Knepiga stallhyresgäster - relationer med hästägare (Långt)

Bina

Trådstartare
Hej!

Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre hyra. Vi har haft flertalet hyresgäster i stallet och det har gått bra då det har varit kunniga och ansvarsfulla hyresgäster. Tills för ca två år sen då det kom en ny tjej till stallet med sitt sjuåriga varmblod. Vi hade då ännu en av de duktiga tjejerna kvar, men hon flyttade efter några månader till ett större stall. Den nya tjejen hade ridit på ridskola när hon var yngre, det här var nu hennes första häst efter flera års paus. Efter att den andra hästen flyttade stod hennes häst ensam ungefär ett år, och i våras köpte hon en billig äldre häst som sällskap.

Till saken hör nu då att hon inte är så värst bra på att sköta hästarna och stallet. Det är mycket som lämnar ogjort och slarvas med, vatten som inte byts, lång tid mellan skoningar, jag har krigat nästan ett halvår om att få hagen mockad och hästarna avmaskade så att de skulle kunna gå på bete vilket till sist slutade med att hästarna inte hann gå på bete alls. Jag fixade själv en liten hage på gården för att de skulle få vänja sig vid gräs, hon hade inte ut dem många gånger på det själv utan det var jag som fick se till att de fick äta lite gräs. Och det visade ju sig vara helt onödigt då till sist.

Listan kan göras lång med vad det slarvas med, men ibland kommer hennes föräldrar och hjälper till i stallet om hon inte kan komma själv. Och de är tyvärr ännu värre. I början sa jag till om saker som att det inte blev mockat ordentligt då de mockade och de tvättade inte vattenhinkarna utan fyllde vatten i smutsiga hinkar osv. Men till sist blev de arga av att jag sa till (sa oftast, om inte alltid, på ett snällt sätt) Idag var de hit och eftersom jag visste hur det kan bli så gick jag och kollade hur det såg ut, och då var vatten påfyllt i hästarnas vattenbadkar i hagen som var jättesmutsigt, kisset omockat så det stank ammoniak, bara en hästs gröt var fixat, höet var lagt innanför hagingången i leran (de vågar inte gå in i hagen), höet var taget från balen bara högt upp så att resten av höet låst sig och slängt in så att en massa hö hängde i eltrådarna, och vattnet var påfyllt i smutsiga boxhinkar

Som ni kanske förstår så är det här väldigt, väldigt påfrestande. Jag skulle vilja ta upp det här med henne och jag har sagt åt henne förr att hon kan visa hennes föräldrar så de vet vad som ska göras (jag har även skrivit tydligt på en lista hur man sköter stallet, just ifall det kommer nån ny), och jag har även erbjudit mig själv att visa hur det ska göras. Jag är så trött på att springa efter andra, jag försökte att inte bry mig en tid men jag klarar inte av att se på hur hästarna missköts. Och alltid då man pratar med henne så är allt så bra och hon förstår nog och det ska bli ändring men det händer aldrig något. Eftersom det inte är mitt stall kan jag inte slänga ut henne, och hyresvärden gör inte heller något egentligen åt saken. Hon har inte heller råd att ta två hästar till nåt annat stall då hon har fått en sån deal här att hon får ha två hästar till priset av en pga att hyresvärden inte fick hit nån annan häst.

Jag sa till tidigare i veckan att det är tungt när saker som hon lovar göra blir ogjorda, och hon sa som vanligt att hon nog förstår och att det ska bli ändring nu när hon har flyttat till samma by där jag bor. Nån annan som har varit med om liknande?

Ville kanske främst skriva av mig men jag undrar också om nån har några tips på vad jag kan göra eller hur jag kan hantera den här stressen som jag får av det här.

Mvh Bina
 
Frågan är vad gör du i stallet? Om jag fattar det rätt så är inte du hyresvärd eller har någon häst i stallet?

Om hästarna inte sköts så anmäler man, du har gjort ett flertal försök att förbättra hennes sätt att ta hand om sina hästar.
Så jag skulle anmäla och sluta åka dit.
 
Stallet är alltså på gården där jag hyr, jag sköter de pass som hyresgästen inte kan ta och mockar när det behövs. Det jag inte däremot borde ha något att göra med är mockning av hagen, avmaskningar, vaccineringar och andra veterinärrelaterade saker samt skoning och sån skötsel av hästarna, samt andra saker som hästarna behöver som träning, utrustning och kraftfoder. Meddelar hyresvärden när hö och spån är slut och om något är sönder och försöker hålla efter så att skiten hamnar på rätt ställe och att det är rent runt höet. Nu under sommaren har jag hjälpt till att mocka bort all skit ur hagen då den blev lerig och så att vi skulle få dem avmaskade.

Jag kan inte sluta gå dit då jag betalar mindre hyra i utbyte mot att jag hjälper till i stallet, jag fungerar så att säga som en förlängning av hyresvärden. Om jag skulle betala mer i hyra skulle jag inte behöva sköta stallet men det skulle inte fungera då det behövs någon här som kan sköta de pass hon inte kan ta.

Jaa, jag har funderat på anmälan och det låter ju så enkelt, men har så svårt att ta ett sådant steg då det riskerar att bli så stor grej av det hela. Jag vet att hon inte menar att missköta hästarna, hon är väldigt glömsk och helt enkelt slarvig av naturen. Jag är nog för blödig och försöker få det att fungera för allas bästa med bekostnad på mig själv. Jag har bott här över fem år och har ändå på det sättet bra relation med hyresvärden och den här tjejen (har tyvärr den egenskapen att jag måste hjälpa dem som har problem), så att anmäla känns inte som den rätta utvägen i det här fallet. Hade det varit en ytligare relation hade jag inte tvekat.
 
Jag har också funderat på att flytta, har sökt hyreshus i två år och har även sökt hus att köpa. Tyvärr är det inte så enkelt att hitta, och fick inte lån från banken. Har dessutom flera djur och många hyreshus vill inte att man ska ha djur. Det är ju också väldigt synd att jag ska känna att jag vill härifrån pga en stallhyresgäst. Har pratat med hyresvärden som nog har sagt åt tjejen att hon inte behöver hyra ut stallplats utan om det inte sköts så funkar det inte, men det biter inte riktigt och nu menar stalltjejen att hon inte har råd med annat stall då hon har två hästar. Så allt är ganska rörigt, och hyresvärden är också rätt så blödig så det är ju svårt att bara slänga ut en okunnig tjej med två hästar vart som helst.

Det låter säkert helgalet att vi har en sån här situation.
 
Jag har också funderat på att flytta, har sökt hyreshus i två år och har även sökt hus att köpa. Tyvärr är det inte så enkelt att hitta, och fick inte lån från banken. Har dessutom flera djur och många hyreshus vill inte att man ska ha djur. Det är ju också väldigt synd att jag ska känna att jag vill härifrån pga en stallhyresgäst. Har pratat med hyresvärden som nog har sagt åt tjejen att hon inte behöver hyra ut stallplats utan om det inte sköts så funkar det inte, men det biter inte riktigt och nu menar stalltjejen att hon inte har råd med annat stall då hon har två hästar. Så allt är ganska rörigt, och hyresvärden är också rätt så blödig så det är ju svårt att bara slänga ut en okunnig tjej med två hästar vart som helst.

Det låter säkert helgalet att vi har en sån här situation.
De får säga upp henne. Skulle aldrig stå ut med att ha det så på gården.
 
Jag ser problemet som tvådelat.

Den ena delen är det som påverkar djurvälfärden.

Den andra delen är olika standard på saker men påverkar inte välfärden för hästen.

Jag skulle börja sätta mig och spalta upp dem. Att t ex ta hö från balen på "fel sätt" är inget som påverkar hästen. Och det behöver inte påverka dig heller. Låt tjejen fylla påsar till alla mål. Så slipper du drabbas av hur hon tar från balen.

När det gäller om hästen ska gå på bete eller hur ofta man diskar hinkar så är det gränszoner. Är vattnet de facto undermåligt i hinken? Eller är det fråga om olika standard. Jag t ex slår alltid ur varje dag och diskar varannan. När jag hade hästen helinackorderad fyllde de på och bytte/diskade inte varje dag. Hästen brydde sig föga, drack lika mycket och när jag smakade på vattnet smakade det bra. Fast JAG tyckte det var "smutsigt"

Om hästarna inte går på bete men hyresgästen betalar för hö etc och hästarna fodras så påverkar det heller inte välfärden.

Mockning av hage bör regleras i hyresavtalet. Och följs det inte får man säga upp hyresgästen. Alt ha ett system där denne debiteras för kostnaden att annan mockar (och du avlönas extra för det)

Nu verkar det jävligt oreglerat och ett sammelsurium av faktiska brister blandat med olika tyckanden. Då är det upplagd för problem tyvärr.
 
Jag håller med @Alexandra_W om att problemet verkar bestå av två delar. Vad gäller hästvälfärden så får man titta på hästen, och den kan du behöva gå vidare med och ta ett snack i första hand med stallägaren om den brister.

Resten får du nog sluta störa dig på. Och heller inte åtgärda om det går utanför din deal. Om det nu inte är något som rent praktiskt krånglar till det för dig. Då tar du förslagsvis bara upp just de punkterna med tjejen.
 
Jag ser två senarion som jag hade kunnat acceptera.

1. Du får ytterligare reduktion av din hyra då du utför mer arbete än överenskommet. Lämpligt då om stallhyraren får höjd hyra för att kompensera hyresvärden.

2. Du släpper det som inte är ditt ansvar. Även om det inte låter optimalt så verkar det vara ytterligare några steg till misär. Det kan ju vara så att stallhyraren faktiskt tar sig i kragen om hon märker att du inte sopar banan för henne längre. Alternativt tröttnar på att ha häst då det är mycket jobb.
 
Mycket av det du skriver om förstår jag nog inte riktigt problemet med.
Om du inte har häst där eller äger stället varför ska du bry dig om ifall de mockar hagarna?
Om du inte har häst där eller äger stället vad bryr det dig ifall hästarna vänjs in på bete?
osv osv.
Släpp det, det är inte ditt problem. Om det finns saker som är direkta djurskyddssaker så vänd dig till lst. Jag förstår till fullo att de blir vansinniga på dig om du ska detaljstyra på det sätt det låter som om du försöker göra.
 
De får säga upp henne. Skulle aldrig stå ut med att ha det så på gården.

Man önskar ju att de verkligen gjorde det..

Har du råd att betala hyran utan reduceringen?
Vad händer om du säger till hyresvärden att du inte vill delta i sådan dålig hästhållning?

På somrarna skulle jag ha råd men på vintrarna blir det dyra elräkningar så då är det svårt att betala högre hyra.

Jag ser problemet som tvådelat.

Den ena delen är det som påverkar djurvälfärden.

Den andra delen är olika standard på saker men påverkar inte välfärden för hästen.

Jag skulle börja sätta mig och spalta upp dem. Att t ex ta hö från balen på "fel sätt" är inget som påverkar hästen. Och det behöver inte påverka dig heller. Låt tjejen fylla påsar till alla mål. Så slipper du drabbas av hur hon tar från balen.

När det gäller om hästen ska gå på bete eller hur ofta man diskar hinkar så är det gränszoner. Är vattnet de facto undermåligt i hinken? Eller är det fråga om olika standard. Jag t ex slår alltid ur varje dag och diskar varannan. När jag hade hästen helinackorderad fyllde de på och bytte/diskade inte varje dag. Hästen brydde sig föga, drack lika mycket och när jag smakade på vattnet smakade det bra. Fast JAG tyckte det var "smutsigt"

Om hästarna inte går på bete men hyresgästen betalar för hö etc och hästarna fodras så påverkar det heller inte välfärden.

Mockning av hage bör regleras i hyresavtalet. Och följs det inte får man säga upp hyresgästen. Alt ha ett system där denne debiteras för kostnaden att annan mockar (och du avlönas extra för det)

Nu verkar det jävligt oreglerat och ett sammelsurium av faktiska brister blandat med olika tyckanden. Då är det upplagd för problem tyvärr.

Det är sant det du säger, det är bara sånt som ger mer jobb för andra och sånt som verkligen påverkar hästarna. Gällande vattnet så är åtminstone den ena hästen kräsen och dricker inte smutsigt vatten så han är ju odrucken då.

Det är ju sant att bete eller inte inte påverkar välfärden. Det är väl då kanske mera jag som ser att de gärna vill ut och beta (förstås).

Ja, det borde vara bättre reglering, har själv inte sett hur hyresavtalet ser ut. Hyresvärden lagade ny hage med markduk och sand just för att undvika att hästarna går i djup lera. Efter att hyresgästen inte mockat på ett år så blev en stor del av hagen lerig så då sa jag till att vi behöver få hagen fixad så den inte blir förstörd.

Oreglerat ja, men allt jag har sagt till om så är sånt som hyresvärden har påpekat om till mig och som jag för vidare (har även sagt att hyresvärden har sagt till).

Vet du att de behövde avmaskas?

Hon sa själv att de skulle avmaskas, och åtminstone den ena hon hade haft längre hade inte blivit avmaskad på länge. Man vill ju då inte smitta ner betet med mask.

Jag ser två scenarion som jag hade kunnat acceptera.

1. Du får ytterligare reduktion av din hyra då du utför mer arbete än överenskommet. Lämpligt då om stallhyraren får höjd hyra för att kompensera hyresvärden.

2. Du släpper det som inte är ditt ansvar. Även om det inte låter optimalt så verkar det vara ytterligare några steg till misär. Det kan ju vara så att stallhyraren faktiskt tar sig i kragen om hon märker att du inte sopar banan för henne längre. Alternativt tröttnar på att ha häst då det är mycket jobb.

Det har jag inte ens tänkt på att begära, skulle kunna diskutera detta med hyresvärden. Men det är ju det också att jag tar ansvar för sånt jag inte borde ta ansvar för, jag har försökt att lämna bort att säga till, då slutar det alltid med att skoningar går månader över och hästarna står utan kraftfoder och mineraler. Men, jo, jag borde försöka igen att inte bry mig.

Mycket av det du skriver om förstår jag nog inte riktigt problemet med.
Om du inte har häst där eller äger stället varför ska du bry dig om ifall de mockar hagarna?
Om du inte har häst där eller äger stället vad bryr det dig ifall hästarna vänjs in på bete?
osv osv.
Släpp det, det är inte ditt problem. Om det finns saker som är direkta djurskyddssaker så vänd dig till lst. Jag förstår till fullo att de blir vansinniga på dig om du ska detaljstyra på det sätt det låter som om du försöker göra.

Eftersom hyresvärden har sagt till mig om hagmockningen, och som sagt så är jag som en förlängning av hyresvärden så att jag behöver ju säga till då när hyresvärden inte har tid att springa här hela tiden. Betet har nu inte varit någon stor grej, jag tog med det som ett exempel helt enkelt.

Det enda jag kräver är att hästarna blir omskötta som de behöver med mat och att de står i ren box med rent vatten. Det kan väl inte vara så svårt? Jag säger aldrig till i onödan, och inte heller direkt då jag vet att man ibland har bråttom, men jag tycker inte att man ska behöva se på gång på gång när hästarna står i en smutsig box och inte vill dricka smutsigt vatten (det här gäller ju nu föräldrarna). Det att hyresgästen inte följer stallrutinerna osv. (dit hör ju t.ex. hagmockning) funkar ju inte när man är flera i stallet, och den man skickar istället när man inte kan komma borde ju kunna lära sig att sköta stallet. Flickan verkar ha förstått nu varför det är viktigt att de har rent vatten och att den ena inte dricker smutsigt, så det är ju bra, hon har också blivit jätteduktig på att fixa boxarna. Det är ju annat då som lämnar, men förhoppningsvis blir det bättre.
---------------------------

Tack alla för svaren, det är hjälpsamt att få lite annat perspektiv. Jag kan ju tillägga att det här har ju pågått nu över 2 år och jag börjar bli lite utbränd, så det är svårt att hålla perspektiv. Det har ju blivit lite bättre, och jag hoppas det blir ännu bättre framöver, jag ska försöka hålla i tankarna det ni har sagt och dela på vad jag tycker är bäst och vad som funkar på ett annat sätt. Jag är säkert lite skadad av min djurskötarutbildning också där alla var väldigt noga med att djuren hade rent och mat och rent vatten och alla tidigare stallhyresgäster har varit noga med att lägga rent vatten, ha ren box och mocka hagen. Djupt andetag!
 
Senast ändrad:
Jag håller med @Alexandra_W om att problemet verkar bestå av två delar. Vad gäller hästvälfärden så får man titta på hästen, och den kan du behöva gå vidare med och ta ett snack i första hand med stallägaren om den brister.

Resten får du nog sluta störa dig på. Och heller inte åtgärda om det går utanför din deal. Om det nu inte är något som rent praktiskt krånglar till det för dig. Då tar du förslagsvis bara upp just de punkterna med tjejen.

Missade denna i min föregående kommentar. Jag har pratat med stallägaren om det, men hon säger att hon inte kan göra så mycket åt det annat än att säga till och att jag ska försöka att inte bry mig.

Ja, jag måste ju nog bara göra så och glömma hur jag skulle vilja att det skulle skötas. Ni har så rätt.
 
Lite fortsatta tankar...

Angående vattnet - Jag tänker att anledningen till att jag är så noga med vattnet är att alla runt mig alltid har varit noga med vattnet, alla tidigare hyresgäster och alla mina lärare på djurskötarlinjen, djurskötselböcker osv. Jag har helt enkelt inte ens tänkt tanken på att man skulle kunna tömma/tvätta hinkarna varannan dag då en del studerande fick skäll för det i skolan. Hade hon sagt det i början att det var så hon tänkte sköta vattnet skulle jag inte ha haft något problem med det, men iom att hon var så grön i stallskötseln så trodde jag att det var något de behövde lära sig att sköta.

Sen hade jag lämnat dem att sköta stallet i några månader och slutat bry mig, då hade de lagt skiten i flera månader på helt fel ställe längre upp mot min gård fastän vi hade visat var den skulle vara så att det började lukta skit när jag var ute på min gårdsplan. Det var också en sån sak att man lärde sig då att okej det går inte att lämna det helt för då blir det inte så bra.
 
Hej igen!

Har nu pratat med stalltjejen och frågat lite hur hon vill göra med hagen och så där och hon uttryckte nog själv att hon har lärt sig den läxan att man inte kan lämna det omockat och vi ska försöka få in ett mockningsschema. Hon sa också att hon behöver visa sina föräldrar lite igen hur man gör i stallet. Jag tycker att det är roligt att de visar intresse och vill komma hit, bad henne att säga till på förhand så kan jag ju själv ta bort kisset som kan vara svårt att få bort för ovana och så kan jag diska hinkarna när nu jag tycker att det är viktigt. Nu ska jag försöka släppa allt övrigt, skriva upp som vanligt om jag märker att något tar slut men sen överlåta det till henne att fixa resten!

Det hjälper nog att få lite input från annat hästfolk, så tack för era kommentarer!
 
Du har redan fått bra svar. Ville bara säga att att jag känner igen mig lite i din situation. Var lite i samma sits för flera år sedan. Samt att jag är väldigt noggrann och ordningsam av mig, uppfattar även dig som sådan.
Det ger mig lite problem emellanåt 😝

Jag försöker att inte bry mig så mycket om vad andra gör så länge det inte bokstavligt är någon som far illa, drabbar mig eller det som är mitt. Jag är också tydlig med att jag inte vill vara mellanhand. I ditt fall så hade jag sagt åt hyresvärden att själv framföra sina synpunkter till hästägaren. Även om du fungerar som stallpersonal så ska inte du behöver vara kommunikationslänk, det finns ju telefon om inte annat.

Kämpa väl med att inte lägga energi på sådant som inte är 100% nödvändigt, jag vet hur svårt det kan vara när man själv ser bättre lösningar. 🤗
 
Du har redan fått bra svar. Ville bara säga att att jag känner igen mig lite i din situation. Var lite i samma sits för flera år sedan. Samt att jag är väldigt noggrann och ordningsam av mig, uppfattar även dig som sådan.
Det ger mig lite problem emellanåt 😝

Jag försöker att inte bry mig så mycket om vad andra gör så länge det inte bokstavligt är någon som far illa, drabbar mig eller det som är mitt. Jag är också tydlig med att jag inte vill vara mellanhand. I ditt fall så hade jag sagt åt hyresvärden att själv framföra sina synpunkter till hästägaren. Även om du fungerar som stallpersonal så ska inte du behöver vara kommunikationslänk, det finns ju telefon om inte annat.

Kämpa väl med att inte lägga energi på sådant som inte är 100% nödvändigt, jag vet hur svårt det kan vara när man själv ser bättre lösningar. 🤗

Hej, det har gått en tid, hade helt glömt bort inlägget! Det funkade tyvärr inte att stanna kvar så hittade till slut ett nytt ställe att flytta till. I samma veva som jag skrev kontrakt för nya stället så kom det fram att hästtjejen hade en häst till som inte togs om hand ordentligt på ett annat stall. Så i och med att jag flyttar bort och ingen blir kvar att ta hand om stallet så var hästtjejen tvungen att flytta bort hästarna. Hon hittade fodervärd som inte funkade. Så nu är alla tre till salu. Den ena äldre hästen fick en skada i benet som hon inte kunde ta hand om så fick ju se till att det blev skött så länge han var här. Både hyresvärden och jag är nog överens om att det sätt som hon skötte hästarna och stallet inte var så bra, så förhoppningsvis hittar hästarna nya ägare som tar hand om dem ordentligt. Man är en lärdom rikare men detta är nog inget jag vill vara med om igen, så man får nog helt enkelt lita på sin instinkt om folks karaktär nästa gång och sluta ge en massa nya chanser. Det tog 6 veckor innan hon kom och mockade ur boxarna efter att hästarna flyttat så det säger ju något också, och jag ser att jag skrev här i ett tidigare inlägg att jag hade pratat med henne om mockningsschema osv. men inget av det blev till något. Som vanligt. Tackar ändå för er input! Nu lämnar jag detta och går vidare med mitt liv :)
 
Vet du att hon hade gjort odling? Att det var länge sedan sist säger ju inget. Den hästen har kanske aldrig mask (över gränsen).

Nej, hon hade inte gjort odling. Jag förstår din poäng, hade knappast fått henne att göra träckprov heller. Men nej, jag förstår att man inte ska avmaska bara för att. Det som kanske störde mig mest var att hon gång på gång pratade om avmaskningen men det blev aldrig gjort.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 948
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 875
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 568
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp