Knöl mellan skulderbladen?

Roxer

Trådstartare
Det är imorgon dags för ytterligare ett veterinärbesök för Hatjo. Klon som han drog av sig läker fint och han verkar inte besvärad av den längre. Däremot upptäckte jag en knöl på mellan 1-2 centimeter i diameter mellan skulderbladen nu ikväll + en mindre knöl på ett bakben. Knölen mellan skulderbladen sitter fast under huden och är svår att flytta runt (sitter inte i skinnet som andra fettknölar jag haft att göra med). Huden ser fin ut och knölen verkar inte ömma. Ringde vet och bokade tid (imorgon).

Nu sitter jag och jagar upp mig. Cancer på en 11 månaders unghund? Skulle vara just typiskt. Reaktion på lugnande sprutan han fick för två veckor sen (är inte det lite sent)? Fettknöl? Hudreaktion (på vad i så fall)...?

Suck. Kan han inte bara få vara frisk och skadefri nu?
 
Sv: Knöl mellan skulderbladen?

Lycka till imorgon!

Min hund fick en knöl som valp, på nosen. Den opererades bort och var helt ofarlig, men visst hinner man jaga upp sig! Det är så jobbigt när de inte mår bra/man inte vet om något är fel.

Hoppas det går lika bra för er!
 
Sv: Knöl mellan skulderbladen?

Du kan ju alltid kolla upp det, men mina hundar reagerar länge efter en spruta med just knölar. Lite olika såklart vilken typ av sprutor, men någon har suttit i i upp till en månad.
 
Sv: Knöl mellan skulderbladen?

Det som gör mig lite fundersam är just att han har fått knölen ca 20 cm från injektionsstället. Sköterskan injicerade vid skallbasen under huden medan knölen sitter precis mellan skuldrorna. Dessutom har inte knölen varit där förrän i förrgår tidigast. Konstigt är det.
 
Sv: Knöl mellan skulderbladen?

Jag hade inte åkt in för en sån sak. Inte direkt utan avvaktat.
Tumör borde det inte vara, för de växer inte så fort vad jag vet.
 
Sv: Knöl mellan skulderbladen?

Han har ju en till knöl på ena bakbenet som är mycket mindre och som "sitter löst" i huden. Det är lite det som gör att jag tar in honom + att de kan få titta till klon så att det inte är något strul med den. De kan även få ta en kik i halsen eftersom han ätit rätt dåligt ett tag nu. Börjar fundera på om det är tonsillit som spökar.

Ja. Jag är lite hönsmamma. ;) Det brukar dock vara så att det är skumma grejer när det händer något med den här hunden. Har aldrig varit med om någon som har kostat så mkt i vet-kostnader (Agria har fått lägga ut motsvarande 5 årspremier so far och han är inte ens ett år..).
 
Sv: Knöl mellan skulderbladen?

Det finns tumörer som växer så fort, tyvärr.

För att veta 100% säkert vad det är måste man operera bort knölen och skicka in den för analys.
 
Sv: Knöl mellan skulderbladen?

Det finns tumörer som växer så fort, tyvärr.

För att veta 100% säkert vad det är måste man operera bort knölen och skicka in den för analys.

Hade iallafall väntat om det nu bara skulle varit den knölen. Om det nu är en snabbväxande tumör, lär den ju växa mer och då åker man in. Eller så är det nåt som går bort inom några dagar.
 
Sv: Knöl mellan skulderbladen?

min hund fick en böld en bit ner på skulderbladet efter att ha blivit injecerad i nacken. det var inte helt ovanligt enligt vet.
 
Sv: Knöl mellan skulderbladen?

Kan ju vara något sådant som sagt. Vi får se vad de säger i eftermiddag.
Han är inte öm över knölen vilket jag "tycker" att han borde vara om det är en böld. Å andra sidan har knölen kommit så fort att en böld nog inte är helt otänkbart.

Jag borde få med mig "ganska vanliga men rätt konstiga biverkningar"-manual varje gång jag varit hos veterinären med honom.. Kanske ska föreslå en sån lathund när jag är där idag..? :p
 
Sv: Knöl mellan skulderbladen?

Så... Efter ett veterinärbesök är vi precis lika okloka som innan. Ingen av veterinärerna kunde förstå vad det var. Reaktion på sprutan trodde de inte eftersom det inte injicerats muskulärt och knutan sitter i underhuden. Resultatet blev att de tog prov och skulle skicka på analys. Vet skulle höra av sig närmaste dagarna. Vi får väl se vad det är (eller inte är). Är knölen kvar så får det bli operation och avlägsnande för att sen skicka på analys. Vore väl typiskt om det blev så.. Halva jaktsäsongen åt fanders. :mad::p
 
Sv: Knöl mellan skulderbladen?

är den så stor då? i och med att den är rätt ytlig så borde ingreppet bli litet och såret läka ihop fort. jag håller tummarna för att det är något godartat. jag kan trösta dig med att min jycke har en hel samlig knutor och knölar, några är hårda och några är mjuka, några sitter fast och andra är lösa men alla är godartade :). han vinner väl inga skönhetstävlingar men vad gör det?
 
Sv: Knöl mellan skulderbladen?

Den är ca 2 cm i diameter och sitter så pass att om den ska tas bort måste de in och "gräva" lite enligt vet. Inte öppna upp - knipsa av och sy ihop utan med öppna - skära bort en del - kolla runt och ev ta bort mer - sy ihop. Han använde t.o.m. ordet "gräva" :crazy:, vad det nu innebär.
Den sitter som sagt inte i huden utan under huden - alltså fast i skulderbladet nästan. De funderade på om det är en lymfknuta i bogen som svullnat och tagit sig upp på översidan så att säga. Det var ingen vätska i knölen när vi tog prov, mer än lite blod förstås. Veterinär uttryckte sig som så att "Tja, den där ska nog bort hur som helst - det är vävnad som inte ska vara där den är". Hatjo är ju ändå bara 11 månader.

Får se vad de säger när de ringer upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Knöl mellan skulderbladen?

Men lille Hatjo! Vad han ställer till det. Hoppas att det visar sig vara något helt ofarligt som inte behöver opereras bort. Han ska ju ut och ge sig på det som jag introducerade honom på ;)
 
Sv: Knöl mellan skulderbladen?

Ja, verkligen! Han har gått lite blodspår och är jättetaggad. Vi kanske skulle göra gemensam sak och lägga lite spår någon helg? Jag har mark - dock i Strängnäs. ;)

Vi håller tummarna i alla fall. Uppfödaren konstaterade att han nog är en sån där som kommer kosta pengar hela livet. :p De som inte tycker att hundar behöver försäkring skulle prova att äga honom ett halvår.. Haha.
 
Sv: Knöl mellan skulderbladen?

Idag var tid bokad för operation. Efter lite funderande kom dock jag och vetten fram till att vi avvaktar knölens utveckling ett tag till. Den hade gått ner från ca 2 cm i diameter till ca 1 cm i diameter. Om den förändras - börjar klia, växer, börjar blöda eller annat så skulle vi återkomma. Annars så blir det ev. ett återbesök om ca 3-4 veckor. Alltid något. Knölen är fortfarande förbryllande enligt veterinären eftersom den dök upp så plötsligt + att den sitter fast under huden nere i muskulaturen/bindväven (inte i huden som många knölar gör). Som han uttryckte det: "Tja... Den får väl förbli ett mysterium". ;)

Hatjo verkar nöjd. Just nu ligger han och sover under skrivbordet.

Lite OT så sprang vi på Gabbi igår... Oväntat. Hon kände igen hunden... Hehe. Världen är mindre än man tror.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Jag skriver detta inlägg för att jag håller på att oroa ihjäl mig själv. Har en ung valack som haft en fibroblastisk ink...
Svar
15
· Visningar
7 744
Hundhälsa En muskelknuta, ömmar den? Hur sitter den? Sitter en fettknöl i skinnet? Vi börjar med dom enkla, förhoppningsvis så är det något av...
Svar
2
· Visningar
2 123
Senast: Lollok
·
Hästvård Är det alltid så? Jag ska ev köpa en skimmel. Jag gillar verkligen hästen. Det enda som oroar mig är att den här en knöl på bogen...
Svar
2
· Visningar
890
Hundhälsa Hämtade hem mammas valp som blir 10 veckor på måndag i går,och när vi varit hemma ett tag så ser vi att hon har en stor knöl i...
Svar
3
· Visningar
7 626
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp