Knäskydd BoT eller magnet ?

Adnoc

Trådstartare
Mitt 18- åriga hbl.sto har fått knäledsinlammation på vf :(
Lindar henne på nätterna med BoT paddar och knäskydd, hittade nu en sida på nätet som säljer magnetpaddar och knäskydd.
Är det någon som provat dessa, hjälpte dom ?
Finns det någon som kanske provat båda sorterna och vill berätta vilken som ni upplevde bäst resultat med ?

Finns en recension på deras hemsida att magneterna har visat goda resultat vid senskador, med ledinflamation är ju inte riktigt samma sak...

Sv: Knäskydd BoT eller magnet ?

Är det inte väldigt svårt att få det sitta kvar på ett framknä? :o
Jag personligen hade hellre valt BoT än magneter, för att jag vet att/hur det fungerar till skillnad från magneterna, men som det är tänkt att användas - endast i "behandlingar" ett par timmar i taget och gärna när hästen ändå rör sig litegrann (t ex går en promenad, om ni får göra det) för att förstärka effekten.
Alternativt bra liniment för att lindra, eller kanske ännu hellre behandlingar med t ex ultraljud för att påskynda läkningen.

Man vill ju gärna pyssla och dutta med allt möjligt vare sig det fungerar eller ej för att stilla sitt eget samvete, snarare än att komma åt grundproblemet många gånger. Nu är det väl rätt självklart kan man tycka, men därför skulle jag också fundera över varför den kan ha fått det, om verkning/skoning verkligen är optimal, sadeln sitter bra, om hästen verkar stel/sned i sin kropp osv. Kroppen är duktig på att läka själv om den bara får chansen! :)

Nej det är inga problem att få knäskydden att sitta kvar om man lindar bendet med padd och fleecelinda först och sen sätter på knäskyddet.
Utan linda kan jag tänka mig att det glider ner ganska omgående.
Orsaken till lediflamationen är tyvärr en lite pålagring i övre carpalleden, hon är behandlad med cortison och vet. har goda förhoppningar att hon ska bli "bra" igen.

Vore som sagt intressant att veta om nån har provat magnetknäskydden, om inte så fortsätter jag nog med BoT och lägger pengarna på lite ultraljud istället...

Back on track hjälpte inte min häst ett dugg. Tyckte dock att magnetprodukterna jag köpte värmde ordentligt.

Nu är jag ingen häst men...jag använder iaf Back On Track.
Jag har en skada i mitt ben och knä, har haltat i 1½ år. Köpte Back On Track till mig själv och redan efter en vecka blev jag haltfri. Jag använder nu Back On Tracken varje dag, dock ca 8-9 timmar om dagen. Kan då gå utan Back On Tracken ett par timmar utan att halta. Så för mig har det hjälpt otroligt mycket.

Jag använde mig av back on track knäskyddet till min förra häst när han hade ett skadat framknä. Som tidigare sagt var det inga som helst problem att få det att sitta uppe om man lindade benen.

Tyckte det funkade bra på honom, han hade en galla som enda yttre symptom (var betydligt värre på insidan) och den blev märkbart bättre med BoT-skyddet på.

Hade magnet paddar och hasskydd till förra hästen vid inflammation i kotor och has. Han blev iaf mycket bättre väldigt snabbt med dessa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka