det skulle ha med hållbarhet att göra. Kanske möjligen med relation till mängd och konsistens på ledvätskan? (någon som är mer insatt än jag?)

Fick tipset att ge Thiamin för att hålla lederna i trim, när jag gett det under period knäpper det betydligt mindre (och på vissa försvinner det helt).

Knastret däremot hade nog oroat mig lite...

Sv: knäpper o knastrar i kotorna!!

knäppningar e rätt normal hos hästar.. precis som vi människor också kan knäppa i leder gör hästar det med.. men knastra?? Låter konstigt, mina knän knastrar när jag böjer dem.. och det beror på att de har fått leva ett hårt liv när jagh spelade basket och fotboll.. Har för mycket brosk i knäna helt eneklt.. kanske kolla upp?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 450
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 090
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31