Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
bomlös sadel?? Idag när jag var på shopen så såg jag en sadel som verkade så himla skön..har sökt här på sidan men ser ingen med det namnet....iallafall så köpte jag den...(jag som knappt rider engång ) Men är det nån som har erfarenhet av den...??
hmm, varför då?? har andra bomlösa kanaler?? om man rider barbacka finns ju inga kanaler....hj'lp mig jag är dålig på sadlar o sånt...nu okynnes rider ju jag bara, ett komplement till vanligt träning för travare, bara att vara ute o knalla i skogen å så...
Det finns bomlösa sadlar som har bossor tex Star Trekk, Diddi special och Flexion. Men de flesta bomlösa sadlar har inte bossor och ligger därför över hela ryggen på hästen och ger ingen frihet för ryggraden. Hästens ryggrad är känslig och en sadel som ligger och trycker går inte att jämföras med en rumpa som knappast ligger på samma ställe hela tiden och gnager!
Man behöver inte köpa en pad för flera tusen (Ja, de kostar från 1200 kr tror jag) om man bara rider sällan utan man kan fixa en själv om man är lite händig. Tex så syr man fickor på ett schabrak och stoppar i bitar av vanligt liggunderlag.
Tänk på att det är svårt att hålla balansen i sadeln om man travar med en travare tro mej, jag talar av erfarenhet...
Det GÅR att rida utan padden, men då ska man inte stå i stigbyglarna (skillnaden från att rida barbacka..) och hästen får inte ha dåligt med ryggmuskler eller uppstickande ryggrad. Och så ska man inte göra det för ofta då det kan bli tryck på ryggraden.
Haha, ska du kanske tjuvträna lite med Nutte!??
Jag är inte så insatt i bomlösa sadler men de erfarenheter jag har säger mig att jag skulle råda dig att köpa en pad med riktig kanal för ryggraden. Ska du trava så lär du ju knappast sitta ner och att använda stigbyglarna utan utan kanal är ajabaja! Det är sällan travarna är nog musklade på ryggen för att det ska vara bra utan pad. Om du rider barbacka så har du en mycket naturlig kanal, bossor likaså, varje skinka är ju en "bossa" och vart "kanalen" är kan du nog räkna ut själv...
Näää, jag ska nog mest lulla i skogen..mental träning och "gratis" stretching" men vem vet...han kanske blir så i gasen att det bara är att sätta igång...han är verkligen i sitt esse nu...och min gamla sadel fick han skavsår av, av dom där bulorna i bakvalvet....
Hästhantering
För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Hundavel & Ras Men de är också ökända för att vara ett gäng foliehattar av rang. Inte ens collieklubbens mest fanatiska utställningsuppfödare kan mäta...